|
کدخبر: 183595 رویا رئیسی

گفتگوی گسترش نیوز با نائب رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر

پای تروریست ها به بازار ارزهای دیجیتال باز شد!

احتمال استفاده از دلار و طلا برای عملیات تروریستی بیشتر از رمز ارزها هست. بهترین کار دولت ها در شرایط موجود ایجاد فضای شفاف در برابر فضای تاریک است. اگر مثل ایران فضا خاکستری باشد، تبادلات خوب و بد کنار هم انجام خواهد شد.

بانک و بیمه پای تروریست ها به بازار ارزهای دیجیتال باز شد!

به تازگی شاهد گزارشی از FATF بودیم که بر اساس این گزارش گروه‌ های راست افراطی گرایش به استفاده از رمزارزها را دارد. همچنین گروه‌های تروریستی به بیت کوین و پرایوسی کوین‌ها روی آورده‌اند. در کنار fatf شبکه مقابله با جرائم مالی (FinCEN)، رمز ارزها را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در برابر جرائمی مانند پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم معرفی کرد. با وجود این اخبار به نظر می‌رسد که فعالیت گروه‌های تروریستی در کریپتوکارنسی کم رنگ‌تر شده است و تروریست‌ها منابع مهم‌تری برای تأمین مالی خود دارند. گزارش‌هایی نیز انجام شده است که نقش رمز ارزها را در عملیات تروریستی کم رنگ دانسته است. اگر چه رمز ارزها نقش کم رنگی را برای تروریست ایفا می‌کند اما رمز ارزهای محرمانه‌تر مثل مونرو و زیکش برای اقدامات آن‌ها بهتر هست. به این دلیل که ردیابی این رمز ارزها سخت‌تر از بیت کوین است. تا به امروز کشورهای مختلف قوانین سخت گیرانه ای را اعمال کرده‌اند تا پای تروریسم از بازار رمز ارزها کوتاه شود اما به صورت کامل موفق نبودند و در کنار گروه‌های تروریستی با معضلی به اسم معامله مواد مخدر از طریق رمز ارزها نیز مواجه شده‌ایم. اگر به این موضوعات علاقه‌مند هستیم، همراه ما باشید.

مونرو مورد علاقه گروه‌های تروریستی

سید امید علوی نائب رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: گروه‌های تروریستی از رمز ارزهایی مثل مونرو که غیرقابل رصد هستند، استفاده می‌کنند. رمزارز هایی مثل بیت کوین شفاف و قابل رصد هستند. در نتیجه مناسب کار گروه‌های تروریستی نیستند. تروریسم در برابر عملیات تروریستی بیت کوین می‌گیرد. بیت کوین اخذ شده در نهایت باید نقد شود و مشخص می‌شود.

علوی

طلا و دلار برای تروریست‌ها جذاب‌تر هست

علوی اظهار کرد: از دارایی دیجیتال هم استفاده خوب می‌شود، هم برای مقاصد شر و تروریستی استفاده می‌شود. احتمال استفاده از دلار و طلا برای عملیات تروریستی بیشتر از رمز ارزها هست. بهترین کار دولت ها در شرایط موجود ایجاد فضای شفاف در برابر فضای تاریک است. با این کار رصد بهتر و کم‌هزینه خواهد شد. اگر مثل ایران فضا خاکستری باشد، تبادلات خوب و بد کنار هم انجام خواهد شد. به این دلیل که سیستم نظارتی و امنیتی به خوبی توانایی رصد موضوع را ندارد.

وی افزود: در صورتی که سازوکارهای نظارتی و کنترلی به درستی پیاده‌سازی شود، راحت‌تر مجرمان شناسایی خواهند شد. برای تبادلات و سکوهای تبادل ساز، کار و الزاماتی باید در نظر گرفته شود. با مشخص شدن پلتفرم‌ها و رعایت ضوابط kyc و aml به عنوان بندهای مهم fatf روند به خوبی پیش خواهد رفت.

فضای دارک وب و معاملات مواد مخدر

نائب رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: در خارج از ایران فضاهای دارک وب برای رمز ارزها و مبادلات مواد مخدر استفاده می‌شد اما در طول زمان مشخص شد که بیت کوین شفاف هست و گرداننده اصلی مثل جاده ابریشم پیدا شدند، با ردگیری تراکنش‌های بیت کوین سایر پخش‌کننده‌های عمده و سایر افراد تأثیرگذار نیز پیدا شدند. به اندازه‌ای این موضوع شفاف بود که دو مأمور پوششی FBI نیز در زمان تبدیل بیت کوین‌هایشان دستگیر شدند. شبکه رمز ارزها بسیار شفاف هست. گزارشی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد که بر اساس این گزارش کل پول‌شویی و اقدامات مجرمانه فضای کریپتوکارنسی از یک بانک در آلمان کمتر هست. در نتیجه ظرفیت بازی برای جرائم نخواهد داشت. هیچ سیستم مالی به اندازه بیت کوین شفاف نیست.

صرافی‌ها رمز ارزهای غیر ردیابی نمی‌پذیرند

علوی در پایان گفت: رمز ارزهایی که غیر قابل ردیابی هستند، مارکت کمپ پایینی دارند. به این واسطه صرافی‌های خوب که طبق چارچوب fatf و نهادهای ناظر فعالیت می‌کنند، رمز ارزهایی غیر قابل ردیابی را قبول نمی‌کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها