|
کدخبر: 216882 میلاد محمدی

اختصاص گسترش‌ نیوز:

برگ برنده چینی‌‌ ها برای تصاحب بازار تجهیزات ورزشی

علی‌‌رغم شیوع کرونا، استقبال بی‌نظیری از نمایشگاه تجهیزات ورزشی به عمل آمد.

نمایشگاه برگ برنده چینی‌‌ ها برای تصاحب بازار تجهیزات ورزشی

رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۰ را سال تولید؛ پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ نام‌گذاری و بر تقویت تولید تاکید کرده‌اند. در این شرایط، بسیاری از تولیدکنندگان حوزه تجهیزات ورزشی امیدوار بودند که قوانین دست‌وپا گیر حذف شود تا بتوانند در شرایط سخت ناشی از شیوع کرونا و تحریم به مسیر خود ادامه دهند. موانعی مثل مجوز‌های الزام به اخذ چندمرحله‌ای تولید و دردسر‌های متعدد گرفتن کارت بازرگانی، رمق تولید را گرفت و تولیدکنندگانی که به دنبال تولید بیشتر و صادرات بودند را سردرگم کرد.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی به سراغ تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی رفتم و با آنها درباره کرونا، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و تاثیر آن بر تولید تجهیزات ورزشی و موانع و مشکلاتشان به گفتگو نشستم.

واردات بلای جان تولید

علی شریفی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده درباره حال و هوای این دوره از نمایشگاه گفت: «حدود ۱۰ سال است که در نمایشگاه شرکت می‌کنیم. امسال نیز با وجود شیوع کرونا شاهد برگزاری یکی از بهترین نمایشگاه‌ها در این حوزه بودیم. بهبود وضعیت کرونایی و انتقال نمایشگاه از شهر آفتاب به نمایشگاه بین‌المللی باعث شد بازدید بسیاری داشته باشیم. البته از نظر حجم فروش، تفاوت چندانی با سال‌های گذشته نداشتیم».

شریفی-نمایشگاه-تجهیزات-ورزشی

شریفی درباره دلایل رکود بازار تجهیزات ورزشی اظهار داشت: ‌«مشکل اصلی ما واردات محصولات مشابه تولید داخل است. این کالاها به صورت عمده از کشور چین وارد می‌شود. چین به دلیل تهیه مواد اولیه از سایر کشور‌های اروپایی و داشتن نیروی کار ارزان و فناوری روز به قطب صادر‌کنندگان تجهیزات ورزشی بدل شده و به تبع آن، بازار ایران را نیز محاصره کرده و نفس تولیدکننده داخلی را گرفته است. این در حالی است که ایران در حوزه تولید لوازم ورزشی در وضعیت خوبی به سر می‌برد و حتی با وجود مشکلاتی مثل تحریم و کرونا توانسته موفق عمل کند و خود را با شرایط موجود وفق دهد».

وی در ادامه افزود: «شرکت ما نیز در طی ۱۰ سال اخیر به نقطه‌ای رسیده که تک‌تک قطعات را در داخل تولید می‌کند. در زمینه تامین نیازهای آن در داخل کشور، کمترین مشکل را داشته باشیم اما به دلیل واردات بی‌رویه نتوانستم از تمام ظرفیت تولیدی خود استفاده کنیم و با وجود این شرایط، درحال‌حاضر خط تولید ما با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند چون تقاضای بازار در همین حد است اما اگر واردات قطع شود به ۱۰۰ درصد می‌رسد».

راهکاری برای جبران ضرر کرونا

در دوسال اخیر کرونا به تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی نیز آسیب زد. شریفی در این رابطه به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: ‌«کرونا بر این کسب و کار نیز اثرگذار بوده است؛ به‌طوری‌که با شیوع کرونا استفاده مردم از باشگاه کم شد اما ما همین تهدید را به عنوان یک فرصت در نظر گرفتیم. به ساخت تجهیزات ورزشی با ابعاد کوچک‌تر برای استفاده در منازل رو آوریم. در مجموع تولید‌کننده ایرانی در هر شرایطی جمله تحریم و کرونا توانسته است خود را با شرایط موجود وفق دهد و تمام توان خود را برای تولید داخل بکار بگیرد».

‌دست تولید‌کنندگان داخلی را می‌گیریم

شریفی همچنین درباره ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: «در این سال‌ها پس از آزمون‌وخطا و کسب تجربیات لازم برای ساخت بهینه و استاندارد سعی کردیم که با تولید محصولات باکیفیت نام برند را حفظ کنیم اما درکنار آن همواره حامی کسب‌وکارهای نو پا در این حوزه بوده‌ایم و تمام تلاش خود را برای حمایت از رونق تولید داخل و جلوگیری از ورود کالای چینی کرده‌ایم. اکنون نیز انتظار داریم تا دولت با حمایت بیشتر، راه برای تولیدکنندگان هموار کند».

ساخت دستگاه خارجی با یک‌پنجم قیمت

یکی دیگر از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با تولید دستگاه اسکنر سه‌بعدی، موفق به ارزآوری شده و اشتغال‌زایی کرده است. افراد به مدت ۴۰ ثانیه در صفحه چرخان قرار می‌گیرند و دستگاه تصویری سه‌بعدی ارائه در نمایشگر ارائه می‌کند. به‌این‌ترتیب میزان درصد چربی بدن؛ بررسی و آنالیز لازم به عمل می‌آید تا در نهایت به تناسب اندام فرد کمک ‌شود.

حرازی، ایده‌پرداز دستگاه اسکنر سه‌بعدی در رابطه با نحوه شکل‌گیری فرآیند ساخت این محصول به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «ایده اولیه ساخت این دستگاه از یک شرکت امریکای گرفته شد. طی مذاکراتی که با این شرکت داشتیم خواستار ورود این دستگاه به کشور شدیم اما به دلیل تحریم‌ها از ارائه دستگاه به ایران اجتناب کردند. همین امر ما را به ساخت کالای مشابه داخلی تشویق کرد و توانستم آن را به یک‌پنجم قیمت کالای خارجی در کشور عرضه کنیم».

حرازی-نمایشگاه-تجهیزات-ورزشی

وی افزود: «درحال‌حاضر قیمت اصلی این دستگاه چهل میلیون است که نسبت به کالای مشابه آن در خارج از کشور به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست اما از نطر کیفیت، مشابه همان کالای خارجی است. در واقع ما سعی کرده‌ایم در این راه با تولید محصول با کیفیت و ارزان‌قیمت تر، برند‌سازی کنیم و راه را برای صادرات به کشورهای خارجی هموار کنیم.

حرازی ادامه داد: «از طرف دیگر با تولید تمام ابزارآلات لازم، کشور را از خرید این محصول به قیمت ۱۰ هزار دلار بی‌نیاز کردیم. از طریق صادرات می‌توانیم نقش ‌بسزایی در ارزآوری و اشتغال‌آفرینی داشته باشم».

اسکنر-نمایشگاه-تجهیزات-ورزشی

هفت‌خوان گرفتن کارت بازرگانی

حرازی یکی از موانع اصلی صادرات این دستگاه را قوانین دست‌وپا گیر مربوط به کارت بازرگانی دانست و گفت: «فرآیند گرفتن کارت بازرگانی، مسیر صادرات این محصول را سخت می‌کند زیرا گمرکات کشور بدون ارائه کارت بازرگانی اجازه هیچ‌گونه فعالیت خارجی را به ما نمی‌دهند. از طرفی صدور این کارت نیز مراحل سخت و پیچیده‌ای دارد. همین امر ما را ماه‌ها از صادرات محصول به کشور‌های دیگر محروم می‌کند. علاوه بر این، در صورت صدور کارت بارگانی نیز درآمد حاصل از این تجارت، مشمول مالیات می‌شود. این مالیات‌ها در بعضی موارد به حدی سنگین می‌شود که دارنده کارت قادر به پرداخت آنها نخواهد بود».

حرازی در پایان گفت: «بی‌شک در صورت پشتیبانی دولت، محصولات داخلی فرصت بهتری برای حضور در بازار جهانی و رقابت با محصولات کشور‌های دیگر خواهد داشت. از طرف دیگر کشور نیز از واردات محصولات خارجی بی‌نیاز می‌شود و این امر به ایجاد اشغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک شایانی می‌کند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها