|
کدخبر: 77914

پیش‌بینی بازار موبایل در روز‌های آتی

مدیرکل نظارت ارز بانک مرکزی از نامه نگاری وزیر صنعت با این بانک به منظور تغییر ارز مورد نیاز برای واردات تلفن همراه و تامین آن از محل ارز سامانه نیما، صادرات یا سپرده واردکننده بنا به درخواست متقاضی به کلیه ارزها خبر داد. به نظر می‌رسد این موضوع سبب تسهیل تخصیص ارز به واردات موبایل و در نتیجه رفع کمبودهای اخیر در بازار شود.

گسترش نیوز: امیرحسین شکوهی گفت: با توجه به تغییر گروه کالایی گوشی تلفن همراه به گروه کالایی ٢٣، تامین ارز این کالا مطابق نامه وزیر صنعت، از محل ارز سامانه نیما، صادرات یا سپرده واردکننده بنا به درخواست متقاضی به کلیه ارزها امکان‌پذیر است.وی افزود: هرگونه اعمال محدودیت به منظور جلوگیری از واردات برند خاص یا کنترل حداکثر ارزش مورد انتظار کالا، در زمان ثبت سفارش کنترل و اعمال شود.شکوهی در این نامه اعلام کرد: تمامی درخواست‌های مرتبط با ثبت سفارش‌های معتبری که به این بانک ارسال می‌شود، برای تخصیص و تامین ارز صرفا مطابق با قواعد مربوط به گروه کالایی ٢٣ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نیمایی شدن ارز واردات موبایل در شرایطی اعلام می‌شود که به تازگی فعالان بازار از کندشدن روند تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه خبر داده بودند. موضوعی که احتمال رشد قیمت‌ها در ایام پایانی سال، آن هم با توجه به وضعیت نوسان نرخ آزاد ارز را قوت بخشیده بود.

حسین غروی رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، ۳۰ آذرماه با اشاره به این که تا یک ماه گذشته روند تخصیص ارز برای واردت موبایل به خوبی انجام می‌شد، و به ثبت سفارش‌های دو روزه ارز مورد نیاز تخصیص می‌گرفت، گفت: با این حال در چند هفته اخیر این روند با کندی مواجه شد و این تایید ثبت سفارش‌ها تا دو هفته زمان می‌برد، از سویی برخی از شرکت‌ها نیز مدعی هستند، همین زمان برای آنها بین ۳۰ تا ۴۰ روز طول می‌کشد.

وی با اشاره به نیاز ماهانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار برای واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه، این هشدار را داده بود که اگر این مبلغ ارز توسط بانک مرکزی تخصیص داده نشود، واردات موبایل با کاهش جدی روبه رو می‌شود و قیمت‌ها با افزایش روبه رو خواهد شد.

طبق آخرین داده‌های بازار ارز تا دیروز نرخ ارز نیما در حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ و نرخ ارز بازار آزاد در حدود ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان بوده است که نسبتاً قابل توجه است. اما پیش‌بینی می‌شود با آرام گرفتن بازار ارز پس از نوسان‌های اخیر، این دو نرخ به هم نزدیک تر شود.

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها