|
کدخبر: 317770

مراحل چاپ کتاب به صورت مرحله به مرحله

گاهی یک نویسنده قصد دارد یک کتاب را برای چند نفر معدودی چاپ کند، اما گاهی یک نویسنده قصد دارد یک کتاب برای همه مردم چاپ کرده و از آن برای عموم استفاده کند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مراحل چاپ کتاب چیست؟ لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر مردم دوست دارند نامشان روی جلد کتاب نوشته شود. گاهی یک نویسنده قصد دارد یک کتاب را برای چند نفر معدودی چاپ کند، اما گاهی یک نویسنده قصد دارد یک کتاب برای همه مردم چاپ کرده و از آن برای عموم استفاده کند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مراحل چاپ کتاب چیست؟ لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چاپ دیجیتال کتاب

آشنایی با مراحل چاپ کتاب

به طور کلی برای تهیه و چاپ کتاب باید مراحل زیر را طی کرد:

1- تهیه محتوای کتاب

در این مرحله نویسنده باید موضوع کتابی را که می خواهد بنویسد آماده کند. این موضوع ممکن است شامل خاطرات، داستان، شعر، رمان و ... باشد که نویسنده کتاب باید متن و موضوع را تایپ کند یا بنویسد و به ناشر ارسال کند.

2- آماده ‌سازی اولیه کتاب

در این مرحله کارهایی انجام می شود که شامل بررسی غلط املایی، اشتباهات املایی، ویرایش، صفحه آرایی و تایپ است. باید به این نکته توجه کنید که فایل نباید دارای خطا یا اشتباه باشد.

3- دریافت شابک

در واقع یا شابک  IBS به اختصار شماره کتاب استاندارد بین المللی است. دارای کد 10 تا 13 رقمی است و هر کتاب دارای کد خاصی است. در ایران این عمل در خانه کتاب انجام می شود.

4- دریافت فیپا

کلمه FIPA مخفف کلمه فهرست‌ نویسی قبل از انتشار کتاب است و این اطلاعات در صفحه آخر کتاب آمده است. اداره کل پردازش، سازمان ملی اسناد و کتابخانه مسئول صدور فیپا هستند. فیپا شامل شابک، چاپ کتاب و فایل های آن بر روی سی دی و نمایه سازی نهایی است.

5- اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله کتاب چاپ شده به همراه فایل، سی دی، اطلاعات مربوط به فیپا، شبک و طرح رنگی روی جلد به وزارت ارشاد ارسال می شود. صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد از یک هفته تا چهار ماه زمان می برد.

6- چاپ و صحافی

پس از گذراندن مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال شده و چاپ کتاب به دو صورت دیجیتال و افست انجام می شود و پس از آن مرحله صحافی انجام می شود.

چاپ دیجیتال کتاب ، قیمت چاپ دیجیتال کتاب

چاپ دیجیتال کتاب

چاپ دیجیتال در بازار به معنای چاپ با دستگاه های لیزری و تونر حرفه ای بر روی انواع کاغذ است. هزینه چاپ دیجیتال بیشتر از چاپ افست است و این قیمت بالا با صرفه جویی در هزینه های دیگر جبران می شود. حداقل چاپ کتاب دیجیتال یک جلد است.

مزایای چاپ دیجیتال کتاب

  • کیفیت بهتری دارد.
  • در این چاپ مرحله لیتوگرافی حذف شده و برای هر نسخه چاپ شده نیازی به پلت نیست.
  • کتاب در مدت زمان کوتاه تری چاپ می شود.
  • نیروی کار کمتری استفاده می شود.
  • مواد زائد کمتری تولید می شود.
  • قابل درک است که تعداد نسخه‌ های چاپ کتاب بنا به درخواست نویسنده چاپ شده است.

7- ارسال کتاب چاپی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتشار نتایج

پس از چاپ کتاب، ناشر باید 10 جلد کتاب را برای تایید به وزارت ارشاد ارسال کرده و از این طریق اعلام کند که کتاب چاپ شده است. در راستای نشر و چاپ کتاب موسساتی هستند که تمایل خود را برای همکاری با نویسندگان و ناشران اعلام می کنند. این موضوع تا حدودی از بار مالی بر دوش نویسنده می کاهد و در زمان چاپ کتاب نیز صرفه جویی می کند.

مراحل چاپ کتاب کودک

به طور کلی می توان گفت که مهمترین بخش تولید و چاپ کتاب، تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان است. نوشتن و نوشتن مطالب مرتبط با این گروه سنی دارای مشکلات خاصی است. متن کتاب برای این گروه سنی باید سرگرم کننده، آموزشی و پرمعنی باشد. برای چاپ کتاب باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ارائه متن نوشته شده
  2. ویرایش متن
  3. محدودیت گروه سنی
  4. سبک نوشتاری خاص بدون تغییر
  5. ورود به شخصیت های اصلی داستان
  6. عنوان صحیح را انتخاب کنید
  7. طراحی و انتخاب تصویر مناسب
  8. چاپ

مراحل چاپ کتاب شعر

از نظر فرهنگ و ادب فارسی، شعر همواره در میان مردم ایران جایگاه ویژه ای داشته است. شعر سبک های مختلفی دارد که در هر لحظه از تاریخ، کتاب شعر، خوانندگان و علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. در این بین می توان به اشعار شاعران بزرگی چون حافظ، سعدی، فردوسی و... اشاره کرد که حتی پس از گذشت سال ها طرفداران زیادی دارند. روند چاپ کتاب شعر با روند چاپ کتاب های دیگر تفاوت چندانی ندارد. مراحل آن عبارتند از:

  1. شعر با معنا و مفهوم
  2. انتخاب از نشریات معتبر و شناخته شده

3.انعقاد قرارداد همکاری

  1. دادن اشعار به نشریات

لازم به ذکر است کلیه مراحل چاپ از قبیل تایپ، ویرایش، صفحه آرایی، طراحی جلد، اخذ مجوز و ... بر عهده ناشر می باشد.

فرآیند چاپ کتاب رمان

اکثر رمان ‌نویس ‌هایی که برای اولین بار رمان نوشته‌ اند، نوشته‌ هایشان بسیار جالب است. اما وقتی کتابشان خواننده زیادی نداشته باشد، گیج می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، باید مراحل زیر را طی کنید که شامل موارد زیر است:

  1. پیدا کردن انتشارات معتبر را از طریق شناسه های چاپی کتاب یا جستجو در اینترنت
  2. امضای قرارداد با ناشر

پس از انعقاد قرارداد همکاری با انتشارات، طبق توافقات دوجانبه، کلیه مراحل چاپ کتاب رمان از مرحله صدور مجوز تا چاپ کتاب بر عهده نویسنده است، یعنی کلیه مراحل چاپ به عهده ناشر است.

  1. ناشر می تواند در توزیع کتاب به نویسنده کتاب کمک کند، هزینه های چاپ و تمام مراحل را تقبل کند.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

فرآیند چاپ کتاب الکترونیکی

بیشتر کتاب‌ های الکترونیکی قبلاً به صورت کاغذی چاپ می ‌شدند، بنابراین نیازی به مجوز ندارند و با همان مجوز منتشر می‌شوند. البته متاسفانه بسیاری از این کتاب ها بدون اجازه نویسنده و ناشر در فضای مجازی منتشر می‌ شوند.

فرآیند چاپ کتاب علمی

مراحل چاپ کتاب علمی مانند چاپ کتاب های دیگر است. بنابراین، نویسنده با دفتر انتشارات قرارداد همکاری امضا می کند و نسخه فیزیکی آن را به ناشر تحویل می دهد. تمامی مراحل اخذ مجوز و ویرایش، اخذ شابک و ... بر عهده ناشر کتاب می باشد.

مراحل قبل از چاپ کتاب

یکی از مفاهیمی که در مراحل پیش چاپ کتاب وجود دارد، انتقال متن یا تصویر به کلیشه است که شامل مراحل زیر است:

  • طراحی و گرافیک
  • عکاسی
  • صفحه بندی
  • تهیه فرم چاپی

هزینه چاپ کتاب

نحوه محاسبه هزینه چاپ کتاب به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله می توان به تعداد، برش، نوع چاپ، نوع کاغذ، نحوه صحافی و ... اشاره کرد.

  • هزینه های مربوط به صفحه آرایی، حروفچینی، طراحی جلد و خدمات اداری، از جمله دریافت شابک، فیپا، اعلام وصول و مجوز که بدون توجه به تعداد تیراژ ها به طور مساوی دریافت می شود.
  • هزینه های کاغذ، چاپ، بسته بندی و صحافی که بر اساس تیراژ، تعداد صفحات و اندازه کتاب تعیین می شود.

منبع : Hamchap.com

 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها