|
کدخبر: 273383 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

ایست در صادرات محصولات کشاورزی با کاهش سهمیه سوخت

شرکت‌های حمل محصولات فسادپذیر، یک هفته است که به دلیل کاهش سهمیه سوخت و کمبود گازوئیل فعالیت نمی‌کنند و این موضوع به زودی صادرات را مختل خواهد کرد.

کشاورزی ایست در صادرات محصولات کشاورزی با کاهش سهمیه سوخت

یکی از معضلات اصلی برای صادرات محصولات کشاورزی کمبود سوخت دولتی و گران بودن سوخت آزاد برای کانتینرهای یخچال دار است. با افزایش تولید محصولات کشاورزی در برخی استان‌ها، سهمیه این بخش کاهش یافته است. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه سوخت کشاورزان را بر اساس سطح زیر کشت آن‌ها تحویل می‌دهد نه تعداد تراکتورهایشان. کشاورزان باید توجه داشته باشند که سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها هیچ‌گونه نقشی در تعیین میزان سوخت بخش کشاورزی ندارند. محصولات فسادپذیر صادراتی مثل میوه و سبزی‌ها قابل نگه‌داری نیست و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ایست صادراتی خواهیم داشت. اگر دولت برای سوخت کانتینرهای یخچالی صادراتی امروز تصمیم بگیرد بسیار بهتر از فرداست.

باوجود اینکه در سال ۱۴۰۰، میزان تولیدات محصولات کشاورزی بیش از ۱۰ میلیون تن رسید، سوخت تخصیصی به ۲۰۵ میلیون لیتر کاهش داده شد. در یک ماه گذشته کشاورزان شهرهای اهواز، ماهشهر، هندیجانی و خوسف نسبت به این موضوع به واکنش پرداختند و اعتراض خود را به مسئولان جهاد کشاورزی استان خود اعمال کردند.در این خصوص گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر با رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به گفتگو پرداخته است.

با این اتفاق صادرات کاهش می‌یابد

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی پیرامون مشکلات کمبود سوخت و تأثیر آن بر صادرات محصولات کشاورزی گفت: یکی از مشکلات اساسی که از کمبود سوخت نشأت می‌گیرد کم شدن صادرات محصولات کشاورزی است. گازوئیل برای کانتینرهای یخچالی که محصولات صادرات میوه و تره بار را داشتند کاهش یافته است که در موضوع صادرات محصولات اثر‌گذار بوده است. هرچه ما سهمیه سوخت کشاورزان را کمتر کنیم صادرات محصولات کمتر می‌شود. محصولاتی هستند که باید به سرعت جابه‌جا شوند. وقتی سهمیه سوخت کاهش می‌یابد یا باید از بازار آزاد سوخت خود را تهیه کنند که برایشان گران تمام می‌شود و هزینه صادرکننده به شدت افزایش می‌یابد و یا اینکه باید با همان مقدار سهمیه‌ای که برایشان تعیین شده صادرات انجام دهند که در این صورت صادرات نصف خواهد شد.

رضا-نورانی

وی افزود: صادرکنندگان از کمبود یخچال‌ها می‌گویند و اعلام کردند بیشتر کانتینر‌هایشان از رده خارج شده است و باید فکری برای این موضوع انجام شود تا لطمه‌ای در بخش صادرات وارد نشود.

در پایان باید به این موضوع توجه داشت که استفاده هم‌زمان موتور کامیون و موتور خنک‌کننده یخچال باعث افزایش سوخت یخچال‌ها می‌شود مسئولان باید به این موضوع رسیدگی کنند که با کم شدن سهمیه سوخت باعث کاهش صادرات نشوند.

ارسال نظر