|
کدخبر: 300065

پنج راهکار مهم برای نظافت بیمارستا‌‌ن ها و مراکز درمانی

بیمارستان‌ها مملو از آلودگی‌ و مواد عفونی هستند. مایعات بدن، میکرب‌های موجود در هوا و تماس عمومی با دیگران در مراکز درمانی، راه‌های انتقال عفونت از فردی به فرد دیگر به شمار می‌روند. بنابراین نظافت بیمارستان، یک اقدام حیاتی و نیازمند استفاده از دستگاه‌های نظافتی پیشرفته برای کاهش انتشار میکرب‌ها، ایجاد فضای امن، سالم و بهداشتی است. یک بیمارستان تمیز به کاهش خطر عفونت و در نتیجه، افزایش رضایت بیماران و همراهان آنها و نیز پرسنل داخلی کمک می‌کند.

کسب و کار پنج راهکار مهم برای نظافت بیمارستا‌‌ن ها و مراکز درمانی

بیمارستان‌ها برای دستیابی به سطح بالای پاکیزگی، به انواع دستگاه‌های نظافت متکی هستند. این تجهیزات برای ضدعفونی کردن سریع و کارآمد در اماکن بزرگ و پرتردد مانند مراکز درمانی طراحی شده‌اند تا به سلامت بیماران کمک ‌کنند. تمیزکننده‌ها از ضدعفونی‌کننده‌های مورد تایید بیمارستان برای نظافت اتاق‌ها، از جمله کف، دیوار و سقف استفاده می‌کنند.

در اینجا، پنج راهکار مهم برای نظافت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که مدیریت بیمارستان و بخش خدمات باید به آنها توجه داشته باشند، ارائه شده است.

اسکرابر: هم بشویید، هم خشک‌ کنید

استفاده از اسکرابر یا زمین‌شوی صنعتی، یک راهکار کارآمد و موثر برای نظافت در راهروها و فضاهای بزرگ بیمارستان است. اسکرابر یک دستگاه تمیزکننده با ترکیب استفاده از آب، مواد شیمیایی پاک‌کننده و شستشوی مکانیکی برای از بین بردن آلودگی، زباله‌ها و لکه‌ها از روی زمین است.

این زمین‌شوی، ابزار ضروری برای تمیزی عمیق سطوح و کفپوش‌ها، به ویژه در مناطق پرتردد مانند بیمارستان‌هاست. اسکرابر با قابلیت شستشو و خشک کردن همزمان کف، زمان نظافت را به میزان قابل توجهی کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

بعضی اسکرابرها یا کفشوهای صنعتی مخصوص استفاده بیمارستان و مراکز حساس هستند و مزیت آنها در طراحی بدنه‌شان است. این اسکرابرها ضمن از بین بردن میکرب‌ها، با ضدعفونی کردن سطوح اجازه رشد مجدد آنها را نمی‌دهند. اسکرابر با برخورداری از سیستم مکش همزمان با شستشو، آب و آلودگی را درون مخزن آب کثیف جمع‌آوری می‌کند. بر این اساس، بیشتر آب مصرفی و رطوبت موجود، هنگام شستشو از محیط، حذف شده و میکرب‌ها امکان تکثیر ندارند.

کاهش عفونت های بیمارستانی، بهبود کیفیت هوای بیمارستان، جلوگیری از لیز خوردن به خاطر خشک شدن سریع محل شستشو و پرهیز از افزایش سطح رطوبت محیط، از مزایای اسکرابر صنعتی در بیمارستان هستند.

جاروبرقی صنعتی: خداحافظی بی سروصدا با گردوغبار و زباله

جاروبرقی‌های صنعتی ابزار حیاتی در نظافت بیمارستان‌ها برای حفظ استانداردهای بالای بهداشت هستند. بخش‌های جراحی، آزمایشگاه، اتاق انتظار بیماران، راهروها،  اورژانس، پذیرش و انبار، قسمت‌هایی هستند که نظافت مستمر و پرهیز از آلودگی در آنها ضرورت ویژه‌ای دارد. این جاروبرقی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور موثر گردوغبار، آلودگی، زباله‌های جامد و مایعات را از روی کف، سطوح و تجهیزات مختلف پاک می‌کنند و انتشار میکرب‌ها و باکتری‌ها را کاهش می‌دهند. همچنین صدای پایین جاروبرقی صنعتی، بیانگر اهمیت استفاده از این ابزار نظافتی در بیمارستان‌هاست که علاوه بر پاکیزگی،  آرامش را به‌هم نمی‌زند.

بیمارستان۱

تفاوت جاروبرقی صنعتی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها با انواع دیگر آن در سیستم فیلتراسیون است. در جاروبرقی صنعتی، زباله‌های مکش‌شده در مخزن جمع‌آوری می‌شوند و فیلتر از مکش آلودگی به الکتروموتور جلوگیری می‌کند. این موضوع مهم است زیرا در جاروبرقی صنعتی، هوای گرم با هوای خنک بیرون عوض شده و اگر آلودگی‌ها به داخل مکش شوند با هوای گرم بیرونی در محیط انتشار می‌یابند.

واترجت: نظافت و سلامت با شستشوی پرفشار

راهکار دیگر برای داشتن یک محیط بیمارستانی تمیز، استفاده از واترجت صنعتی است. واترجت یا شوینده فشار قوی، ابزار نظافت مکانیکی است که با نیروی بالای فشار آب، کار شستشو و رفع آلودگی‌ها از سطوح مختلف را انجام می‌دهد. این دستگاه نظافت بیمارستان با پاشش آب روی سطح، میکرب‌ها و لکه‌ها را تمیز می‌کند.

شستشوی تاسیسات، سطوح و تجهیزات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، علاوه بر ارتقای وضعیت بهداشت و سلامت محیط، با از بین بردن رسوب و جرم، به افزایش طول عمر آنها کمک می‌کند. از واترجت صنعتی یا شوینده فشار قوی می‌توان برای شستشوی محوطه و جلوی در بیمارستان، سطل‌های زباله، آشپزخانه بیمارستان، سرویس‌های بهداشتی و سایر فضاها استفاده کرد.

بخارشوی صنعتی: ضدعفونی با بخار

راهکارهای نظافت در بیمارستان‌ها به اسکرابر، واترجت و جاروبرقی صنعتی ختم نمی‌شود، بلکه دستگاه بخارشوی صنعتی یا استیم‌جت نیز برای شستشو و ضدعفونی کردن مراکز درمانی راه‌حل مناسبی به شمار می‌رود. بخارشوی صنعتی از طریق تولید بخار آب و مکش پرقدرت، مواد پسماند، جرم و آلودگی‌های سطوح را ضدعفونی کند.

از آنجا که بیمارستان‌ها نیازمند نظافت در محیط‌های مختلف هستند، به بخارشویی نیاز دارند که با نازل‌های گوناگون، این محیط‌ها را نظافت کند. در این رابطه، هر چه دمای بخار تولید شده بالاتر باشد، انرژی بیشتری به پیوند جرم و سطح وارد شده و منجر به ضدعفونی می‌شود. بخارشوی صنعتی در بیمارستان‌ها، برای رفع آلودگی‌ها و استریلیزه کردن محیط کاربرد دارد. بخارشوی صنعتی دارای سیستم تولید بخار خشک با دمای 170 درجه سانتی‎گراد در بیمارستان‌ها برای ضدعفونی کردن اتاق‌ها و دستگاه‌های موجود در اتاق‌های عمل و جراحی استفاده می‌شود.

بیمارستان۲

مصرف کمتر آب و مواد شوینده، عدم خسارت به سطح مقطع با جت کردن بخار با فشار مناسب، قابلیت از بین بردن آلودگی، ویروس و باکتری‌ها در شیارهای سطحی و ضدعفونی کردن سطوح از مزایای کاربرد بخارشوی صنعتی در بیمارستان‌هاست.

در مجموع، بخارشوها روش قدرتمند و موثر برای نظافت و ضدعفونی سطوح هستند اما دستگاه‌های کف‌شوی و تمیزکننده مانند اسکرابر و جاروبرقی، برای نظافت سریع و کارآمد سطوح وسیع کف استفاده می‌شوند. واترجت‌های صنعتی یا واشرهای تحت فشار نیز برای تمیز کردن سطوح سخت مانند دیوارها، کف و تجهیزات و از بین بردن آلودگی‌ها و باکتری‌ها کاربرد دارند.

سایر دستگاه‌های نظافتی بیمارستان: تجهیزات ویژه، نظافتچی متخصص

علاوه بر این دستگاه‌های نظافتی، از تجهیزات دیگری مانند ضدعفونی‌کننده‌های اشعه ماوراء بنفش، سمپاش‌های ضدعفونی‌کننده، سیستم‌های موپینگ میکروفیبر و اتوکلاو نیز در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. سیستم‌های پاک‌کن میکروفیبر روش همه‌کاره و بهداشتی برای نظافت کف‌ها هستند اما اتوکلاوها سیستم‌های استریلیزاسیون با حرارت بالا هستند که برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی استفاده می‌شوند.

به طور کلی، خدمات نظافت بیمارستان، در مقایسه با واحدهای مسکونی و تجاری، گران‌تر است و دستگاه‌های نظافتی مانند واترجت صنعتی، اسکرابر صنعتی، جاروبرقی صنعتی، بخارشوی صنعتی و مانند آن، نیز باید پیشرفته و کارآمد باشند. بخش خدمات بیمارستانی از تجهیزات خاصی استفاده می‌کنند که خدماتی‌های معمولی به آن نیاز ندارند، لذا همواره به نظافتچی‌های ماهر نیاز است که آموزش ببینند و گواهینامه کسب کنند.

بخش مراقبت‌های بهداشتی نیز مکان‌های شلوغی هستند و به دستگاه‌های نظافتی ویژه‌ در طول شبانه‌روز نیاز دارند. نظافتچی‌های بیمارستان نیز در معرض بیماری‌های مختلف هستند. بنابراین بیمارستان‌ها باید روی تجهیزات نظافتی با کیفیت بالا سرمایه‌گذاری کنند تا مطمئن شوند امکانات‌شان تمیز، ایمن و بهداشتی است. سرمایه‌گذاری برای استفاده از دستگاه‌های نطافتی پیشرفته، موجب صرفه‌جویی در وقت، هزینه و منابع انسانی می‌شود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها