|
کدخبر: 95525

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه طباخان مطرح شد:

قیمت کله‌پاچه چقدر شد؟

پایین آمدن اجباری قیمت کله‌پاچه در قصابی‌ها هیچ ربطی به ارزان شدن ندارد. کله‌پاچه روی دست آنها مانده بود. اکنون که بازار در حال باز شدن است قیمت‌ها کم‌کم در حال تغییر است.

گسترش‌نیوز : حدود سه ماه است (از اواسط اسفندماه تاکنون) که از ارزان شدن نسبی گوشت صحبت می‌شود. آیا این اتفاق توانسته است به رونق کسب‌وکار صنف کله‌پزان کمک کند و قیمت‌ها را کاهش دهد؟ درحال‌حاضر قیمت هر دست کله‌پاچه چقدر است؟ آیا در ارتباط با کرونا مساعدت خاصی به فعالان این صنف شده است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

RAVASI.jpg

کله‌پاچه ارزان شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی اخیراً از نصف شدن قیمت کله‌پاچه خبر داده بود. حسین رواسی، رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی در ارتباط با اظهارات این مقام صنفی اظهارکرد: «گوشت اصلاً ارزان نشده است و مردم چنین چیزی را احساس نمی‌کنند. کله‌پاچه ارزان شد اما دلیلش آن بود که مردم دیگر هیچ خریدی نداشتند. این پایین آمدن اجباری قیمت هیچ ربطی به ارزان شدن ندارد. در این مدت مغازه‌ها به‌واسطه بیماری کرونا، کاملاً تعطیل بودند. از ۱۴۰۰ واحد صنفی فعال در صنف ما فقط ۱۵۰ مورد فعالیت داشتند. حتی مشتری بیرون‌بر هم نداشتیم. در این شرایط کله‌پاچه مشتری نداشت و در واقع روی دست قصابان مانده بود. جگر ۱۲۰ هزار تومانی به ۶۰ هزار تومان رسیده بود چون مغازه‌ای باز نبود که خرید کند».

دو نوع کله‌پاچه

اگر ارزانی کله‌پاچه به خاطر کرونا بوده باشد بنابراین با عادی شدن شرایط قیمت‌ها افزایش خواهد یافت؟ رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی در پاسخ این سوال اظهارکرد: «همین حالا که بازار در حال باز شدن است قیمت‌ها کم‌کم درحال تغییر است. باید توجه داشت که قیمت کله‌پاچه به کیفیت گوسفند ذبح‌شده بستگی دارد. قیمت گوسفند از ۸۰۰ هزار تا دو و نیم میلیون تومان در نوسان است، یعنی اختلاف قیمت سه برابری! قاعدتاً اندازه کله و کیفیت گوشت این دو و به‌تبع آن قیمت‌ها، کاملاً متفاوت است. دوسوم گوسفند ۸۰۰ هزار تومانی استخوان دنبه است اما دوسوم گوسفند گران‌قیمت، گوشت خالص است. در دوره تعطیلی کله‌پزی‌ها، کله‌پاچه بی‌کیفیت را به قیمت‌های بسیار ارزان (حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان) به مغازه‌ها می‌فروختند اما واحدهای کله‌پزی محصول باکیفیت را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. حداقل ۳۰ هزار تومان هم صرف هزینه‌های دیگر می‌شود، یعنی خرید هر دست کله‌پاچه برای کله‌پزی حدود ۱۴۰ هزار تومان تمام می‌شود».

فعلاً فقط بیرون‌بر

وی در ادامه افزود: «فعالیت همکاران شروع شده اما فعلا فقط به صورت بیرون‌بر فعالیت می‌کنند. کسب‌وکار کله‌پاچه زمانی رونق دارد که محصول در مغازه در دسترس مشتری قرار گیرد. قبلاً به واردات آلایش، مجوز می‌دادند اما این کار با آمدن کرونا متوقف شد. البته مقدار واردات ناچیز بود و عملاً تاثیری روی بازار نداشت. قبلاً واردکنندگان گوشت می‌توانستند معادل یک‌پنجم گوشتی که وارد کشور می‌کردند واردات کله‌پاچه داشته باشند. آنها کله‌پاچه وارداتی را به هرکسی که قیمت بالاتری پرداخت می‌کرد می‌فروختند».

پرداخت مالیات به‌شرط داشتن درآمد

وی در ادامه گفت: « مالیات خمس مال است و بازاریان واقعاً دوست دارند مازاد درآمد داشته باشند که بتوانند خمس خود را پرداخت کنند اما مشروط به این‌که درآمد داشته باشند. وقتی واحدها فعالیت نداشته‌اند و حتی توانایی پرداخت حقوق و دستمزد و بیمه کارگران خود را ندارند چگونه می‌توانند مالیات بدهند؟ باید فکری اساسی شود. یک‌سوم درآمد واحدها صرف پرداخت هزینه بیمه می‌شود. حق بیمه ماهانه هر کارگر به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. البته کرونا و تاثیر مخرب آن یک معضل جهانی است و فقط به کشور ما محدود نمی‌شود و ما این را درک می‌کنیم بااین‌حال برای حمایت از کسب‌وکارهای کشور باید به‌طور موثرتری عمل کرد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها