|
کدخبر: 100006

اختصاصی گسترش‌نیوز:

دلیل اصلی جوجه‌کشی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفت‌وگو با سایت و نشریه معتبر all about feed دلایل ریشه‌ای معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه را تشریح کرد.

کسب و کار دلیل اصلی جوجه‌کشی

بازار به اشتراک‌گذاری ویدیوهای مربوط به معدم‌سازی جوجه‌ها در مرغداری‌ها حتی اکنون هم داغ مانده است؛ موضوعی که با واکنش‌ تند مسئولان و مدیران سازمان‌ها و نهادهای مختلف مواجه شد. این رویداد تلخ می‌توانست فرصتی خوبی برای پرداختن و حل یکی از مشکلات وخیمی باشد که صنعت دام و طیور ایران با آن دست و پنجه می‌کند اما این اتفاق نیفتاد تا آن زخم کهنه همچنان باقی بماند. مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفت‌وگو با نشریه معتبر all about feed دلیلی اصلی این ماجرا را شرح می‌دهد. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

در متن مصاحبه خبرنگار این رسانه با رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران آمده است:

ده‌ها ویدئوی منتشرشده، بولدوزهایی را نشان می‌دهند که در حال دفن کردن هزاران جوجه هستند. این موضوع به احتمال زیاد به افزایش قیمت خوراک طیور ظرف چند هفته اخیر ربط دارد.

دکتر مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع تولید خوراک دام، طیور و آبزیان اظهارکرد: گفته می‌شود که به دلیل تحریم‌ها، انتقال مبلغ لازم جهت واردات سه میلیون تن ذرت و سویا، به موقع انجام نشده است بنابراین موجودی این اقلام کاهش و در نتیجه آن، قیمت خوراک افزایش یافته است».

خودداری از خرید جوجه

تقاضای اندک بازار سبب شده است که مرغداری‌ها از خرید جوجه خودداری کنند. طبق اعلام انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران این کشور هر سال ۲.۳ میلیون تن گوشت طیور و یک میلیون تن تخم‌مرغ تولید می‌کند. ۸۰ درصد از مواد اولیه لازم جهت تولید خوراک دام و طیور وارد می‌شود. فیلم‌های منتشرشده کمی بعد از آن منتشر شد که گفته شد شیوع ویروس کرونا تاثیری روی بخش پرورش دام و طیور نداشته و شهروندان لازم نیست نگران ذخیره غذایی باشند زیرا موجودی غله برای تامین نیاز داخلی تا فرودین ۲۰۲۱ کفایت می‌کند.

به اعتقاد رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران، نقل و انتقال نهاده علی‌رغم شیوع کوید ۱۹ در ایران در حالت طبیعی باقی مانده است.

معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه

تقاضای کم بازار باعث شده است که مرغداران جوجه‌های تازه متولدشده را خریداری نکنند. این به آن معناست که پرورش‌دهندگان راه دیگری جز معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه نداشته‌اند. پرورش‌دهندگان گله می‌کنند که مصرف مرغ و تخم‌مرغ به دلیل ادامه شیوع کروناویروس به شدت پائین است. هزینه خوراک مرغ و طیور دیگر قبل از شیوع کوید ۱۹ تقریبا دو برابر شده و به سه هزار تومان در هر کیلو رسیده است. تقاضا و فروش پایین در بازار باعث شده است که پرورش‌‌دهندگان نتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند بنابراین در ازا هر مرغ متحمل ضرر سه هزار تومانی شده‌اند.

طبق آمار سازمان ملی آمار ایران میانگین قیمت، هر کیلو گوشت مرغ قبل از آغاز شیوع کرونا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود اما در آوریل ۲۰۲۰ به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت. انجمن پرورش‌دهندگان جوجه یک‌روزه در پاسخ به انتقادات به همه اعضای خود نامه نوشت و معدوم‌سازی جوجه یک روزه را ممنوع اعلام کرد و اعلام کرد که متخلفان مجازت خواهند شد. معلوم نیست که این هشدار نتیجه‌ای هم داشته است یا نه.

صنعت مرغداری سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرغ پرورش می‌دهد. نگرانی‌ها همچنان به قوت خود باقی است چون اگر کرونا به این زودهای به پایان نرسد احتمال تکرار این حوادث وجود دارد.

نویسنده: شاپور پشابادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها