|
کدخبر: 317462 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس فوتبال؛

قانون دردسرساز تاج و دوستان / آن ها فوتبال ایران را به هم ریختند

اصغری بیان کرد: متاسفانه هیچ‌گونه منطقی در تصمیمات مسئولان فوتبال ما دیده نمی شود و این مسئله بار دیگر به اثبات رسید. با استفاده از این روش ها نمی توان باشگاه ها را ملزم به رعایت سقف قرارداد کرد. این قوانین در سراسر دنیا منسوخ شده و امروزه در هیچ لیگی شاهد اتخاذ این تصمیمات نیستیم.

ورزش قانون دردسرساز تاج و دوستان / آن ها فوتبال ایران را به هم ریختند

قوانین مسئولان فوتبال برای شفاف‌سازی مالی به منظور افزایش شفافیت و شفاف‌سازی در مسائل مالی در صنعت فوتبال تدوین شده‌اند.

این قوانین شامل تعیین الزامات و ضوابطی است که تیم‌ها، باشگاه‌ها و سازمان‌های فوتبال باید در ارتباط با مشاعره‌های مالی خود رعایت کنند. هدف اصلی این قوانین، جلوگیری از فساد مالی، پولشویی و تخلفات مرتبط با مالیات است.

تیم‌ها و باشگاه‌ها موظف‌اند اطلاعات مالی خود از جمله درآمدها، هزینه‌ها، سود و زیان و انتقالات را به صورت عمومی منتشر کنند. تیم‌ها باید حسابرسان مستقل را به منظور بررسی صحت و شفافیت گزارش‌های مالی خود استخدام کنند.

تمام تراکنش‌های مالی باید با قوانین مالیاتی مربوطه سازگار باشند و تیم‌ها موظف به پرداخت مالیات‌های مربوطه هستند. تیم‌ها و باشگاه‌ها باید از هرگونه فعالیت مشکوک و پولشویی خودداری کنند و ضوابط مربوط به این زمینه را رعایت کنند.

این قوانین و مقررات، به منظور تضمین شفافیت و اعتماد عمومی در مدیریت مالی در صنعت فوتبال و جلوگیری از تخلفات مالی و فساد تدوین شده‌اند. اجرای صحیح و کنترل دقیق این قوانین توسط مسئولان فوتبال و سازمان‌های مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در فوتبال ایران، سازمان لیگ به وسیله قانون سقف قراردادها قصد شفاف سازی مالی دارد اما این روش به مذاق کارشناسان و باشگاه ها خوش نیامده است. گسترش نیوز برای بررسی این موضوع گفت و گویی با هادی اصغری، مربی و کارشناس فوتبال انجام داده که در ادامه می خوانید.

هادی-اصغری

مردم از این نوع مقررات خسته شدند

هادی اصغری درباره اصرار سازمان لیگ بر پیروی باشگاه‌ها از قانون سقف قراردادها گفت: تعیین این قانون و کسر امتیاز از تیم ها در نوبه خود اشکالات زیادی داشت. در ادامه حکم کمیته استیناف مبنی بر بازگشت امتیازها به باشگاه های خاطی تعجب من را بیش از پیش کرد.

او ادامه داد: این قبیل تصمیمات هم باعث افزایش حواشی می شود و هم به اختلافات باشگاه ها دامن می زند. مردم نیز از این نوع مقررات خسته شدند و طبق اطلاعات من به شدت نسبت به این موضوع گلایه مند هستند.

منطقی در تصمیمات مسئولان دیده نمی شود

اصغری ضمن انتقاد به تصمیمات سازمان لیگ به گسترش نیوز گفت: متاسفانه هیچ‌گونه منطقی در تصمیمات مسئولان فوتبال ما دیده نمی شود و این مسئله بار دیگر به اثبات رسید. با استفاده از این روش ها نمی توان باشگاه ها را ملزم به رعایت سقف قرارداد کرد. این قوانین در سراسر دنیا منسوخ شده و امروزه در هیچ لیگی شاهد اتخاذ این تصمیمات نیستیم.

وی تصریح کرد: کسر و سپس بازگشت امتیازها، برنامه تیم ها را نیز مختل کرد و در ادامه شاهد تغییر در جایگاه ها آن ها در جدول بودیم. ضربه های روحی و روانی که به علت این تصمیمات به تیم ها وارد می شود نیز جای خود را دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاج-تیم-ملی

عملکرد فدراسیون در این موضوع

کارشناس فوتبال در خصوص عملکرد فدراسیون توضیح داد: فدراسیون نیز به جای مداخله، از این تصمیمات دفاع می کند که برای من جای تعجب دارد. قانون سقف قراردادها تا الان هیچ کمکی به سازمان لیگ برای شفاف سازی مالی نکرده و در ادامه نیز مثمرثمر واقع نخواهد شد. قرارداد هر بازیکن به خودش مربوط است و هیچ نهادی حق دخالت و تفحص در آن را ندارد. این مسائل فقط در فوتبال ایران مشاهده می شود که به واقع جای تاسف دارد.

اصغری افزود: این طرح فقط یک خروجی دارد و آن هم این است که راه فساد و دور زدن قانون را به بازیکنان آموزش می دهد. درصورت حُسن نیت در خصوص شفاف سازی مالی و بهبود شرایط قراردادها، سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال بهتر است از روش های بهتر و کارآمدتری در این راه بهره بگیرد. مسلما دریافتی بازیکنان تیم های مدعی مثل سپاهان، استقلال و پرسپولیس از باقی باشگاه ها بیشتر است؛ بنابراین نمی توان چنین توقعی داشت که همه بازیکنان مثل هم دستمزد بگیرند.

رونالدو-النصر-عربستان

یک نمونه موفق

او در ادامه خاطرنشان کرد: به این دلیل است که هزینه های یک باشگاه امری خصوصی محسوب می شود و مسئولان نباید در این خصوص جستجو کنند. البته که بحث سودآوری نیز در این میان مطرح است و فدراسیون به دخل و خرج خود فکر می کند.

کارشناس فوتبال با اشاره با موفقیت باشگاه های عربستانی به گسترش نیوز گفت: در این خصوص باشگاه های عربستانی برای برندسازی و مطرح شدن فوتبال کشورشان آزادانه اقدام به هزینه می کنند و مسئولان آن ها مانعی برایشان ایجاد نمی کنند. حالا همگان شاهد این امر هستند که فوتبال عربستان در سطح دنیا شناخته شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. به باور من، سازمان لیگ و فدراسیون باید در این خصوص تجدیدنظر کنند و بیش از این سنگ لای چرخ باشگاه ها نگذارند.

تیم-ملی

به تیم ملی خوشبین هستم

اصغری در ارتباط با شرایط تیم ملی در آستانه آغاز رقابت های جام ملت های آسیا عنوان کرد: امیدهای زیادی به تیم ملی برای کسب موفقیت در این تورنمت دارم. من با نظر آقای خداداد عزیزی در خصوص درخشان بودن این نسل موافق هستم. تیم ملی از بازیکنان شاخص و باکیفیتی برخوردار است که می تواند کمک زیادی به ما کنند.

او در پایان اضافه کرد: چندین لژیونر ارزشمند نظیر مهدی طارمی و سردار آزمون داریم که این امر نکته مهمی به شمار می رود. به نظر من، اکنون زمان طلسم شکنی و نتیجه گیری فرا رسیده است. دست ما برای سال ها از جام قهرمانی دور مانده و حالا وقت درخشش ما است. خوشبینی های زیادی برای توفیق در جام ملت های آسیا دارم و امیدوارم بهترین اتفاقات برای ما رخ دهد. البته در این مسیر، رقبای قدرتمندی مثل ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و عربستان وجود دارند که کار را برای ما به شدت سخت می کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها