|
کدخبر: 264861

سهم صنایع دستی ایران از جام جهانی قطر چقدر است؟

پژوهشگر صنایع دستی گفت: با توجه به کوتاهی زمان و نزدیک بودن رویداد جام جهانی اثر بخش ترین اقدام این است که دسترسی مخاطب خارجی را به صنایع دستی آسان کنیم و سطح مواجهه آن را گسترش دهیم.

 حجت‌الله مرادخانی پژوهشگر صنایع دستی و مدرس دانشگاه  درباره اهمیت توجه به صنایع دستی در زمان ورود گردشگران جام جهانی قطر به کشور اظهار کرد: با توجه به کوتاهی زمان و نزدیک بودن رویداد جام جهانی اثر بخش ترین اقدام این است که دسترسی مخاطب خارجی را به صنایع دستی آسان کنیم و سطح مواجهه آن را گسترش دهیم.

وی حالت واقعی و مجازی را دو راهکار موثر برای دسترسی آسان مخاطبان خارجی به صنایع دستی دانست و گفت: باتوجه به توسعه سوشال مدیا، حالت مجازی اثر بخشی بسیاری دارد. برای مثال می توان بستر های دیجیتال را برای معرفی صنایع دستی با چند زبان که بیشترین مخاطب را در دنیا دارند مثل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی فراهم آورد علاوه براین می توان وضعیت شناسی کرد که کدام تیم ها بیشتر وارد کشور می شوند و طبق آن محتوا را آماده سازی کرد.

مرادخانی با اشاره به تجربه مطلوب در زمینه دیجیتال سازی صنایع دستی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان در این زمینه فعالیت مطلوبی داشته اند برای مثال با آماده سازی بارکد برای محصولات، امکان اسکن کردن آن را فراهم کرده اند و اینگونه با ارائه تصاویر با کیفیت و محتوای جذاب با زبان متناسب این خط تماس را به طور موثری به وجود آورده اند.

این پژوهشگر صنایع دستی با تاکید بر اینکه اقدامات کوتاه مدتی برای آماده سازی صنایع دستی هنگام ورود گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ به کشور وجود دارد عنوان کرد: ابزار و تکنولوژی کافی در این زمینه وجود دارد علاوه براین نیرو متخصص آن را نیز در کشور داریم.

وی درباره مواجهه مستقیم گردشگران خارجی با صنایع دستی خاطرنشان کرد: باید پایشی از حضور گردشگر در نواحی مختلف ایران در آن بازه زمانی و آب و هوایی ایجاد شود. مثلا در استان های جنوبی و جزایر خلیج فارس که میزبان گردشگرانند رویداد های فروش صنایع دستی را فراهم کنیم.

مرداخانی ادامه داد: با ساماندهی بازار باید رخداد ها و نمایشگاه ها و بستر های ارزی واقعی را به وجود بیاوریم البته باید در نظر داشت که برگزاری باکیفیت این رویداد ها اهمیت بیشتری دارد.

پژوهشگر صنایع دستی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه امکان آماده سازی صنایع دستی در تعداد بالا وجود دارد یا خیر تشریح کرد:  بسیاری از رشته های صنایع دستی قابلیت و امکان تولید انبوه ندارند چراکه تعداد هنرمندان تولیده کننده آنان کم است و بعضا تناسبی با سبک زندگی امروز ندارند این درحالیست که برخی رشته های صنایع دستی امکان تولید انبوه با کیفیت دارند و هم با سبک زندگی جوانان دارد.

وی افزود:  در حوزه زیورآلات تنوع بی نظیری داریم و این هنر برای هر مخاطبی در هر سنی و با هر فرهنگ و ملیتی جذابیت دارد.

مرادخانی در پایان تصریح کرد: در این محدودیت زمانی باید از امکانات و مزیت های کشور استفاده کرد و همه استان های میزبان لازم است تا تمام توان خود را برای رونق این محصولات به کار ببرند چراکه ظرفیت آن در کشور وجود دارد و امکان برداشت مناسب را نیز داریم.

 

منبع: برنا

ارسال نظر