|
کدخبر: 101186 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن صنایع دام،طیور و آبزیان ایران مطرح شد

مخالفت قاطع تولیدکنندگان خوراک دام با ارز ۴۲۰۰ تومانی

طبق یک نظرسنجی ۷۰ درصد از تولیدکنندگان نهاده های دام،طیور و آبزیان کشور با سیاست اختصاص ارز مرجع ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستند.

کسب و کار مخالفت قاطع تولیدکنندگان خوراک دام با ارز ۴۲۰۰ تومانی

ارز چند نرخ در میان دولتمردان و سیاست‌گذاران کلان اقتصادی موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. اما خود تولیدکنندگان،تجار و فعالان اقتصادی درباره این موضوع مهم چگونه فکر می کنند؟ انجمن صنایع دام و طیور و آبزیان برای یافتن پاسخ این سوال اقدام به انجام یک نظرسنجی اینترنتی از اهالی این حوزه کرده است. با گسترش نیوز همراه باشید.

تولید و واردات بهینه کالاهای اساسی و مواد اولیه مهم و در نهایت تنظیم بهینه بازار مهم‌ترین هدفی است که برای ارز دونرخی و اختصاص آن به بعضی بخش‌ها و کالا برمی‌شمردند. آیا به راستی اعمال چندساله این سیاست،موثر بوده است؟ بسیاری بر این اعتقاد هستند که تجربه چندساله این رویکرد نشان می دهد که نه تنها ناکارآمد بوده است بلکه باعث ایجاد رانت های بسیار شده است،تجربه ای زیانبار که نمونه آخر آن به ماجرای گم شدن حدود ۵ میلیارد دلار ارز دولتی که گفته می شود گم شده است مربوط می شود. موضوعی که تازگی ندارد و در چند سال اخیر بارها رخ داده است.

مخالفت ۷۰ درصدی

نتیجه نظرسنجی اینستاگرامی انجمن صنایع خوراک دام ایران نشان می دهد که اهالی این کسب و کار در این زمینه به شدت با نظر سیاست‌گذاران اقتصادی مخالف هستند. ۷۰ درصد از آنها در پاسخ این سوال که آیا موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کلیه نهاده های دام هستید گزینه موافق هستم را انتخاب کرده اند. بسیاری از فعالان این حوزه بر این اعتقاد هستند که بخشی از وضعیت کنونی صنعت تولید نهاده به این سیاست ناکارآمد و اصرار بر ادامه آن مربوط می شود. این در حالی است که نهاده جز کالاهای اساسی به شمار می رود و دلسرد کردن تولیدکننده باعث نابودی این صنعت و در نهایت افزایش واردات و وابستگی می شود. در توضیح انجمن درباره نتیجه این نظرسنجی آمده است: «زمانی که سیاست‌گذار ارز ۴۲۰۰ تومانی را به کالاهای اساسی و نهاده های دامی تخصیص می‌دهد (در حالی که قیمت ارز سایر کالاها ۱۶۰۰۰ تومان است) در واقع عملا سیگنال غلط به تولیدکننده می‌دهد. ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالای اساسی! به تولید‌کننده سیگنال داده می شود که کالای اساسی تولید نکن! یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی ظرفیت تولید داخلی کالای اساسی را نابود می‌کند. ببینید امروز چه بر سر صنعت دامپروری کشور آمده است. نابودی ظرفیت تولید داخل کالای اساسی، یعنی وابستگی بیشتر به واردات کالای اساسی و البته به سخره گرفتن نظرات اهل فن باعث توزیع رانت می شود. یک روز گوسفند با هواپیما وارد می شود یک روز جوجه معدوم می گردد و روز دیگر مرغ و خوراک دام قاچاق می شود».

سیاستی مخرب‌تر از تحریم

مجید موافق قدیری در همین رابطه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی بروکراسی پیچیده و رانت بسیار زیادی در حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین شده است. در نتیجه این

مجیدموافق-قدیری

وضعیت فعالان اقتصادی شاغل در بخش دام و طیور و آبزیان از وجود این‌همه مانع بر سر راه کسب و کار خود خسته شده اند. از ابتدا به دولتمردان و سیاست‌گذاران اقتصادی اعلام کردیم که تولیدکنندگان شیر،گوشت و تخم‌مرغ و حتی بازرگانان معتبر در حوزه نهاده های دامی مخالف اختصاص از ۴۲۰۰ تومانی و نیز مخالف قیمت‌گذاری ارز و موضوعات همراه آن هستند چون دولت بعد از اختصاص ارز انتظار دارد که قیمت محصولات تولیدشده را هم تعین کند و عهده‌دار نظارت و پایش و کنترل شود. بدون شک فضای اقتصاد جهان با این گونه ادبیات سازگار نیست و پیامدهای آن از تحریم های ترامپ بیشتر است».

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها