|
کدخبر: 320163 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال؛

قلعه نویی تقصیری ندارد / خطیر و نکونام اختلافات را کنار بگذارند / سازمان لیگ باید این قانون را حذف کند

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران بیان کرد: ناکامی اخیر را نباید تماما متوجه کادر فنی تیم ملی کرد و تقصیرها را گردن امیر قلعه نویی انداخت. مدتهاست که به رده های پایه توجهی نمی شود و این موضوع تبدیل به حلقه مفقودی فوتبال کشور شده است. تیم ملی نیاز به تغییر نسل و پوست اندازی دارد و بدون جوان گرایی در تورنمت بعدی نیز باید منتظر ناکامی های دیگر باشیم.

ورزش قلعه نویی تقصیری ندارد / خطیر و نکونام اختلافات را کنار بگذارند / سازمان لیگ باید این قانون را حذف کند

تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نهایی رقابت های جام ملت های آسیا برابر قطر مغلوب شد و از رسیدن به دیدار پایانی بازماند. درخشش اکرم عفیف و سایر ستاره های تیم ملی قطر مانع از صعود ملی پوشان به فینال شد.

سردار آزمون و علیرضا جهانبخش گل های تیم ملی فوتبال ایران را در این دیدار به ثمر رساندند. در خصوص ابقا و یا جدایی امیر قلعه نویی از سمت سرمربیگری تیم ملی صحبت های زیادی به گوش می رسد اما هنوز در این خصوص تصمیم گیری نهایی صورت نگرفته است.

 گسترش نیوز برای بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت های آسیا و همچنین جهت تحلیل قانون گذاری جدید سازمان لیگ، گفت و گویی با سعید مراغه چیان، پیشکسوت باشگاه استقلال انجام داده که در ادامه می خوانید.

مراغه-چیان

ایران می توانست قهرمان شود

سعید مراغه چیان درباره عملکرد تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا گفت: نمایش ایران در سه بازی دور مقدماتی جذاب و تماشاگرپسند نبود و بردها در آن مرحله به دل من ننشست. در مرحله حذفی نیز تنها برابر ژاپن و به ویژه در نیمه دوم شاهد عملکرد خوب و جذابی از تیم ملی بودیم.

او ادامه داد: درصورت ارائه نمایشی نظیر آنچه که مقابل ژاپن شاهدش بودیم، ایران می توانست قهرمان جام ملت های آسیا باشد. عدم حضور مهدی طارمی می توانست یک اتفاق مثبت برای امیر قلعه نویی و دستیارانش باشد. ایران بدون حضور او برابر ژاپن عالی کار کرد و به برتری رسید اما در تقابل با قطر شرایط متفاوتی را شاهد بودیم. طارمی عملکرد ضعیفی در نیمه نهایی داشت و تاثیرگذاری پایینی مقابل ژاپن داشت.

تیم ملی ایرادات تاکتیکی مشخصی داشت

مراغه چیان در پیوند با نقاط ضعف تیم ملی به گسترش نیوز گفت: تیم ملی در این رقابت ها ایرادات تاکتیکی واضح و مشخصی داشت که این موارد منفی متاسفانه تا آخرین لحظات حضور ما در این تورنمنت مشاهده شد. فاصله زیاد بین خط دفاعی، خط میانی و خط حمله ما، یکی از همین ضعف های آشکار بود که ضربه های زیادی به ما وارد کرد.

وی افزود: فاصله غیر اصولی و زیاد بین خطوط، مسئله‌ای محسوب می شود که پیش از آغاز این رقابت ها و در دیدارهای تدارکاتی نیز وجود داشت و ما نسبت به آن تذکر جدی هم داده بودیم. تیم های حریف از این ضعف نهایت استفاده را کردند و به راحتی با دروازه بان ما تک به تک شدند.

کارشناس فوتبال در ادامه مطرح کرد: در بازی با قطر، اکرم عفیف و معز علی بارها خط دفاعی ما را آزار دادند و هافبک ها تاثیر مثبتی در جریان بازی نداشتند. ایران توانایی شکست قطر را داشت اما عدم رفع این نوع ضعف ها باعث شد تا حسرت ما برای کسب عنوان قهرمانی ادامه دار شود. قطر از این نقطه ضعف بهره برد و حتی می توانست گل های بیشتری را وارد دروازه ما کند.

قلعه-نویی

مشکل اصلی را باید در دستیاران امیر جستجو کرد

مراغه چیان در ارتباط با عملکرد امیر قلعه نویی در این مسابقات عنوان کرد: امیر مربی باهوش و توانمندی است و عملکرد کلی او در این تورنمنت مثبت بود. مشکل اصلی را باید در دستیاران او جستجو کرد و در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداخت. امیر قلعه نویی برای این مسابقات باید از دستیاران باتجربه استفاده می کرد تا بهره گیری از اشخاص مجرب و میدان دیده به موفقیت در جام ملت های آسیا دست پیدا می کرد. کمک های فعلی بیش از حد جوان و کم تجربه هستند و حتی می توانند همین حالا فوتبال بازی کنند.

او تصریح کرد: به باور من، امیر قلعه نویی باید از مهدی قایدی و سایر بازیکنان سرعتی و تکنیکی بیش از اینها بهره می برد. سرعت و خلاقیت قایدی در بازی با قطر می توانست چاره گشا باشد و خط دفاعی حریف را به زحمت بیندازد. یکی از تخصص های قایدی گرفتن پنالتی است و با توجه به کندی خط دفاعی تیم ملی قطر، این اتفاق محتمل بود.

نکونام-و-خطیر

خطیر و نکونام اختلافات را کنار بگذارند

ملی پوش اسبق در رابطه با آخرین شرایط باشگاه استقلال و ادامه اختلافات میان سرمربی و کادر فنی توضیح داد: استقلال یک هافبک خوب و یک مدافع مجرب را جذب کرد و در فصل نقل و انتقالات عملکرد بدی نداشته است. البته این دو خرید کافی نیست و باید در پست های دیگر نیز تقویت شویم.

پیشکسوت استقلال در ادامه خاطرنشان کرد: ماشاریپوف و سیلوا بازیکنان باکیفیت و باتجربه ای محسوب می شوند و می توانند کم حال استقلال در نیم فصل دوم باشند. نکونام مربی باهوشی است و با چشم باز و حساب شده اقدام به جذب بازیکن می کند. تعامل بین سرمربی و مدیرعامل باید برقرار باشد و برای کسب موفقیت، این امر ضروری است.

سازمان-لیگ

مسئولان سازمان لیگ گوش شنوایی ندارند

ملی پوش اسبق در ادامه گسترش نیوز گفت: این دو شخص باید اختلافات را کنار بگذارند و برای شادی دل هواداران و کسب قهرمانی با یکدیگر همکاری کنند. به نظر من، علنی شدن این اختلافات اتفاق خوبی نیست. خطیر باید با کادرفنی و همچنین سرمربی باشگاه صداقت داشته باشد و از پنهان کاری بپرهیزد.

مراغه چیان در مورد تعیین سقف ۳۲۵ میلیاردی برای باشگاه های لیگ برتری جهت انعقاد قرارداد مطرح کرد: من از پایه و اساس با این قانون مخالف هستم و وجود آن را برای فوتبال ایران مضر می دانم. هرباشگاهی به اندازه امکانات خود باید برای جذب بازیکن هزینه کند و هیچ نهادی نیز در این میان نباید دخالت کند. متاسفانه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در یک چرخه باطل قرار گرفتند و گوش شنوایی هم ندارند.

او در پایان اضافه کرد: این ناکامی را نباید تماما متوجه کادرفنی تیم ملی کرد و تقصیرها را گردن امیر قلعه نویی انداخت. مدتهاست که به رده های پایه توجهی نمی شود و این موضوع تبدیل به حلقه مفقودی فوتبال کشور شده است. تیم ملی نیاز به تغییر نسل و پوست اندازی دارد و بدون جوان گرایی در تورنمت بعدی نیز باید منتظر ناکامی های دیگر باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها