|
کدخبر: 165130

آفت بزرگ صنعت نمایشگاهی

هومن مشایخی _ بازرس انجمن غرفه سازان نمایشگاه های بین المللی ایران

اوضاع بغرنجی که سایه تحریم و کرونا پدید آورده بر کسی پوشیده نیست، در این فضا انجمن غرفه سازان و کلیه بدنه صنعت نمایشگاهی کوشش داشتند تا در ابتدا راهی برای بازگشایی نمایشگاه‌ ها پیدا کنند، که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت موفق به شکل گیرى این مهم شدند و نمایشگاه حتی اگر کم رونق، ولی برپا بود. بی شک فعالیت هایی چون امضای نامه با پیگیری حداکثری اعضای این خانواده از مواردی است که در این موضوع موثر و مبین قدرت اجماع بود.

هومن-مشایخی

راجع به حمایت های شده و ناشده از صنف غرفه ساز، باید بی تعارف قبول کرد که ما به این وضعیت عادت داریم که از دولتمردان همیشه به جای چشم یاری، گوش یاری داشته باشیم چون نهایتا هزار وعده خوبان یکی وفا نکند؛ پس از ایشان انتظاری نیست.

متاسفانه سالهاست شاهدیم که خواست کافی از سمت نمایشگاه برای افزایش تعرفه اجاره زمین وجود ندارد و این مساله باعث می شود راه‌های جایگزین برای درآمدزایی به فکر دوستان گرامی سیاست گذار در نمایشگاه بین المللی تهران برسد که طبیعتا دامن غرفه سازان را نیز گرفته است. از موارد مرتبط میتوان حق کسب و پیشه و حق نظارت بر برق غرفه را اسم برد که با درک صحیح صنفی و در نظر گرفتن حقوق سایر ارکان نمایشگاه با همکاری غرفه سازان اجرایی شده است. شاید این موضوع قابل هضم باشد ولی مخارج و سیستم عریض و طویلی که برای وجود داستان شکست خورده گرید بندی به صنف غرفه ساز تحمیل شد از بزرگترین آفاتی بود که سال گذشته تاثیر مخرب خودش را نمایش داد و باعث ضرر هنگفت این صنف شد. نگهداری دفتر و کارمند و کارگاه و پرسنل در شرایطی که تقریبا نمایشگاهی پررونق برگزار نشده از عوارض این آفت بود که سود چند ساله این بزرگواران را دفعتا بلعید.

القصه داستان گله و شکایت راه به جایی نخواهد برد و درد مشترک همه ماست و بهتر است ببینیم چاره چیست؟

 در شرایط فعلی که قسمت عمده ای از غرفه سازان به سایر مشاغل روی اورده اند شاید تشکیل هولدینگ های صنفی و تجمیع مخارج به بقای مجموعه هایی که به فعالیت در این حوزه کماکان چشم امید دارند کمک کند و از طرف دیگر همیاری ارکان این صنف با یکدیگر در این شرایط نیز ممکن است کمی وضعیت را بهتر کند.

هیات مدیره انجمن صنفی غرفه سازان با لطف و همکاری اعضای محترم تا امروز بخشی از تعاملات لازم را برای تعدیل مشکلات مختلف انجام داده و با پیگیری های همیشگی و جلسات کمیته های متشکل از خود اعضا اقدام به حل و فصل مسایل صنفی نموده است، به نظر می‌رسد در این مسیر پیشرفت خوبی حاصل شده که در سالهای پیش رو نتایج آن بیشتر و بهتر دیده خواهد شد.

اگر بدبین باشیم نباید به رونق شغلی سال آینده چندان دل بست، ولی اگر خوشبینانه ببینیم باید یادمان باشد اگر در این صنف ماندگار شدیم، نمایشگاه هرگز جایگزین ندارد!

نویسنده: هومن مشایخی
منبع: عصر نمایشگاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها