|
کدخبر: 271113

برج رادکان چناران از بهترین جاهای دیدنی مشهد

مشهد مرکز استان خراسان رضوی است، که در شمال شرقی ایران قرار دارد. این شهر دومین شهر پرجمعیت کشور است و محبوب ترین مقصد ایران برای زائرانی است.

از آنجایی که این شهر یکی از شهرهای باستانی در مسیر جاده ابریشم است، آثار فرهنگی و تاریخی در این شهر بسیار زیاد می باشد. همچنین با قرار گرفتن در مجاورت کوهستان و داشتن چشمه های دلپذیر و تابستان های معتدل، مکان های تفریحی زیبایی در این منطقه وجود دارد.

یکی از دیدنی های جذاب این شهر برج رادکان چناران مشهد است، فاصله مشهد تا برج رادکان 80 کیلومتراست و در مسیر جاده چناران در شهر رادکان قرار دارد.

بر اساس شواهد تاریخی و مطالعات انجام شده، رادکان رود توسط خواجه نصیرالدین طوسی، ریاضیدان، منجم و دانشمند بزرگ خراسانی ساخته شده است.

قدمت این برج مخروطی شکل با ارتفاع 25 متر به قرن سیزدهم در زمان تهاجمات مغول ها برمی گردد. میل رادکان بنایی بود که به ساکنان کمک می کرد تا آغاز چهار فصل، سال های کبیسه و نوروز را تعیین کنند.

به نظر می رسد این سازه در سال 1261 میلادی تکمیل شده باشد. شکل برج مانند یک مخروط است. قطر داخلی برج 14 و قطر خارجی 20 متر است. این برج دارای دیوارهای دوازده ضلعی است.

 

 

عکس برج رادکان چناران در مشهد

 

 

تاریخچه ی ساخت برج رادکان چناران در مشهد

تاریخچه ی برج رادکان مشهد در طول قرن دوازدهم بوده است، برج رادکان چناران اولین برجی بود که فصول و سال جدید را نشان می داد. این برج توسط نصیرالدین طوسی طراحی شده است. برج رادکان یک ابزار فوق ‌العاده پیچیده در علم نجوم است که تقریباً 800 سال پیش ساخته شده است.

درهای برج مبنایی را بر وضعیت طلوع خورشید گذاشته و راهی برای نمایش فصول بوده است. از این برج برای نجوم نیز استفاده می شد.

تاریخ ساخت، توضیحات و متن هایی در مورد طراح در بالای آن بر روی سنگ حک شده است، مصالح به کار رفته در ساخت برج آجر، آهک، گچ و خشت است.

تاریخ احداث این بنا در سال ۶۸۰ هجری قمری ذکر شده است. تاریخی که بر روی کتیبه ی این برج حک شده سال 660 هجری قمری را مصادف با اتمام ساخت بنا مصادف با ساخت رصدخانه مراغه نشان می دهد.

به نظر می رسد این سازه در سال 1261 میلادی تکمیل شده باشد، شکل برج مانند یک مخروط است. داخل برج رادکان دارای دیواری به قطر14 متر و قطر دیوار خارجی 20 متر است.

این برج دارای دیوارهای دوازده ضلعی است. برج تاریخی رادکان تنها برجی است که قابلیت تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز سال نو را دارد. این برج زیبا و تاریخی در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 146 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری برج رادکان

برج استوانه ‌ای رادکان مشهد به ارتفاع حدود 100 فوت بر روی تپه ‌ای در شمال شرقی ایران قرار دارد، این برج به لطف اکتشافات یک ستاره‌ شناس باستان ‌شناس کشف شده است.

بلند ای برج رادکان مشهد در حدود ۳۶ متر است. قطر داخلی بنا ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر است. این برج دارای 12 دیوار مربوط به 12 ماه در یک سال، با 36 ستون در اطراف بیرونی، با سقف مخروطی شکل است.

طراحی بیرونی بنا تا ارتفاع ۵ متری به ‌شکل ۱۲ضلعی می باشد، برج رادکان مشهد طرحی مخروطی شکل دارد و ساخت آن در سال ۶۰۷ قمری به پایان رسیده است.

کاربری برج رادکان چناران مشهد

به گفته مورخان و باستان شناسان اسرار برج رادکان بر این است، که این برج برای نجوم استفاده می شده است. برخی دیگر نیز می گویند این برج به عنوان مقبره استفاده می شده است.

این برج شباهت بسیاری به آرامگاه ‌های عصر دیلمیان دارد، به همین خاطر است برخی چنین تصوری کرده ‌اند. طبق گفته ها این برج دارای 12 روزنه بوده و در طول زمان خود تنها وسیله برای مشخص کردن چهار فصل سال کبیسه و نوروز بوده است.

اگر در عمق تاریخ سفر کنید متوجه می شوید تقویم جلالی که امروزه از آن استفاده می کنیم در دوران سلجوقیان یعنی چند قرن قبل از حمله ی مغول ها و توسط خیام ابداع شده و مورد استفاده قرار می گرفته است.

در دوران ایلخانان مباحثی تقویمی و نجومی فراگیر شده بود و به آن حد از پیشرفت رسیده بود که این برج نمی توانسته تنها وسیله ای برای تعیین فصول سال و یا سال کبیسه و نوروز باشد.

بنابراین می توان گفت این برج تنها برای ابزار های نوجومی در آن عصر مورد استفاده قرار می گرفته است. پژوهشگری به نام آقای منوچهر آرین برای اولین بار نگاهی عمیق به برج رادکان چناران انداخت.

او با نگاهی به نوشته های حافظ که اشاره کرده بود در موقع حلول هربار از یکی از دوازده دریچه این برج نمایانده می‌ شود، تصمیم گرفت تا برج را بیش تر بررسی کند.

وی پس از تحقیق گفته است، که درهای برج در راستای آغاز زمستان و آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده ‌اند. وی همچنین اشاره کرد که این برج تنها می تواند وسیله ای برای تعیین کردن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز بوده باشد.

برای اطلاع از پرواز ساری مشهد، بلیط هواپیما رشت به مشهد، بلیط هواپیما بوشهر مشهد به سایت آنلاین تریپ مراجعه کنید تا بتوانید ارزان ترین بلیط های مسافرتی را با کمترین هزینه و بدون واسطه خریداری کنید. . سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از علاوه بر نرخ بلیط داخلی، از قیمت پروازهای مختلف خارجی مانند بلیط استانبول و پرواز استانبول به تهران و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین تور خارجی را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر