|
کدخبر: 297487 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با نمایندگان مجلس؛

چراغ سبز مجلس به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

صدیف بدری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در حوزه کشاورزی کمبودهای زیادی وجود دارد و کارهای زیادی روی زمین مانده است. ما در زمینه ذخایر آبی با مشکل مواجه هستیم. حوزه کشاورزی ما از این ایراد رنج برده و هنوز به این مطلب توجه کافی نشده است.

سیاست چراغ سبز مجلس به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

پس از مشخص شدن تکلیف دو وزارتخانه آموزش و پرورش و صمت، حالا همه توجهات به سوی وزارت جهاد کشاورزی معطوف شده است. پس از کناره گیری جواد ساداتی نژاد از سمت خود و موافقت رئیس قوه مجریه با این استعفا، محمد آقامیری به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.

آقامیری یکی از گزینه های اصلی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی بود. بسیاری از نمایندگان نیز آقامیری را گزینه مطلوبی برای این منظور می‌دانستند. محمد رشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره به گسترش نیوز گفت: «آقای آقامیری از زمان شروع سرپرستی بر وزارت مذکور، مشغول انجام وظایف مربوطه و کنترل مباحث بازار بوده است. او شبانه روز پیگیر دغدغه های کشاورزان بوده و در این راه زحمات زیادی کشیده است.»

او در ادامه مطرح کرد: «فارغ از عملکرد سرپرست کنونی، تا زمانی که وزیر پیشنهادی به طور رسمی معرفی نشده و تکلیف این وزارتخانه مشخص نشود، نمی توان توقع وجود ثبات داشت. درصورت معرفی آقای آقامیری، حدس من این است که مجلس تعامل خوبی با او خواهد داشت.»

رشیدی اضافه کرد: «اگر شخص دیگری نیز معرفی شود، ما بررسی های لازم را به عمل خواهیم آورد. نکته واضح در این خصوص این است که آقای آقامیری، به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، تمام توان و انرژی خود را برای مدیریت و کنترل امور مربوط به این وزارتخانه به کار گرفته است.»

محمد-علی-نیکبخت

برخلاف این قبیل پیش‌بینی‌ها، ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، محمدعلی نیکبخت را به‌عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی کرد.

نیکبخت در گذشته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بوده است. او همچنین ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را نیز در کارنامه خود دارد.

گسترش نیوز برای بررسی موضوع معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی، گفت‌و‌گوهایی با نمایندگان مجلس انجام داده که درادامه می‌خوانید.

معین-الدین-سعیدی

نیکبخت یک گزینه مناسب است

معین الدین سعیدی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان درباره وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نیکبخت یک گزینه خوب و مناسب برای تصدی این پست است. او از بدنه این وزارتخانه بوده و در هرجایگاهی که قرار داشته، وظایف خود را به بهترین نحو انجام داده است. نیکبخت مباحث حوزه کشاورزی را به خوبی شناخته و کارنامه کاری او نیز بیانگر این موضوع است. من نسبت به رای موافق نمایندگان مجلس به او بسیار امیدوار هستم.

او در ارتباط با ضرورت پیگیری موضوع کشت فراسرزمینی در صورت انتخاب نیکبخت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: بحث کشت فراسرزمینی برای ما اهمیت بالایی دارد و در زمان آقای ساداتی نژاد نیز این موضوع مطرح شد. به اعتقاد من درحال حاضر از بسیاری از ظرفیت های داخلی کشور استفاده نمی شود. ما در کشور حوزه‌ای به نام سواحل مَکُّران داریم که مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تاکید ویژه‌ای دارند.

سعیدی ادامه داد: ما همه نباتات گرمسیری موجود در شبه قاره هند را می‌توانیم در این سواحل به عمل بیاوریم که متاسفانه هنوز از این موقعیت استفاده‌ای نکردیم. تنوع اقلیمی آن منطقه به گونه‌ای است که در زمان فراهم نبودن شرایط کشت در کشور به علت سرما، در آن سواحل این فرآیند به خوبی رخ می‌دهد.

وی افزود: فارغ از بحث کشت فراسرزمینی، ما از ظرفیت‌های داخلی در حوزه کشاورزی هم استفاده نکردیم. امیدوارم آقای نیکبخت با توجه به سوابق درخشان‌شان در این حوزه، موفقیت‌های لازم را کسب کند. باور من این است که آقای نیکبخت بهترین گزینه برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در زمان حاضر است.

اعظمی-مجلس

کارنامه وزیر پیشنهادی روشن است

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، دیگر نماینده مجلس در این خصوص اظهار کرد: آقای نیکبخت کارنامه روشنی در این حوزه دارد و انتخاب او را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به فال نیک می‌گیرم. از آقای رئیسی بابت انتخاب آقای نیکبخت تشکر می کنم. سرانجام از یک استان محروم، وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شده که مایه مباهات است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: او در پست‌های سابق خود نظیر معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی عملکرد بسیار خوبی داشته است. از این جهت، نظر کمیسیون کشاورزی در رابطه با او مثبت و مساعد است. سال قبل رقمی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش تنظیم بازار میوه شب عید، فساد وجود داشت.

اعظمی در ادامه مطرح کرد: امسال نه تنها فسادی وجود نداشت، بلکه سود ۵ درصدی نصیب اتحادیه شد؛ بنابراین ضرری متوجه بیت المال نشد و این موضوع برای کشور بسیار ارزشمند است. در برنامه هفتم توسعه، نگاه خوبی به کشاورزی نشده و رشد ۸۰ درصدی آن اصلا قابل تحقق نیست. در خصوص محیط زیست نیز این عدم توجه مصداق عینی دارد.

بدری-مجلس

کمبودهای پرشمار در حوزه کشاورزی

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در این راستا به خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز گفت: آقای نیکبخت سابقه خوبی در زمینه تخصصی خود دارد. باید صبر کرد و برنامه‌های او را مورد بررسی قرار داد. باید از فرصت های مناسبی که در کشور وجود ندارد، نهایت بهره را برد؛ فرصت‌هایی که در کشورهای همسایه وجود داشته و شرایط آن مهیا است.

او در پایان اذعان کرد: متاسفانه در حوزه کشاورزی کمبودهای زیادی وجود دارد و کارهای زیادی روی زمین مانده است. ما در زمینه ذخایر آبی با مشکل مواجه هستیم. حوزه کشاورزی ما از این ایراد رنج برده و هنوز به این مطلب توجه کافی نشده است. امیدوارم که آقای نیکبخت در این خصوص برنامه جامع و خوبی داشته باشد. به عقیده من وزیر پیشنهادی، با رای موافق نمایندگان مجلس روبه‌رو خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها