|
کدخبر: 297839 سهیل مافی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از صحن علنی مجلس؛

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

صحن علنی مجلس امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، در صحنه علنی مجلس صلاحیت محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می شود.

کشاورزی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۰ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به شرح زیر قرائت کرد:

بدون تردید، وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی در تأمین پایدار امنیت غذایی کشور است که اجرای صحیح وظایف و اختیارات قانونی آن مستقیما به استقلال ملی، رفاه اجتماعی و حیات اقتصادی جامعه گره خورده است.

علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز به عنوان نماینده مخالف گفت: آقای نیکبخت از یک منطقه محروم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی برگزیده شده است. او از بدته وزارت بوده و چالش های این وزارتخانه را به خوبی می شناسد.

او ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه و مدبر باشد. آقای نیکبخت، طبق فرموده رهبری نقاط ضعف باید به قوت تبدیل شود. لطفا توضیح دهید که نقاط ضعف این وزارتخانه چیست و چه برنامه هایی در پیش دارید. شما برای تعاونی ها چه برنامه هایی دارید؟ کشاورزان از وزارت کشاورزی ناراضی هستند. من چیزی در برنامه های شما در این خصوص ندیدم.

مجلس شورای اسلامی

روند کند دولت در معرفی وزرا

حمزه شلمزاری نماینده مردم فارسا به عنوان موافق اظهار کرد: یکی از مهمترین خصوصیات آقای نیکبخت این است که یک روستا زاده بوده و مدیریت شان را از محروم‌ترین نقاط ایران آغاز کرده است.

او افزود: وزیر پیشنهادی وزارتخانه مذکور از بدنه جهاد کشاورزی بوده و مشکلات و چالش های پیش رو را می‌شناسد. به نظر اینجانب این نکته مهم را نباید فراموش کرد.

ویس کرمی،نماینده مخالف گفت: چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد، کند عمل کرده و تا این حد دیر وزیران را معرفی می کند. آقای نیکبخت دارای مدارکی هستند که باعث شبهه من شده است. آیا در این زمینه کسی بهتر از او وجود نداشت؟

او خاطر نشان کرد: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی، من را نسبت به آقای نیکبخت دچار تردید کرده است. به گمان من، انتخاب آقای نیکبخت بر اساس نوستالژی های گذشته انتخاب شده است. او تحصیلات کلاسیک در این حوزه را ندارد. به عنوان مثال، جنگل های زاگرس و ظرفیت های آن در برنامه های وزیر پیشنهادی مشاهده نمی شود.

تجربه به تنهایی چاره ساز

مجتبی یوسفی، نماینده موافق بیان کرد: وزیری که سال ۶۲ و از یک استان ولایت مدار وارد این حوزه شده، لایق برخی انتقادات نیست. ما قدردان افراد پژوهشگر هستیم. ما اشخاص با برنامه داشتیم اما اکثرا فاقد تجربه لازم بودند. آقای نیکبخت با کوله بار تجربه وارد میدان شدند.

او تصریح کرد: اگر ما سهم بخش کشاورزی را به ۱۰ درصد افزایش دهیم، شاهد کاهش مصرف آب و رشد بهره روی خواهیم بود. در دستور کار وزیر پیشنهادی باید به این نکات نگاه ویژه شود. یوسفی عنوان کرد:  در پیام سال ۸۴ رهبری، به اهمیت پیوستن به شغل شریف کشاورزی اشاره کردند. با تلاش های دولت مردمی، امسال به هشت میلیون تن تولید گندم رسیدیم.

نماینده مجلس یازدهم در پایان اضافه کرد: در بحث قیمت گذاری باید توجه ویژه شود و من مطمئن هستم که آقای نیکبخت به این مورد رسیدگی می کند. وزیر پیشنهادی از لابی گری پرهیز کرد و برخلاف سایرین به سمت و سوی نادرست نرفت.محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به صحن رفت و در خصوص نظرات نماینده های موافق و مخالف صحبت کرد.

نیکبخت گفت: خداوند را شاکرم که فرصت خدمت به ملت شریف ایران را نصیب من کرد. از رئیس جمهور عزیز نیز تشکر ویژه ای دارم. نظرات موافق و مخالف نمایندگان را شنیدم.

او ادامه داد: بحث خودکفایی در محصولات اساسی، حفظ منابع پایه، توسعه متوازن زنجیره های ارزشمند، کاهش نوسانات تولید بازار، کاهش تلفات محصولات و به حداقل رساندن هزینه های موجود بخشی از سرفصل های ما خواهد بود.

محمدعلی-نیکبخت

اهمیت توجه به منابع آب

وزیر پیشنهادی مطرح کرد: تولید تصادفی و بی برنامه نمی تواند ضامن تولید پایدار باشد. ما هنوز به طور کامل به خودکفایی در بحث تولید نرسیدیم. کشاورزی ایران نیاز به بازنگری عمیق و خودکفا دارد. خلا عملکرد گندم، یک و نیم میلیون تن است.

او ادامه داد: مهم ترین برنامه من در این مبحث، حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان است. من به شما قول می دهم که با برنامه ای دقیق، با رانت در این حوزه مبارزه کنم. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، تلاش من بر این خواهد بود که نوآوری در بخش خدمات و مشارکت با تولیدکنندگان را گسترش دهم.

نیکبخت گفت: حمایت از بهره برداران در برابر خسارت های طبیعی در برنامه های بنده قرار دارد.  نفوذ فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری و توجه ویژه در قسمت بیمه، دو برنامه اصلی در این مسیر خواهد بود.

او تصریح کرد: توجه به مدیریت آب، جدی ترین مسئله در حوزه غذایی است. تاکید و پیگیری اینجانب در حفظ منابع آب را به کمیسیون کشاورزی توضیح داده و برنامه ویژه خود را مفصلا اعلام کردم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها