|
کدخبر: 272623

مسئولان تخلف نانوایان را بزرگ جلوه می‌دهند

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطر نشان کرد: کارگروه آرد و نان مصوبه‌ای تنظیم کرد که بنا به بند ۷ آن واحدهای تازه تاسیس، از آنجایی که آرد با نرخ آزاد خریداری می‌کنند مشمول رعایت نرخ‌نامه نان نیستند و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می‌کند. از همین روی، نانوایان تازه تاسیس موظف شدند تابلوی متحد شکلی بر مبنای نوع فعالیت واحد خود تهیه و در محل قابل رویت شهروندان نصب کند؛ تا شهروندان دلیل گرانی نانی که خریداری می‌کنند را بدانند.

اقتصاد مسئولان تخلف نانوایان را بزرگ جلوه می‌دهند

محمد سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه به نانوایانی که مجوز نوع ۳ دارند مجوز فروش نان با هر نرخی را داده است؟ گفت: تاریخ آخرین نرخ‌نامه نانوایان به سال ۱۴۰۰ باز می‌گردد و نانوایان بعد از گذشت ۶ ماه از سال هنوز موفق به دریافت نرخ‌نامه جدید نشدند این در حالیست که تمام هزینه‌های تولید اعم از حامل‌های انرژی، مایع خمیر، دستمزد کارگران، دارایی و.... افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه نانوایان نوع ۳ آرد دولتی یا یارانه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: کارگروه آرد و نان مصوبه‌ای تنظیم کرد که بنا به بند ۷ آن واحدهای تازه تاسیس، از آنجایی که آرد با نرخ آزاد خریداری می‌کنند تا اطلاع ثانوی مشمول رعایت نرخ‌نامه نان نیستند و عرضه و تقاضا نرخ نان را تعیین می‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی ادامه داد: نانوایان تازه تاسیس موظف شدند تابلوی متحد شکلی بر مبنای نوع فعالیت واحد خود تهیه و در محل قابل رویت شهروندان نصب کند؛ تا شهروندان دلیل گرانی نانی که خریداری می‌کنند را بدانند.

وی با اشاره به افزایش تعداد بازرسی‌ها بر واحدهای صنفی، خاطر نشان کرد: هم اکنون بازرسان تعزیرات، صمت و وزارت کشاورزی بر روند فعالیت اصناف نظارت دارند و بازرسان وزارت کشاورزی چندان به این مصوبه که نانوایان نوع ۳ می‌تواند نان را با نرخ آزاد عرضه کنند توجهی ندارند از این‌رو جرائم سنگینی برای نانوایان وضع می‌کنند اما این جرائم برای نانوایان عادلانه نیست.

سلیمانی افزود: در هر کسب و کاری که یارانه به آن تعلق بگیرد امکان نشتی وجود دارد. اما میزان تخلف نانوایان حدود ۳ درصد اعلام شده است اما برخی از مسئولان و رسانه‌ها تلاش دارند که تخلف نانوایان را بزرگ جلوه بدهند این در حالیست که نرخ آرد در نرخ نان نانوایان نوع ۱ و ۲ حدود ۱۵ درصد تعیین‌کننده است و ۸۵ درصد هزینه‎‎‌ها را نانوا پرداخت می‌کند.

این فعال صنفی تصریح کرد: اتحادیه نانوایان سنگکی آنالیز نرخ نان را به کارگروه آرد و نان داد اما این کارگروه چند آیتم اتحادیه از جمله سنوات کارگری، هزینه مسکن و.... را حذف کرد از این‌رو حذف این موارد باعث شد در نهایت به نرخ تمام شده نان نرسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزن کردن چانه نان برای نانوایان سنگکی که بیشتر کاردستی انجام می‌شود امکان‌پذیر است؟ گفت: وزن نان سنگک ۴۲۰ تا ۴۴۰ گرم است و از آنجایی که چانه‌گیری نان سنگک با دست انجام می‌شود ۱۰ تا ۲۰ درصد نوسان در چانه‌ها در نظر گرفته شده است اما متاسفانه بازرسان یک دانه نان را وزن می‌کنند و در صورت کم بودن وزن برای نانوا جرائم سنگین در نظر می‌گیرند.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: نوع برخورد بازرسان با نانوایان شایسته نیست روند فعالیت طبخ نان سنگکی به‌گونه‌ای است که یک نانوا نمی‌تواند بیش از ۸۰۰ تا۱۳۰۰ نان در روز میانگین پخت کند؛ اما بازرسان برای نانوا سنگکی جریمه پخت ۶ هزار الی ۱۱ هزارمحاسبه می‌کنند این جرائم سنگین از توان پرداخت نانوایان خارج است و اگر نانوایان تعطیل کنند چه کسی پاسخگوی نیاز مردم خواهد بود؟

 

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر