|
کدخبر: 187184 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با فعال صنعت نمایشگاهی مطرح شد:

ضربه کاری دولتی‌ ها به این صنعت حساس

یکی از فعالان صنعت نمایشگاهی کشور اظهار داشت: در حق نمایشگاه‌ها ظلم می‌شود. ما اکنون در تحریم هستیم و با دنیا ارتباط نداریم. در این شرایط دشوار؛ نمایشگاه تخصصی بیش از هر عامل دیگری می‌تواند چرخ تولید و اقتصاد کشور را در حرکت نگه دارد.

اقتصاد ضربه کاری دولتی‌ ها  به این صنعت حساس

به اعتقاد بسیاری از فعالان صنعت نمایشگاهی، اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بی‌اطلاعی، کم‌اطلاعی و تصمیم‌های بدون پشتوانه منطقی بسیار بیشتر از کرونا به این صنعت بزرگ و اشتغال‌زا آسیب می‌زند. صنعتی که همه جای دنیا آن را ویترین صنایع دیگر می‌دانند و در نبود آن، ضربه بزرگی به کلیت صنایع کشور وارد می‌شود. در گفتگویی که با  یکی از فعالان باتجربه صنعت نمایشگاهی داشتیم ابعاد مختلف این موضوع مهم را مورد بررسی قرار دادیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رامین-قاسمپور۲

نگاه نادرستی وجود دارد که نمایشگاه را مترادف فروش می‌داند. این باور اشتباه در ادامه فرض را بر آن قرار می‌دهد که هرچه جمعیت بازدیدکنندگان بیشتر باشد بر فروش شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها افزوده می‌شود. و در عصر کرونا، نمایشگاه به فروش منجر نمی‌شود پس حضور در آن بی‌فایده است. این اعتقاد و انتظار سنتی که هم در میان مدیران برخی شرکت‌ها و هم در میان دولتمردان به وفور دیده می‌شود تا حد زیادی نادرست است. بدون شک یکی از کارکردهای نمایشگاه‌ آن است که زمینه انعقاد قرارداد و فروش را فراهم می‌کند اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر از است. باید توجه داشت که نمایشگاه کارکردهای بسیار فراتر است. نمایشگاه مکانی است برای نمایش توانمند‌ی‌ها، اشتراک دانش و تجربه، شبکه‌سازی و تقویت روابط حیاتی داخلی و خارجی، فرصتی برای دیدن شدن و برندسازی، رصد بازار و رقبا و ... این مزایای بنیادی در «میان‌مدت و بلندمدت» به هدف نهایی یعنی فروش بیشتر منجر می‌شود. مدیران مطلع و روزآمد می‌دانند که تک‌تک این موارد سرمایه است. آنها دریافته‌اند که نمایشگاه لزوماً فروشگاه نیست.

از طرف فعالان صنعت نمایشگاه مدت‌هاست که از دولتمردان و در راس آنها ستاد ملی کرونا می‌خواهند بین نمایشگاه عمومی و تخصصی فرق بگذارد. به اعتقاد آنها نمایشگاه‌های تخصصی، محل مراجعه متخصصان، شرکت‌ها هستند بنابراین تراکم جمعیتی ایجاد نمی‌شود و با رعایت پروتکل‌های کرونا می‌توان هم نگرانی‌های بهداشتی را به طرز معقول و شایسته مدیریت کرد و هم صنعت و تولید کشور از یکی ابزارهای موثر خود که «هنرنمایی در نمایشگاه» است محروم نشود. یادمان باشد که در سال مانع‌زادیی و پشتیبانی از تولید نباید اجازه داد که خودتحریمی‌ها بر بار تحریم‌ها اضافه شود. شرایط تولید در کشور ما خاص است و تصمیم‌گیران باید حداقل نمایشگاه‌های تخصصی را از گزند تعطیلی، مصون نگه دارند.

رامین قاسمپور، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی مبادلات نوین هزاره سوم ضمن اشاره به این موضوع بنیادی اظهار داشت: «به نظر من نمایشگاهی مثل صنایع غذایی یک نمایشگاه تخصصی و برای فعالان آن صنعت است. نمایشگاه تخصصی، بازدیدکننده عام ندارد. متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند چون کرونا، هنوز ادامه دارد و بازدیدکننده کم خواهد بود پس نمی‌توانیم مثل دوره قبل از کرونا نتیجه خوبی بگیریم پس باید صبر کنیم تا این بیماری تمام شود».

صاحبان صنایع اطلاعات نادرست دارند

وی در ادامه افزود: «دغدغه بنده اطلاعات نادرستی است که تمامی صاحبان صنایع ایران در رابطه با موضوع نمایشگاه دارند. این معضل در میان بعضی فعالان نمایشگاهی هم دیده می‌شود. باید توجه داشت که نمایشگاه، محلی برای تبادل اطلاعات فرهنگی، اقتصادی، فنی و اجتماعی است. نمایشگاه نوعی پل ارتباط است. اینان نمایشگاهی را می‌پسندند که فروش بهتر و بیشتری داشته باشد؛ درحالی‌که فروش خوب، کافی نیست. اگر فلان برند؛ پایه‌های خود را صرفاً روی یک پایه، بنا ممکن است آن پایه، روزی بلغزد. شرکت و کسب‌وکار موفق، باید روی چند پایه تکیه کند. بنده قصد دارم درباره این موضوع مهم با شماری از مدیران مرتبط صحبت کنم و پیشنهاد بدهم که به اتفاق هم یک سری اطلاعات درباره نقش نمایشگاه در رونق کسب و کارها و انتظارات صحیحی که از نمایشگاه‌ها می‌توان داشت منتشر کنیم. قدم اول آن است که صاحبان صنایع به خوبی با فلسفه و نقش نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود آشنا شوند و به نمایشگاه فقط به چشم یک فروشگاه نگاه نکنند».

ظلم مضاعف به صنعت نمایشگاه

وی در بخش بعدی سخنان خود اظهار داشت: «در حق نمایشگاه‌ها ظلم می‌شود. گروه‌های شغلی دو، سه و چهار به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما نمایشگاه‌ها همچنان بسته هستند. ما الان در شرایط تحریم هستیم و با دنیا ارتباط نداریم. با این حال چرخ‌های اقتصادی کشور به ناچار باید بگردد. در این شرایط دشوار؛ نمایشگاه تخصصی بیش از هر عامل دیگری می‌تواند چرخ تولید و اقتصاد کشور را در حرکت نگه دارد. نمایشگاه به خصوص از نوع تخصصی آن، زمینه‌ساز ارتباط است».

وی افزود: «بنا به تجربه مشاهده کرده‌ایم که در کشور ما، صاحبان بسیاری از صنایع، شناخت و اطلاعات دقیق و جامعی درباره ظرفیت‌های آن صنعت و عملکرد همکاران و رقبا در داخل کشور ندارند. این در حالی است که در نمایشگاه می‌توان از طریق یک تیزر یا نمایش یک محصول، آگاه ماند و آگاه شد. چه‌بسا نیازی به صرف هزینه واردات نداشته باشید چون کالایی که می‌خواهید در داخل تولید می‌شود. بارها دیده‌ایم که شرکت‌ها، محصولی را وارد می‌کردند و بعد در نمایشگاه متوجه شدند همان محصول را یک شرکت دیگر تولید می‌کند. پس نمایشگاه‌ها می‌توانند این چرخه مفید را به حرکت دربیاورند و از هزینه‌های اقتصادی بکاهند».

دولت تجدیدنظر کند

قاسم‌پور اظهار داشت: «ما در شرایط تحریم هستیم. مدام گله می‌کنیم و از نبودن پول و ارز می‌ نالیم. عجیب اینجاست که وخامت شرایط را قبول داریم اما همزمان، نمایشگاه را می‌بندیم. خودمان، خودمان را تحریم کردیم. مگر شعار امسال مانع‌زدایی نیست؛ پس چرا موانع برداشته نمی‌شود؟ خاطر تولیدکنندگانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند به‌شدت از این قضیه مکدر است. پیشنهاد من به دولت این است که نمایشگاه‌های تخصصی طبق استانداردهای ستاد مقابله با کرونا برگزار شود. تراکم جمعیت در نمایشگاه‌های تخصصی قطعاً به اندازه تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس‌های درون شهری نیست.

وقتی جلوی برگزاری نمایشگاه‌ها گرفته می‌شود در حقیقت جلوی رشد اقتصادی کشور، مانع گذاشته می‌شود. ما یک کشور عادی نیستیم. باز هم می‌گویم که ما در تحریم هستیم. حداقل در داخل کشور کار کنیم و برای خودمان درآمدزایی داشته باشیم».

غیرمتخصص‌ها بر مسند مدیریت

وی در پایان خاطرنشان کرد: «برای نظارت علمی‌ و شایسته بر برگزاری نمایشگاه‌ها باید بیشتر از این‌ها از افراد متخصص، مجرب و آگاه از مسائل این صنعت استفاده شود. در کمال تاسف باید گفت احتمال اینکه به سایت‌های نمایشگاهی سر بزنید و شاهد حضور افراد غیرمتخصص باشید زیاد است. استفاده ناکافی از غیرمتخصصان، به شدت آسیب‌زاست و ضربات جبران ناپذیری بر پیکر این صنعت نیمه‌جان وارد می‌کند. اگر چنین شود شاهد صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و کارشناسی‌نشده نخواهیم بود. اگر واقعا می‌خواهیم شاهد رشد و اعتلای صنعت نمایشگاهی کشور باشیم باید بسیار بیشتر به متخصصان میدان داد و مسئولیت سپرد. این در حالی است که سرمایه انسانی بسیار ارزشمندی در این صنعت وجود دارد. شماری از شخصیت‌های این حوزه، شهرت و اعتبار جهانی دارند و نه فقط در کشورمان که در عرصه بین‌المللی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها