|
کدخبر: 294864

دامنه ir (ایرانی)‌ بهتر است یا .com(‌خارجی)؟

هر کسب‌وکاری وقتی برنامه‌ای برای حضور در فضای وب و اینترنتی کردن فروش کالا و خدماتش داشته باشد، در قدم اول باید سراغ راه‌اندازی سایت برود.

 همان‌طور که می‌دانید راه‌اندازی سایت هم به تهیه هاست و خرید دامنه یا همان دامین بستگی دارد. به همین خاطر هم کاربران همیشه درباره تهیه بهترین سرویس میزبانی یا هاست و البته انتخاب پسوند مناسب برای دامنه سایتشان مردد هستند.

دامنه-ایرانی

در پاسخ به این تردید همیشگی کاربران تصمیم گرفتیم دربارهٔ دو دامنه محبوب یعنی .ir و .com  صحبت کرده، مزایا و معایب هرکدام را بررسی کرده و پاسخی مناسب به سؤال‌های همیشگی این حوزه بدهیم.

پیش از شروع بحثمان ببینیم دامنه چیست و بعد دو پسوند محبوب یعنی دامنه دات آی آر و دامنه  دات کام را مقایسه کنیم. سایت موردنظر شما باید یک آدرس مشخص مثلاً نام برندتان و سپس یک پسوند مانند .ir یا .com  و دیگر پسوندها را داشته باشد. به این پسوند که اختصاصی خودتان است، دامنه یا دامین می‌گویند.

برای تهیه دامین می‌توانید از سایت‌های مختلف استفاده کنید.

مزایا و معایب دامنه دات کام

مشهورترین دامنه جهان که تقریباً 80% از سایت‌های مختلف به آن ختم می‌شوند، .com است. این آدرس در واقع مخفف کلمه commercial به معنای تجاری است که ابتدا فقط برای سایت‌های تجاری استفاده می‌شد؛ ولی حالا برای هر کسب‌وکاری قابل ثبت است.

هزینه ثبت دامنه دات کام از دامنه دات آی آر بیشتر است و دلیل اصلی آن محاسبۀ هزینه این دامنه بر اساس نرخ دلار است، در نتیجه با توجه به وضعیت بازار و قیمت دلار در ایران، هزینه ثبت این دامنه هم گران و هم پرنوسان است.

دامنه-خارجی

مزایا و معایب دامنه ای آر

دامنه بعدی دامنه دات آی آر است که قیمت کمتری از دات کام دارد و دامنه اختصاصی یا ملی ایران است. در واقع این دامنه روی سیستم و دیتابیسی که در ایران است، ذخیره می‌شود و کاربرانش همگی کسب‌وکارها، اشخاص حقیقی و حقوقی داخل ایران هستند. در ضمن زمانی که شما درخواست ثبت دامنه دات آر می‌دهید، درخواستتان در پایگاه اطلاعاتی ایرنیک یا همان ثبت‌احوال دامنه ملی ذخیره می‌شود و در هر صورت قابل‌پیگیری است.

با این توضیحات ببینیم که دو دامنه موردنظر ما از نظر سئو و رتبه گرفتن از گوگل چطور عمل می‌کنند!

کدام دامنه از لحاظ سئو بهتر عمل می‌کند؟

بعد از اینکه متوجه شدیم دامنه چیست، اگر بخواهیم بر اساس سئو محلی یا همان local seo به این سؤال پاسخ بدهیم، باید بگوییم که دامنه دات آی آر به سئوی بهتر سایت شما کمک می‌کند، زیرا در این نوع سئو سایتتان اول از همه به مخاطبانی نشان داده می‌شود که اطراف شما هستند. این مسئله بر اساس آی پی IP یا کد اختصاصی بعد از هر بار اتصال به اینترنت مشخص می‎‌شود، یعنی سایت شما با آی پی ایران و دامنه دات آی آر بیشتر به کسانی نشان داده می‌شود که در اطراف شما زندگی کرده و با آی پی ایران به اینترنت وصل شدند، قاعدتاً استفاده از انواع فیلترشکن و VPN کمی این معادله را تغییر می‌دهد.

در مورد نکته دوم هم باید متأسفانه به تحریم‌ها اشاره کرد، یعنی تمامی سایت‌ها با دامنه دات آی آر در صورت اعمال تحریم از سوی گوگل امکان استفاده از خدمات گوگل ادز یا تبلیغ در گوگل را ندارند و اگر به دنبال این روش جذب مشتری هستید، بهتر است برای رهایی از دست این تحریم‌ها سراغ ثبت دامنه .com  بروید.

مردم به کدام دامنه بیشتر اعتماد می‌کنند؟

در مورد اعتماد مردم به دامنه‌ها نیازمند انجام تحقیقات گسترده و مفصل هستیم تا بتوانیم با اطمینان بگوییم مشتریان کسب‌وکار شما بیشتر به دامنه بین‌المللی اعتماد دارند یا ترجیح می‌دهند از .ir خرید کنند.

به همین خاطر برای پاسخ به این سؤال نگاهی به تحقیقاتی که در گذشته انجام شده، انداخته و متوجه شدیم اعتماد کاربران برای استفاده از خدمات آنلاین، خرید اینترنتی و موارد مشابه نه فقط به دامنه بلکه به:

  •    داشتن نماد اعتماد الکترونیک؛
  •   ثبت آدرس و شماره‌تلفن مشخص در سایت؛
  •   کسب اعتبار از مشتریان و رضایت قبلی از کالا و خدمات نیز بستگی دارد.

در نتیجه اگر کسب‌وکارتان در قسمت تماس با ما آدرس و شماره‌تلفن مشخص داشته باشد یا در قسمت دربارهٔ ما، معرفی کاملی از مجموعه‌تان کرده باشید، در کنار ارائه نماد اعتبار الکترونیکی می‌توانید اعتماد مشتریان را به دست آورید. البته در این مورد توجه داشته باشید که به دلیل ثبت دامنه دات آی آر در سامانه ایرنیک تعداد زیادی از کاربران این مورد را هم ملاک اعتبارشان قرار می‌دهند.

دامنه-ایرانی111

 با کدام دامنه می‌توانیم تبلیغات در گوگل انجام بدهیم؟

آخرین سؤالی هم که باید به آن پاسخ دهیم، استفاده از خدمات گوگل ادز یا همان تبلیغات در گوگل است که در پاراگراف‌های قبلی گذرا به آن پرداختیم.

متأسفانه، به دلیل تحریم‌های سنگین گوگل برای دامنه‌های ایرانی، امکان دور زدن تحریم‌ها هم وجود ندارد و سایت‌هایی با دامنه دات آی آر مشکل جدی برای استفاده از خدمات گوگل ادز دارند. در نتیجه حتی اگر این تحریم‌ها به‌صورت موقتی هم برطرف شود، ممکن از در آینده دوباره محدودیت‌هایی مشابه این مورد گریبان‌گیر سایت‌های ایرانی شود و این مسئله را باید یکی از معایب جدی .ir دانست، در نتیجه اگر قرار است با خیال راحت از خدمات تبلیغات گوگل استفاده کنید، سراغ ثبت دامنه بین‌المللی .com بروید.

لیمو هاست نماینده رسمی رجیستر جوکر

برای ثبت دامنه اول از همه کاربران باید وارد سایت جوکر شده، در این سایت حساب کاربری ثبت کرده و در مرحله سوم برای دامنه موردنظرشان درخواست دهند. در این مرحله اگر دامنه موردنظر شما از قبل ثبت شده باشد، مجدد قابل استفاده نخواهد بود و باید آن را تغییر دهید.

مجموعه لیموهاست نماینده رسمی رجیستر جوکر برای ثبت دامنه‌های اختصاصی و موردنظر شما است تا بتوانید با قیمت مناسب و در کمترین زمان، بعد از ثبت درخواست، دامنه اختصاصی خودتان را درخواست داده و سایت اختصاصی‌تان را راه‌اندازی کنید. لیموهاست به‌عنوان نماینده رسمی جوکر، بیش از 800 پسوند متنوع با دامنه‌های مختلف را برای ثبت فراهم کرده تا کاربرانش بتوانند علاوه‌بر دات آی آر یا دات کام از دیگر دامنه‌ها نیز استفاده کنند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها