|
کدخبر: 184833 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس ارزهای دیجیتال:

بلاک چین، قراردادها را هوشمند می کند!

شبکه چین لینک (ChainLink) به منظور اتصال خدمات پرداختی و دسترسی به پایگاه‌های داده در دنیای واقعی و فضاهای بلاک چینی کاربردهای فراوانی را ارائه داده است.

کسب و کار بلاک چین، قراردادها را هوشمند می کند!

نیما نعیمی خواه کارشناس بلاک چین و رمزارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: chain link یک شبکه اوراکل (پیش‌بینی دیتا) غیرمتمرکز است که با هدف ایجاد پلی بین داده‌ها در دنیای واقعی و قراردادهای هوشمند در بسترهای بلاک چینی توسعه‌یافته است. به عنوان مثال شبکه چین لینک در حال حاضر قادر است تا اطلاعات موجود در کمپانی‌های خدمات پرداخت، مانند ویزا و پی پل را به بلاک چین‌ های بیت کوین و اتریوم متصل کند؛ اما سؤال اینجاست که اوراکل چیست و دقیقاً چه کاری انجام می‎دهد؟ اوراکل سیستمی است که عملکرد داده‌های به روز (Data feed) را وارد قراردادهای هوشمند می‎کند. بلاک چین‌ های امروزی قادر به دریافت اطلاعات دنیای واقعی نیستند، از این رو اعمال اوراکل‌ ها در سیستم‌ های غیر متمرکز بلاک چینی، انقلابی بزرگ در این صنعت به شمار می‎رود. لازم به ذکر است که اوراکل‌های توسعه‌ یافته توسط شبکه چین لینک، هم‌اکنون در بلاک چین اتریوم ارائه می‎شوند.

نعیمی_خواه

نعیمی خواه اظهار کرد: شبکه چین لینک (Chainlink) در سال ۲۰۱۷ به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد و از آن زمان تا به امروز، تیم چین لینک موفق شده است تا بدون هیچ مشکلی، داده‎های دنیای واقعی را به قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم انتقال دهد. چین لینک بلاکچین مخصوص به خود را دارا نبوده و به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به صورت هم‌زمان، بر روی تمام بلاکچین‌هایی که قرارداد هوشمند دارند، اوراکل ارائه دهد. ارز دیجیتال LINK، رمزارز بومی شبکه چین لینک است که بر روی بلاکچین اتریوم توسعه‌یافته و از این رو، یک توکن ERC-۶۶۷ محسوب می‌شود.

نحوه کارکرد چین لینک (Chainlink)

وی افزود: شبکه چین لینک (ChainLink) به منظور اتصال خدمات پرداختی و دسترسی به پایگاه‌های داده در دنیای واقعی و فضاهای بلاک چینی کاربردهای فراوانی را ارائه داده است.

سیستم‌های پرداختی در چین لینک (ChainLink)

این کارشناس بلاک چین تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی قراردادهای هوشمند این است که امکان پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتال مربوط به یک بلاکچین خاص را فراهم می‌آورند. قراردادهای هوشمند به منظور این که بتوانند در دنیای واقعی مورد استفاده قرار بگیرند، باید روش‌های پرداخت متنوع‌تری را ارائه دهند که چین لینک (ChainLink) این امر را پوشش می‌دهد.

چین_لینک3

پرداخته‌ای بانکی در چین لینک (ChainLink)

نعیمی خواه عنوان کرد: یکی از خدمات مهمی که پروژه چین لینک ارائه می‌دهد، امکان اتصال سیستم‌ های بانکی با قراردادهای هوشمند در بلاک چین های مختلف و ایجاد نرم‌ افزارهای سازگار با سیستم‌ های مالی سنتی است. کاربران و توسعه‌ دهندگان قادرند تا با استفاده از چین لینک (ChainLink) اطلاعات و داده‌ هایی از قبیل حساب‌ های بانکی مشتریان را در قراردادهای هوشمند اعمال کرده و از مزایای پرداخته‌ ای بین‌ المللی بهره‌مند شوند.

ایجاد شبکه‌های پرداختی توسط چین لینک (ChainLink)

وی افزود: امکان دسترسی آسان به قراردادهای هوشمند توسط ارائه‌دهندگان کارت‌های اعتباری با استفاده از پروژه چین لینک امکان‌پذیر است.

استفاده از رمز ارزهای متنوع در قراردادهای هوشمند

این کارشناس ارزهای دیجیتال خاطرنشان کرد: از آنجایی که در دنیای امروزی محبوبیت و پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال روز به روز در حال افزایش است، یکی از مشکلاتی که از پذیرش بیشتر آن‌ها توسط کسب‌وکارهای سنتی جلوگیری می‌کند، این است که بیشتر رمزارزهای معروف قادر نیستند تا در قراردادهای هوشمند، به عنوان روشی از پرداخت مورد استفاده قرار بگیرند؛ به عبارت دیگر، ارتباط این ارزها با قراردادهای هوشمند کاملاً قطع است. در این میان کاری که چین لینک انجام می‌دهد، این است که بلاکچین های ارائه‌ دهنده قراردادهای هوشمند را قادر می‌ سازد تا پرداخته‌ ای خود را در بلاک چین‌ های مختلف به انجام برسانند. این خدمات ارائه شده توسط شبکه چین لینک باعث می‌شود تا افرادی که قراردادهای هوشمند را توسعه می‌دهند، قادر باشند تا پرداخته‌ای خود را با هر ارز دیجیتالی که در دست دارند، به انجام برسانند.

صرافی‌های غیرمتمرکز در چین لینک (ChainLink)

نعیمی خواه در ادامه گفت: در بیشتر صرافی‌ های غیرمتمرکز، کاربران به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید کیف پول‌ هایشان را به صرافی مورد نظر اتصال دهند. حال پروژه چین لینک (ChainLink) یک روش جایگزین را به صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه داده است. با استفاده از چین لینک و قراردادهای هوشمند، کاربران قادرند تا به حساب‌های خارج از زنجیره بلاکچین های خود متصل شده و پرداخته‌ای خود را انجام دهند.

چین_لینک2

قراردادهای هوشمند Chainlink چه‌کارهایی انجام می‌دهند؟

وی افزود: داده‌هایی که برای شبکه چین لینک ارسال می‌شوند، در قالب یک ایونت در شبکه به ثبت رسیده و پس از ثبت داده‌ها، بلافاصله یک قرارداد هوشمند مخصوص ایجاد می‌شود. قراردادهای هوشمندی که در پی ایونت در شبکه چین لینک ثبت می‎شوند، SLA نام دارند. به عبارت ساده‌تر، داده‌های دنیای واقعی، از طریق چین لینک به قراردادهای هوشمند SLA تبدیل شده و وارد بلاک چین می‌شوند. در همین راستا، خود قراردادهای SLA به سه دسته قرارداد اعتبار، قرارداد تطبیق سفارش و قرارداد اجماع تقسیم می‌ شوند که این دسته‌ها عبارت‌اند از: قرارداد اعتبار شبکه چین لینک که وظیفه دارد تا اعتبار اوراکل‌ها را مورد بررسی قرارداده و در صورت نیاز اوراکل ‎های نامعتبر را حذف می ‎کند. دسته دوم قرارداد تطبیق سفارش هستند که اگر ارسال‌کننده یک داده اطلاعاتی، نود خاصی را درخواست نکند، قرارداد هوشمند تطبیق سفارش، داده ارسال شده را به نودهای مربوط به آن عملکرد خاص، می‎فرستد. دسته سوم نیز قرارداد اجماع هستند که در شبکه چین لینک، وظیفه پیدا کردن نودهای معیوب را دارد. این قرارداد داده‌های انتخابی توسط اوراکل‌ها را جمع‌آوری و تائید می‎کند. همچنین گره‌های شبکه داده‌های ارسالی به چین لینک را دریافت کرده و با استفاده از نرم‌افزاری به نام Chainlink Core اطلاعات را برای داده‌های دنیای واقعی ترجمه می‌کنند. این داده‌های ترجمه شده به یک API تبدیل می‎شوند. پس از جمع‌آوری داده‌های یاد شده، این اطلاعات بار دیگر به زبان برنامه‌نویسی بلاکچین‌های مختلف ترجمه شده و برای قرارداد اجماع چین لینک ارسال می‎شوند.

آیا چین لینک از سایر شبکه‎های بلاکچین نیز پشتیبانی می‎کند؟

این کارشناس بلاکچین تأکید کرد: در حال حاضر، شبکه چین لینک فقط بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت دارد. این در حالی است که بسیاری از پروژه‌ها و کمپانی‎های بزرگ، مثل Google Cloud، Oracle، Dapps Inc، Matic Network، Hedera Hashgraph، IOST و BetProtocol هم‌اکنون در حال استفاده از این فناوری هستند.

چین لینک ۲ چیست و چه تحولاتی را در آن شاهد هستیم؟

نعیمی خواه اظهار کرد: چین لینک ۲ درواقع وایت پیپری است که توسط تیم چین لینک ارائه شده است و در آن یک برنامه سه‌ساله، به منظور گسترش اوراکل‌ ها در فضاهای غیر متمرکز بلاک چینی ارائه شده است؛ اما نکته مهمی که در این وایت پیپر وجود داشته و بسیاری از علاقه‌ مندان و سرمایه‌ گذاران چین لینک را به آینده این پروژه امیدوار کرده است، تکنولوژی قراردادهای هوشمند ترکیبی است.

قرارداد هوشمند ترکیبی چیست؟

وی افزود: قراردادهای هوشمند به نوبه خود یک انقلاب بزرگ در صنعت بلاک چین به شمار می‎روند. این قراردادها ارائه‌دهنده کدهای غیرقابل تغییر هستند و به دلیل وجود این ماهیت موفق شده‌اند که بلاک چین‌ها را به یک پایگاه داده بزرگ و امن تبدیل کنند. با این حال، این قراردادها دارای یک مشکل بزرگ هستند و این مشکل در یک جمله خلاصه می‌شود: «قراردادهای هوشمند به زبان مردم عادی صحبت نمی‎کنند «در همین نقطه است که اوراکل‌ ها وارد می‌شوند. یک اوراکل پلی است بین بلاک چین و دنیای واقعی. به منظور درک بهتر قراردادهای هوشمند، ابتدا بهتر است به کاربرد قراردادهای هوشمند معمولی اشاره شود.

این کارشناس رمز ارز خاطرنشان کرد: بیشتر قراردادهای هوشمند معروف، متمرکز بر توکنیزه کردن دارایی‌ها هستند؛ به عبارت دیگر برای دارایی‌ها و محصولات مختلف یک قرارداد نوشته می‎شود و نحوه معاملات این دارایی‌های توکنیزه شده توسط قراردادها کنترل می‎شوند. از طرفی نیز یک سری از قراردادها دارای روندی به نام «رأی‌گیری برای کلید خصوصی» هستند. این بدان معناست که کاربران قادرند تا با استفاده از کلیدهای خصوصی خود، رأی‌های خود را با ارائه توکن‌ها به ثبت برسانند. حال قرارداد هوشمند ترکیبی، همان‌طور که از نامش پیداست، ترکیبی از دو مدل یاد شده است. نازاروف، مدیرعامل شبکه چین لینک قراردادهای هوشمند ترکیبی را بدین شکل توصیف می‌کند: «از جمله شاخص‌های قراردادهای هوشمند چین لینک ۲، ترکیبی از کدهای غیرقابل تغییر درون زنجیره‌ای و عملکرد این کدها در قراردادهای هوشمند اتریوم است. به علاوه یک اوراکل مورد اعتماد با قابلیت اتصال به منابع محاسباتی برون زنجیره‌ای نیز یکی از به روزرسانی‌های مفید در تکنولوژی قراردادهای هوشمند است که در قراردادهای هوشمند ترکیبی چین لینک ۲ پیاده‌سازی شده است.»

تحولات ایجاد شده در چین لینک ۲

نعیمی خواه ضمن اشاره به تحولات چین لینک ۲ گفت: تیم چین لینک بر این باور است که گسترش اوراکل‌ های غیرمتمرکز در نهایت به توسعه نسل بعدی قراردادهای هوشمند کمک کرده است. قراردادهای هوشمند ترکیبی امکاناتی ارائه می‎دهند. یکی از این امکانات حفظ حریم خصوصی است که قراردادهای هوشمند ترکیبی به طور کامل با منابع اطلاعاتی خارج از زنجیره در ارتباط هستند و این در حالی است که این قراردادها با استفاده از لایه دوم بلاک چین‌ ها قادرند تا سطح حریم خصوصی در معاملات را حفظ کنند. امکان دوم کاهش هزینه استفاده از قرارداد هوشمند هست که قراردادهای هوشمند ترکیبی، به روزرسانی‌ ها را در شبکه با فرکانس بالاتری به انجام می‌رسانند و از حریم خصوصی کاربران نیز به خوبی حفاظت می‎کند، در نتیجه موجب کاهش هزینه‌های مربوط به معاملات و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز بستر اتریوم شده‌اند. گفتنی است که تأمین داده‌های چین لینک در حال حاضر از طریق سیستم OCR روز به روز مقیاس‌پذیرتر می‎شوند. امکان سوک ارائه VRF در چین لینک است که با استفاده از قراردادهای هوشمند ترکیبی، فعالیت‌هایی نظیر توسعه و انتشار NFTها، بازی‌ها و امنیت در معاملات بهبود می‎یابند. فعالیت‌های نام برده شده همگی نیازمند منابع رندوم در راستای ارائه امنیت end-to-end در فضاهای بلاک چینی هستند که این نیازمندی‌ها توسط سیستم VRF قراردادهای هوشمند ترکیبی ارائه می‌شوند.

وی افزود: نگه‌دارندگان شبکه چین لینک امکان بعدی هست که این بخش مسئول رفع ایرادات مربوط به میزان غیرمتمرکز بودن شبکه است. نگه‌دارندگان و یا همان Keepers، قابلیت «اعتماد خودکار» را برای فرایندهایی نظیر برداشت ییلد و رسیدن به سطح از دست رفتن نقدینگی ارائه می‎دهند.

این کارشناس ارزهای دیجیتال در پایان گفت: بر اساس ادعای تیم توسعه‌دهنده چین لینک، توسعه و پیشرفت چین لینک ۲ موازی با گسترش قراردادهای هوشمند ترکیبی است که در چنین حالتی، می‌توان میزان قابل‌اعتماد بودن اوراکل‌ها را پیش از انتشار موردبررسی قرارداد. با توجه به موارد یاد شده، می ‎توان گفت که چین لینک یکی از موفق‌ ترین شبکه‌ ها در حوزه دیفای و اوراکل است و تقریباً ۴۰ برابر بیش از رقیب اصلی خود، یعنی پروتکل band، مورد استفاده کاربران و توسعه دهنگان قرار دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها