|
کدخبر: 88045

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مطرح شد:

گرانی گوشی ادامه دارد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه دلیل گرانی اخیر را افزایش نرخ ارز می‌داند.

گسترش‌نیوز: بررسی بازار تلفن همراه نشان می‌دهد که شاهد افزایش قیمت هستیم. عده‌ای می‌گویند که نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تمایل بیشتر مردم، باعث گرانی محصولات شده است. دیگران بر این اعتقاد هستند که ویروس کرونا، واردات گوشی چینی را دشوار کرده و به کاهش عرضه منجر شده است. برای یافتن دلیل گرانی اخیر موبایل با رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

قیمت انواع مختلف گوشی همراه به دنبال افزایش اخیر نرخ ارز افزایش یافت. آیا اکنون که به تدریج، شاهد کاهش قیمت نرخ ارز هستیم قیمت گوشی هم به نرخ سابق بازخواهد گشت؟ افشار فروتن لاریجانی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه افزایش قیمت تلفن همراه اظهار داشت: بدون شک افزایش نرخ ارز به طور مستقیم روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. متاسفانه بعضی افراد سودجو به محض افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند اما با پایین آمدن آن، نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام نمی‌کنند یا دیر اقدام می‌کنند. این قبیل افراد، کالایی که با ارز ارزان تهیه کرده‌اند را به قیمت بالا عرضه می‌کنند. ناگفته نماند که فرایند واردات زمانبر است. چه‌بسا قیمت کنونی کمتر از قیمت خرید تعدادی از فعالان بازار باشد. به هر حال بیشتر فعالان بازار دنبال سود مضاعف و سوءاستفاده از نوسانات ارز نیستند. فروشندگان واقعی ثبات و استمرار چرخه خرید و فروش را ترجیح می‌دهند. بعضی از کاسبان سودجو در حجم بالاتری اقدام به واردات می‌کنند و به هر حال تاثیرگذاری آنها بر بازار را نمی‌توان انکار کرد.

وی در ادامه افزود: قبلا هم بازار خوبی نداشتیم و امیدوار بودیم که با نزدیک شدن به ایام پایان سال بازار رونق بگیرد که متاسفانه موضوع کرونا پیش آمد و همانند بازارهای دیگر بر بازار موبایل هم تاثیر سوء گذاشت. حجم تقاضا کاهش یافت. در مجموع به شخصه فکر می‌کنم که ثبات ارز (صرفنظر از افزایش یا کاهش نرخ آن) باعث ثبات بازار گوشی خواهد شد.

آیا بیماری کرونا موجب سخت‌تر شدن گوشی‌های چینی نشده است؟ رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در پاسخ این سوال گفت: «ثبت سفارش بخشی از واردات قبلا انجام شده است و به هر حال به قبل از بروز این قضیه مربوط می‌شود. این که از این به بعد چه سیاستی در پیش گرفته می‌شود به سیاستگذران اقتصادی کشور بستگی دارد. واردات از لحظه ثبت سفارش تا زمان ترخیص و عرضه در بازار حدود یه ماه زمان می‌برد».

وی در ادامه افزود: «حجم تقاضا، بسیار کاهش یافته است. بخشی از این موضوع به کاهش قدرت خرید مربوط می‌شود اما عدم تمایل مردم به بازار و جاهای پرازدحام هم بی‌تاثیر نبوده است. متاسفانه بیشتر مراجعان هم صرفا برای تماشا به بازار می‌آیند نه خرید. وضعیت کسب و کار خوب نیست. حتی در اوج ساعت کاسبی، فروش خوبی ندارند. به هر حال اکنون موضوع عاجل و اولویت اول مملکت، پشت سرگذاشتن این بیماری است».

ارسال نظر