|
کدخبر: 315689 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

توهم شفاف سازی مالی / مهدی تاج باید حقیقت را بپذیرد

مدت‌هاست که سازمان لیگ تلاش می‌کند قراردادهای لیگ برتر را شفاف‌سازی کند اما میزان موفقیت در این زمینه بسیار کم بوده است. در این گزارش به بررسی علت عدم توفیق این طرح پرداختیم.

اقتصاد توهم شفاف سازی مالی / مهدی تاج باید حقیقت را بپذیرد

سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مدت هاست که به‌دنبال شفاف‌سازی قراردادهای لیگ برتر هستند؛ اما میزان موفقیت آن‌ها در دستیابی به هدف مدنظر بسیار کم بوده است. به باور اکثر کارشناسان فوتبال، هدف سازمان لیگ درست است؛ اما نحوه اجرای این قانون کاملاً اشتباه است.

تعیین سقف قراردادها از ابتدای این فصل به حالت اجرایی درآمد و باشگاه ها مکلف به رعایت بندهای موجود در این قانون شدند. هرچند که مطابق آمارهای اخیر، کم تر باشگاهی را می توان در لیگ پیدا کرد که به رعایت کامل مقررات جدید سازمان لیگ تن دهد. اکثر باشگاه ها در فصل نقل و انتقالات تابستانی با رقم های نجومی اقدام به جذب بازیکنان مدنظر خود کردند.

تحلیلگران مسائل فوتبال ایران بر این باورند که وضع این قبیل قوانین نه تنها برای فوتبال ایران مفید نیستند، بلکه راه های گریز و دور زدن قانون را به مدیران آموزش می دهند. برخی کارشناسان معتقدند فساد در فوتبال ایران با این قوانین بیش از پیش گستردگی پیدا کرده و کنترل وضعیت از دست فدراسیون خارج خواهد شد.

مراغه-چیان

کدام شفاف سازی مالی؟

سعید مراغه چیان؛ بازیکن پیشین آبی‌های پایتخت در پیوند با قانون سقف قراردادها و احتمال کسر امتیاز از استقلال توضیح داد: «سقف قراردادها قانون بسیار بدی است و در بحث شفاف سازی مالی هیچ‌گونه تاثیرگذاری مثبت ندارد. مشکل اصلی، دولتی بودن باشگاه های ما و وابستگی این تیم‌ها به خزانه دولت محسوب می شود.»

او تصریح کرد: «این قبیل قوانین فقط در ایران وضع می شود و در سایر کشورهای جهان چنین مقرراتی وجود خارجی ندارد. به نظر من سقف قرارداد کشک است و هیچ تیمی آن را رعایت نمی کند. باید هرچه سریع تر این قانون برداشته شود و سازمان لیگ با کمک روش های دیگر برای شفاف سازی مالی اقدام کند. میزان هزینه باشگاه ها یک مسئله خصوصی است و به کسی مربوط نمی شود»

کارشناسان انعقاد قرارداد بین باشگاه و بازیکن را امری خصوصی پنداشته اند و بر این باورند که سازمان لیگ، فدراسیون یا هر نهاد دیگر حق دخالت در این مسئله را ندارد.

فیرپلی-مالی

قیاس مع الفارغ سازمان لیگ!

سازمان لیگ قانون حمایت شده را با قانون فیرپلی مالی قیاس می کنند و میزان تاثیرگذاری قانون سقف قراردادها را با قانون یوفا برابر ارزیابی می کنند. درصورتی که با نگاهی به مفاد قانون فیرپلی مالی متوجه خواهید شد که تفاوت های آشکاری در این میان وجود دارد.

محدودیت‌های فیفا برای ثبت قرارداد بازیکنان، معمولاً به عنوان قوانین ترانسفر و ثبت بازیکنان شناخته می‌شوند. این محدودیت‌ها توسط فدراسیون بین‌المللی فوتبال (FIFA) تعیین شده‌ و هدف آن‌ها حفظ تعادل و عدالت در بازار ترانسفر بازیکنان و جلوگیری از سوءاستفاده و نقض قوانین مالی و قانونی است.

فدراسیون باید حقیقت را بپذیرد

 

 

رحیم یوسفی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، دربارۀ قانون سازمان لیگ مبنی بر رعایت سقف قراردادها توسط باشگاه‌ها به گسترش نیوز گفت: سازمان لیگ حق ندارد برای باشگاه‌ها تعیین تکلیف کند. هر تیمی برای عقد قرارداد با بازیکنان مدنظر خود مجاز به انتخاب است و این موضوع به هیچ احدی مربوط نمی شود. شفاف سازی مالی از این طریق ممکن نمی شود و فدراسیون هم باید حقیقت را بپذیرد.

وی افزود: «قانون گذاری های غیر معقول برخی اشخاص در این مملکت، بدل به امری عادی شده و متاسفانه از دست ما هم کاری ساخته نیست. تعیین سقف قرارداد، بزرگ ترین اشتباه سازمان لیگ در سال های اخیر محسوب می شود؛ زیرا با این تصمیم، باشگاه های راه های دور زدن قانون را به خوبی یاد می گیرند و در ادامه هم به تخلفات دیگر اقدام می کنند.»

البته تمام کارشناسان با طرح جنجالی سازمان لیگ مشکل ندارند و عده‌ای با نفس تصمیم دست اندرکاران فوتبال ایران موافق هستند اما نقدهایی نیز بر آن وارد می کنند.

سازمان-لیگ

این قانون در نفس خود ایرادی ندارد

ابراهیم اسدی؛ کارشناس فوتبال در این زمینه به خبرنگار سرویس ورزشی گسترش نیوز گفت: «این قانون در نفس خود ایرادی ندارد و در صورت اجرای صحیح می‌تواند به سود فوتبال ایران باشد. شفاف سازی مالی، یک ایده خوب و راهبردی برای لیگ برتر به حساب می‌آید و برای مقابله با هزینه های گزاف و ریخت و پاش‌های همیشگی، یک طرح مناسب است. از بندها و ماده های این قانون به صورت دقیق مطلع نیستم اما امیدوارم به بهترین شکل اجرایی شود.»

البته تمام کارشناسان فوتبال نظیر ابراهیم اسدی نگاه خوش بینانه ای به این طرح ندارند و حتی قانون تعیین سقف قراردادها را یک تصمیم کامملا شکست خورده می دانند و به شدت فدراسیون و سازمان لیگ را مورد حمله قرار می دهند.

 

احسان-خرسندی

این طرح شکست خورد

 

به عنوان مثال، احسان خرسندی؛ سرمربی تیم جوانان پرسپولیس در این ارتباط عنوان کرد: «سازمان لیگ باید قبول کند که این طرح پرسروصدا شکست خورده و هیچ خروجی مثبتی برای فوتبال کشور ندارد. طرح تعیین قراردادها بدون هیچ گونه فکر و آینده نگری به اجرا درآمده و نتیجه مثبتی هم تا به الان نداشته است.»

وی در ادامه مطرح کرد: «باشگاه ها به این قانون پایبند نیستند و طبق صلاحدید خود اقدام به جذب بازیکن با قیمت های دلخواه می کنند. طرح هایی که اندیشه و تدبیر پشت آن نباشد، محکوم به شکست است. البته اجرای این قبیل قوانین برای درآمدزایی فدراسیون کاربرد خوبی داشته و از این طریق پول خوبی نصیب دوستان شده است.»

در هر صورت سازمان لیگ با وجود همۀ نقدها و مخالفت ها، بر اجرای قانون مذکور تأکید می کند و درصورت وقوع تخلف، باشگاه های خاطی را جریمه خواهد کرد. کمااینکه تا به حال، تیم های سپاهان و پرسپولیس طعم خشم سازمان لیگ را چشیده و با کسر امتیاز مواجه شدند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها