|
کدخبر: 136252 سهیل فرزین

دبیر اجرایی انجمن غرفه سازان در گفت ‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

۲ چالش اساسی صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰

دبیر اجرایی انجمن غرفه سازان گفت: تا هنگامی که تحریم ‌ها یا کمرنگ و یا به طور کلی لغو نشوند همچنان بحران در صنعت نمایشگاهی و دیگر مباحث اقتصادی کشور وجود خواهد داشت.

نمایشگاه ۲ چالش اساسی صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰

صنعت نمایشگاهی کشور در هشت ماه گذشته دست خوش چالش ‌ها و مشکلات گوناگون و بعضا بی‌ سابقه بوده که شیوع ویروس کرونا در صدر این مشکلات، موجب ایجاد چالش ‌های بزرگ از جمله ممنوعیت چندین و چند ماهه برگزاری تمام رویدادهای نمایشگاهی شد. گرچه شیوع این ویروس همچنان کنترل نشده و برگزاری رویدادها کماکان با در بسته رو برو می‌ شود اما اقداماتی نیز به منظور حفظ و بقای این صنعت توسط فعالان این حوزه انجام گرفته است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که با توجه به مشکلات پیش آمده برای صنعت نمایشگاهی کشور، شرایط کنونی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چشم انداز صنعت نمایشگاهی کشور در سال ۱۴۰۰ چطور خواهد بود؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفت ‌و گویی با حسام گودرزی، دبیر اجرایی انجمن غرفه سازان ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

حسام گودرزی در ابتدای این گفت ‌و گو اظهار کرد: به نظر می ‌رسد که در سال ۱۴۰۰ شیوع ویروس کرونا همچنان در جوامع مختلف از جمله کشور ایران مطرح خواهد بود، به همین دلیل قطعا در مورد صنعت نمایشگاهی، مشکلات حال حاضر ادامه پیدا خواهد کرد.

حسام-گودرزی

وی افزود: احتمالا عدم برگزاری نمایشگاه‌ ها در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دار خواهد بود. هرچند به عقیده من هر میزان که به سمت انتهای سال ۱۴۰۰ نزدیک تر شویم موضوع شیوع ویروس کرونا کمرنگ تر خواهد شد اما این که فکر کنیم در آن سال مشکلات مربوط به پاندمی کرونا تمام خواهد شد، قطعا این اتفاق نخواهد افتاد.

مشکلی بزرگ تر از کرونا

دبیر اجرایی انجمن غرفه سازان در ادامه گفت: ما پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در صنعت نمایشگاهی خود مشکلات گوناگونی داشتیم که مهم‌ ترین آنها تحریم‌ های وضع شده علیه کشور و عدم مشارکت غرفه داران و مشارکت‌ کنندگان خارجی در نمایشگاه‌ ها و طبیعتا کم شدن رغبت شرکت ‌های داخلی به منظور حضور در نمایشگاه ‌ها بود. به عقیده من این عناوین بسیار مهم تر و تاثیرگذار تر از پاندمی کرونا در صنعت نمایشگاهی کشور بوده و خواهد بود. تا هنگامی که تحریم ‌ها یا کمرنگ و یا به طور کلی لغو نشوند همچنان بحران در صنعت نمایشگاهی و دیگر مباحث اقتصادی کشور وجود خواهد داشت.

گودرزی خاطرنشان کرد: البته شیوع ویروس کرونا در تمام دنیا اثرات مخصوص به خود را داشته است منتهی با این تفاوت که بسیاری از دولت‌ ها برای صنایع آسیب دیده از کرونا بسته‌ های حمایتی خاص تعریف کردند ولی متاسفانه در کشور ما و حداقل در خصوص صنعت نمایشگاهی چنین اتفاق و حمایتی رخ نداد. بنابراین ما در سال ۱۴۰۰ همچنان دو چالش کرونا و تحریم‌ ها را در صنعت نمایشگاهی خواهیم داشت. این دو موضوع به یک فاجعه‌ ای بزرگ در این صنعت ختم خواهد شد. چرا که به عقیده بنده بسیاری از شرکت ‌های با تجربه و نخبگان صنعت نمایشگاهی کم کم به فکر مهاجرت از این صنعت به تجارت ‌های دیگر خواهند افتاد. البته گفتنی است که این همکاران در این خصوص محق هستند. زیرا شرایط اقتصادی حکم می‌ کند که برای گذران زندگی وارد مباحث اقتصادی بشوند که بتوانند کسب درآمد داشته باشند. این روزها نیز شاهد این موضوع هستیم و می ‌بینیم همکارانی که سال ‌ها در این صنعت کوشیده ‌اند از صنعت نمایشگاهی کشور خداحافظی کرده و از جمع فعالان صنعت نمایشگاهی جدا می ‌شوند. این افراد سرمایه ‌های بزرگ این صنعت هستند.

خلاء بزرگ در صنعت نمایشگاهی کشور

دبیر اجرایی انجمن غرفه سازان در پایان اظهار کرد: با تصور این که سال ‌ها بعد چالش ‌ها و مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی کشور از جمله اثرات شیوع ویروس کرونا و موضوع تحریم ‌ها نیز رفع شود ما با خلا بزرگی در خصوص فعالان صنعت نمایشگاهی رو برو خواهیم بود. در آن زمان همکارانی که تجربیات بسیار بزرگی در صنعت نمایشگاهی دارند حضور فعالی در این صنعت نخواهند داشت که این موضوع یکی از نگرانی‌ های بزرگ صنعت نمایشگاهی کشور به حساب می ‌آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها