|
کدخبر: 318539 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با مربی و کارشناس فوتبال؛

انگار تیم ملی بیمار است / این قانون برداشته می شود

فتح آبادی بیان کرد: مشخصا قانون سقف قراردادها به فوتبال ما آسیب وارده کرده و تبعات آن را در آینده بیشتر مشاهده خواهیم کرد. تعیین سقف بودجه برای باشگاه ها باعث می شود که از رقبای خود در قاره آسیا عقب بمانیم و شانس موفقیت‌مان به حداقل برسد.

ورزش انگار تیم ملی بیمار است / این قانون برداشته می شود

سازمان لیگ کماکان روی مواضع سابق خود در خصوص اجرای قانون سقف قراردادها پافشاری می کند. این نهاد با ارسال یک نامه‌ به باشگاه‌های لیگ برتر، خواستار اعلام پیشنهادات آن ها جهت اجرای مطلوب قانون سقف بودجه در فصل بعد شده است.

سازمان لیگ در فصل گذشته، سقف بودجه باشگاه های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا ۴۰۰ میلیارد تومان و حداکثر بودجه تیم های حاضر در مسابقات لیگ برتر ۳۲۵ میلیارد تومان تعیین کرده بود.

باشگاه های مطرح و بالای جدولی، مخالف سرسخت این قانون هستند و وجود آن را برای فوتبال ایران و کیفیت لیگ مضر می دانند. به دلیل عدم رعایت این قانون( از دیدگاه سازمان لیگ) از دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس امتیاز کسر شد؛ هرچند در ادامه امتیازهای کسر شده به هر دو تیم بازگردانده شد.

مرتضی اسدی، مربی و کارشناس فوتبال در این راستا به گسترش نیوز گفت: «درصورت استفاده از راهکارهای درست و مناسب، این قانون می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد و هدف شفاف سازی مالی را به درستی پیگیری کند. اختلاف سطح تیم ها از یکدیگر کم تر می شود و صرفا شاهد وجود دو تا سه مدعی قهرمانی نخواهیم بود.»

او ادامه داد: «اگر این قانون به درستی اجرایی شود، وزن تیم های حاضر در لیگ برتر به تعادل نزدیک می شود که این می تواند به جذابیت های لیگ اضافه کند. نیت سازمان لیگ قابل درک است اما در اجرای این قانون ایرادات واضحی وجود دارد و گاهی برخوردها و تصمیمات تبعیض آمیزی را شاهد هستیم. سازمان لیگ و فدراسیون باید با نهایت اقتدار در این خصوص عمل کند و از مماشات و سیاسی کاری های همیشگی پرهیز کند.»

در این خصوص و همچنین برای تحلیل عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا، گفت و گویی با بازیکن اسبق استقلال و پرسپولیس انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

فتح-آبادی

یک انتقاد مهم

غلامرضا فتح آبادی درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران برابر هنگ کنگ گفت: وظیفه همه ما این است که به هرنحو از تیم ملی حمایت کنیم و نقدها باید سازنده و از روی دلسوزی باشد. اعمال تغییرات زیاد و گسترده در ترکیب اصلی، مسئله‌ای محسوب می شود که من نسبت به آن انتقاد دارم. در فوتبال مدرن، اتخاذ چنین تصمیماتی می تواند تبعات بدی به همراه داشته باشد و تاثیر منفی روی تیم بگذارد.

او ادامه داد: تیم های حاضر در این مسابقات با تمام قوا به زمین می آیند و هیچ تیم از پیش برنده نیست. تجزیه و تحلیل تک تک بازیکنان کلیدی از سوی تیم های مقابل انجام می گیرد و نکته ای از آن ها پنهان باقی نمی ماند. یک نمونه بارز این موضوع، سون ستاره تیم ملی کره جنوبی است که به خوبی توسط کادر فنی تیم اردن آنالیز شده بود.

انگار تیم ملی بیمار است

فتح آبادی افزود: تصمیم امیر قلعه نویی مبنی بر تغییر۵-۶ بازیکن اصلی منطقی نبود و جای بحث و تردیدهای فراوانی دارد. انگار تیم ملی بیمار است و در شرای بدی به سر می برد! نباید هیچ حریفی را ساده درنظر گرفت و خود را از پیش برنده دانست. من تجربه حضور در جام ملت های آسیا را دارم و از حساسیت ها و سختی بازی در این تورنمنت باخبر هستم.

وی خاطرنشان کرد: تمام تیم های حاضر در این رقابت ها، در قامت یک مدعی ظاهر شدند و هیچ تیمی از پیش بازنده نیست. کسی توقع شکست تیم ملی ژاپن از عراق را نداشت و این مطلب بیانگر آن است که پیش بینی نتایج تا چه حد سخت و پیچیده به شمار می رود. توقف کره جنوبی برابر اردن هم از همین دست شگفتی ها به حساب می آید و نباید آن را از یاد برد.

قلعه-نویی

جدی ترین محک ژنرال

کارشناس فوتبال تصریح کرد: بازیکنان تیم ملی ما در زدن ضربات آخر دقت خوبی نداشتند و این مسئله باعث شد تا تنها با یک گل برابر تیم هنگ کنگ به برتری برسیم. پیروزی با حداقل گل نمی تواند نتیجه بدی باشد اما به شرط آن که هواداران از تماشای بازی تیم ملی لذت کافی را ببرند. برتری یک گل برابر تیمی مثل هنگ کنگ جای نگرانی دارد؛ چون که بازی سخت ما برابر امارات هنوز برگزار نشده است.

بازیکن اسبق تیم ملی درخصوص مصاف بعدی ایران با امارات اظهار کرد: امارات برای صدرنشینی و کسب برد به میدان می آید و این مورد می تواند کار ما بسیار سخت کند؛ بنابراین امارات یک محک جدی برای ما محسوب می شود و حالا عیار واقعی خط دفاعی مشخص خواهد شد. تیم های عربی در این تورنمنت کیفیت بالایی از خود نشان دادند و این تیم ها همواره مقابل ما بهترین بازی خود را ارائه می دهند. امیدوارم که تیم ملی ما با انجام یک بازی هوشمندانه و حساب شده موفق به شکست تیم امارات شود و به عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کند.

تاج-رئیس-فدراسیون

قانونی برای هیچ!

فتح آبادی در ادامه مطرح کرد: در ارتباط با قانون جنجالی سازمان لیگ و تعیین سقف ۳۲۵ میلیاردی برای ثبت قراردادهای لیگ برتری عنوان کرد: ما دیگر در بطن مسائل نیستیم و در حاشیه قرار گرفتیم. مشخصا این قانون به فوتبال ما آسیب وارده کرده و تبعات آن را در آینده بیشتر مشاهده خواهیم کرد. تعیین سقف بودجه برای باشگاه ها باعث می شود که ما از رقبای خود در قاره آسیا عقب بمانیم و شانس موفقیت مان به حداقل برسد.

او در پایان اضافه کرد: باشگاه های ما در لیگ قهرمانان آسیا نیاز به حضور پرقدرت دارند و با وجود قوانینی نظیر سقف قراردادها، امکان توفیق بسیار کاهش پیدا می کند. به باور من، این قانون در ابتدای فصل آتی برداشته می شود و آقای تاج با حذف آن موافقت خواهد کرد. حذف این قانون برای مدعیان قهرمانی و باشگاه های متمول اتفاق خوبی است ولی باشگاه های کم تر بهره مند از عدم اجرایی سازی قانون سقف قراردادها راضی نخواهند بود. من مخافت جدی خود را نسبت به این قانون اشتباه اعلام می کنم و امیدوارم دوستان حضار در فدراسیون و سازمان لیگ در این رابطه تجدیدنظر کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها