|
کدخبر: 297786 سهیل مافی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح شد؛

مزیت مهم واردات خودروی کارکرده / خودروسازان دولتی بازار را قبضه کردند

علیرضا پاک‌فطرت؛ نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنامه هفتم باید به شکلی تنظیم شود که حتی در شرایط تحریمی نیز خللی به اداره کشور وارد نشود. در این میان مبحث امنیت غذایی و درمانی جز اولویت‌های ما محسوب می‌شود؛ بنابراین در مقاطع بحرانی و خطیر، به چنین برنامه‌ای نیاز مبرمی وجود دارد.

سیاست مزیت مهم واردات خودروی کارکرده / خودروسازان دولتی بازار را قبضه کردند

سید ابراهیم رئیسی بعد از سخنرانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز ۲۸ خردادماه، لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

بعد از انقلاب اسلامی، شش برنامه توسعه ۵ ساله تصویب و در دستور کار قرار گرفته است. برنامه هفتم توسعه، واپسین برنامه توسعه پنج‌ساله در مسیر سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به حساب می آید.

لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور به دلیل روی کار آمدن دولت سیزدهم و نیاز به زمان‌برای تدوین لایحه برنامه هفتم، به مدت یک سال تمدید شده بود.

لایحه برنامه هفتم توسعه برای سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ درنظر گرفته شده و دارای ۲۲ فصل و ۷ بخش است. در این برنامه توسعه، بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی گنجانده شده است.

یکی از موضوعات مورد بحث در این خصوص، هم‌زمانی این برنامه‌ها با شرایط تحریمی کشور است. برخی بر این باور هستند که در زمان جنگ اقتصادی و قهر با کشورها، ارائه برنامه توسعه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بااین‌حال اکثر نمایندگان مجلس با این نظریه موافق نبوده و معتقدند که حتی در وضعیت بحرانی نیز باید چنین برنامه‌های تدوین و اجرایی شود.

برای بررسی این موضوع، گفت‌وگویی با علیرضا پاک‌فطرت، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

پاک فطرت

اهمیت بحث اقتصاد در برنامه هفتم

پاک‌فطرت درباره وجود تناقض میان ارائه برنامه توسعه و قهر با کشورهای دنیا بیان کرد: تدوین برنامه‌های مبتنی بر توسعه در زمان بحران‌های مختلف، حتی نسبت به مقطع آرامش در کشور اهمیت بیشتری دارد. این برنامه باید طوری نوشته شود که قابل انعطاف بوده و در کنار آن، وجود یک برنامه در سایه هم ضرورت دارد.

او ادامه داد: لزوم اجرای برنامه هفتم توسعه در این برهه از زمان‌ بر کسی پوشیده نیست. به عقیده من، بحث اقتصادی در این برنامه باید پررنگ‌تر از سایر حوزه‌ها باشد. این برنامه باید به شکلی تنظیم شود که حتی در شرایط تحریمی نیز خللی به اداره کشور وارد نشود. در این میان مبحث امنیت غذایی و درمانی جز اولویت‌های ما محسوب می‌شود؛ بنابراین در مقاطع بحرانی و خطیر، به چنین برنامه‌ای نیاز مبرمی وجود دارد. لذا برنامه توسعه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نمیانده مجلس یازدهم در رابطه با نظارت مجلس بر عملکرد بانک‌ها در خصوص ارائه وام ازدواج بیان کرد: این موضوع بیشتر به کمیسیون اقتصادی مربوط شده و من اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم. رئیس بانک مرکزی در گذشته چند مرتبه جهت ارائه گزارش به مجلس آمده و نمایندگان توضیحات او را شنیده‌اند. کمیسیون اقتصادی این کار را به خوبی پیش می‌برد و درزمینهٔ وام ازدواج نیز مطالبات زیادی صورت گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجلس قانونی به نام قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده به تصویب رسیده است. این قانون در بحث وام‌های ازدواج و فرزندآوری به خوبی کارکرده و مثمر ثمر بوده است. در صورت بروز تخلف هم دستگاه سازمان بازرسی به‌موقع ورود کرده و تخلفات را بررسی می‌کند. این رسیدگی به تخلفات در هر دو بحث فرزند آوری و ازدواج مصداق دارد. در این راستا با بانک‌ها و ادارات مختلف در صورت تخطی از قانون، برخورد قانونی خواهد شد.

ایران-خودرو

خودروسازهای ما مونتاژکار هستند

عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد موافقت مجلس شورای اسلامی با طرح واردات خودروهای کارکرده اظهار کرد: جزییات و کلیات این طرح مورد موافقت مجلس قرار گرفته و حالا دولت باید دستورالعمل اجرایی آن را بنویسد. به اعتقاد من سود این موضوع باید به جیب دولت رفته و سپس منافع آن به کل جامعه تسری پیدا کند. من با دستیابی بخش خصوصی به منافع آن موافق نیستم.

او در ادامه به خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز گفت: خودرو نو و کارکرده باید وارد کشور شده و کشور از مزایای این موضوع بهره‌مند شود. با ورود خودروهای دست‌دوم، رقابت خوبی شکل گرفته و بازار از حالت انحصاری خارج می‌شود. ما باوری به شکل انحصاری بازار خودرو نداریم؛ دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور برای مدت طولانی، بازار را قبضه کرده و رقیب قدرتمندی را پیش روی خود ندیدند.

علیرضا پاک فطرت تصریح کرد: به دو کارخانه ایران‌خودرو و سایپا باید زمانی بها داده شود که به‌واقع سازنده خودرو باشند و نه‌تنها مونتاژکار. بعد از گذشت ۴۰ سال، انتظار ما این است که این برندها از حالت مونتاژکار بودن خارج شده و به سمت خلاقیت و سازندگی بروند. در صورت حرکت در چنین مسیری، مردم هم اقبال بهتری به آن‌ها نشان داده و درنتیجه شاهد بهبود کیفیت خودروها نیز خواهیم بود.

او در پایان اضافه کرد: ضمن اینکه نباید از تأثیر احتمالی این لایحه بر تعدیل قیمت خودرو در بازار هم غافل شد. نکته پایانی من نیز تأکید بر توجه به خودروهای برقی است. حتی وزیر جدید هم روی این مسئله صحه گذاشت و من امیدوارم که واقعاً به این سمت‌وسو برویم و تنها در حد حرف باقی نماند. استفاده از این نوع خودروها، در بسیاری از کشورها عادی شده ولی ما هنوز با این فناوری‌ها بیگانه هستیم.

  • ناشناس ارسالی در

    شما مسولین لیاقت مردم ایران را ندارید خو دروهای کارکرده عزت واعتبار ایران وایرانی را زیر سوال می بردبه خاطر جیب خودتان حا ضر هستید به مردم خیانت کنید خودتان وفرزن دانتان بهترین امکانات را دارید واستفاده می کنید جالب اینجاس که شما تخصص وکارچیه ونونی که می خورید بابتش کار می کنید یا ح اصل دسترنج مردم را به زور غصب می کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها