|
کدخبر: 272425 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهادکشاورزی استان اصفهان؛

محصولات کشاورزی باید مزیت رقابتی داشته باشد

شریفی معتقد است: حمایت از محصولات تولید داخلی، یعنی می‌خواهند هم بازار را تنظیم کنند و هم تولید‌کننده را حمایت کنند. این یک فرمول و روش عمومی است که مشمول کلیه کالاهای تولید داخلی کشور هم می‌شود.

کشاورزی محصولات کشاورزی باید مزیت رقابتی داشته باشد

کشور ایران به دلیل موقعیت خوب اقلیمی و خاک مناسب، ظرفیت مناسبی برای کشت، برداشت و صادرات محصولات متنوع کشاورزی دارد. صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های صادرات ایران به حساب می‌آید. با ظرفیت بالا در این حوزه می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم و درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور کنیم تا از فشار بر منابع نفتی کاسته شود.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان بر این باور هستند که کشاورزی در ایران به دلایل متعددی همچون کوچک  مقیاس بودن اراضی، عدم استفاده از دانش و تکنولوژی روز، بومی بودن کشاورزی، بی‌توجهی به اجرای قانون الگوی کشت و مکانیزه نبودن اقتصادی نیست. در مقابل رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی معتقد است، افرادی که چنین اظهاراتی را در کشور مطرح می‌کنند، نگاهشان متکی بر واردات است؛ چرا که به سبب اقلیم ۴ فصل و ظرفیت بالای تولید با برنامه‌ریزی مدون می‌توان به قطب کشاورزی تبدیل شد و درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را جایگزین درآمدهای منابع نفت کرد.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع با امید شریفی؛ معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به گفت‌وگو پرداخته است.

رفع نیاز داخلی در اولویت است

امید شریفی؛ معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در رابطه با سیاست‌های موجود صادرات محصولات کشاورزی گفت: تامین نیاز محصولات برای داخل کشور اولویت و سیاست کلی در کشور است. ابتدا باید نیازها داخلی رفع شود. دولت زمانی اجازه صادرات می‌دهد که پس‌زدگی از طریق بازار داشته باشیم. یعنی محصول مازاد بر نیاز بازار وجود داشته باشد یا کاهش تقاضا  داشته باشیم.

امید-شریفی

وی ادامه داد: بحث حمایت از تولید داخلی، یعنی می‌خواهند هم بازار را تنظیم کنند و هم تولید‌کننده را حمایت کنند. این یک فرمول و روش عمومی است که مشمول کلیه کالاهای تولید داخلی کشور هم می‌شود. به طور مثال ما نمی‌توانیم بگوییم این فرمول یا این روش در بحث سبزیجات و صیفی جات هم اثر‌گذار است اما در بحث دام و طیور تاثیر ندارد. این موضوع مشمول همه این موارد می‌شود. منتها سیاست دولت همان‌ طور که در ابتدا عرض کردم، تامین و رفع نیاز‌های داخلی کشور است. در پایان اگر مازاد و اضافه بر نیاز وجود داشته باشد، به بحث بازار‌های خارج از کشور پرداخته می‌شود و صادرات آن محصول را آزاد می‌کنیم. این دقت نظر وجود دارد که موضوع تفاوت نرخ فاحش و افزایش قیمت را ایجاد نکند که مصرف‌کننده داخل متضرر شود.

معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در رابطه با این که کدام محصولات کشاورزی بیشتر صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: آن دسته محصولات که دارای تولید مازاد هستند و نیاز مصرف کشور هم تامین شده باشد، با نظر وزارت جهاد کشاورزی جزء صادرات قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در محصولات لبنی و بخشی از محصولات دام و طیور قطعا این کار را انجام می‌دهیم و این اتفاق رخ می‌دهد. در این محصولات مازاد تولید یا مزیت تولید وجود دارد و محصولاتی که از این فرآورده‌ها به‌دست می‌آید، در بخش صادرات استفاده می‌کنیم. همچنین باید در محصولات، تولیداتی انجام شود که مزیت رقابتی برای کشور ما به همراه داشته باشد.

وی در پایان گفت: ما در خیلی از محصولات و فرآورده‌های کشاورزی در منطقه‌های خشک و نیمه خشک مزیت نسبی را داریم که نتوانستیم به مزیت رقابتی به معنای واقعی تبدیل کنیم. گیاهان دارویی، محصولات باغی و بحث فراوری‌های محصولات کشاورزی، ۳ حوزه اصلی مزیتی ما قرار می‌گیرد. اولویت وزارتخانه جهاد کشاورزی در این حوزه‌ها است و در اقلام کالاهای اساسی معمولا این اتفاقات کمتر رخ می‌دهد. معمولا اولویت تامین نیاز داخلی کشور است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها