|
کدخبر: 311671 سهیل مافی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز به مناسبت تولد ۱۲۶ سالگی بانوی پیر؛

نگاهی به تاریخچه یوونتوس / بهترین بازیکن تاریخ باشگاه کیست؟

یوونتوس یکی از پرافتخارترین باشگاه های اروپا محسوب می شود و در طول تاریخ خود به عناوین زیادی دست پیدا کرده است. به مناسبت سالروز تاسیس یوونتوس، مروری به تاریخچه این باشگاه داشتیم که در این گزارش می‌خوانید.

ورزش نگاهی به تاریخچه یوونتوس / بهترین بازیکن تاریخ باشگاه کیست؟

باشگاه یوونتوس یکی از معروف‌ترین تیم‌های فوتبال در ایتالیا و جهان است و یکی از باشگاه‌های برجسته اروپا محسوب می‌شود. به مناسبت سالروز تاسیس این باشگاه به افتخارات و بازیکنان بزرگ تاریخ این تیم پرداختیم که در ادامه می خوانید.

یوونتوس در سال ۱۸۹۷ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون با شکوه و موفقیت‌های بسیار در رقابت‌های مختلف شرکت کرده است. این تیم در طول تاریخ خود بارها قهرمان لیگ ایتالیا شده و بیش از ۳۰ عنوان قهرمانی را به دست آورده است.

یوونتوس از لحاظ رقابتی یکی از تیم‌های برجسته در لیگ سری آ ایتالیا به شمار می رود. باشگاه یوونتوس رقابت دیرینه ای با تیم‌های دیگر نظیر اینترمیلان، آث میلان و رم دارد و مسابقات یووه با این تیم ها همواره از جذابیت بالایی برخوردار است.

باشگاه یوونتوس مسابقات خانگی خود را در ورزشگاه آلیانز(Allianz Stadium) برگزار می کند که ظرفیت آن بیش از ۴۱ هزار نفر است. این ورزشگاه در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و یکی از ورزشگاه‌های پیشرفته و مدرن در ایتالیا است.

قهرمانی-ییوه

باشگاهی با کوله باری از افتخارات

یوونتوس همچنین در رقابت‌های بین‌المللی نیز حضور قابل توجهی داشته است. این تیم موفقیت‌های بسیاری را در لیگ قهرمانان اروپا و همچنین لیگ اروپا و سوپرکاپ اروپا به دست آورده است.

یوونتوس همچنین یکی از تیم‌های محبوب جهان است و طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. رنگ‌های باشگاه یوونتوس سیاه و سفید است و بیانکونری (Bianconeri) لقب دارد.

یوونتوس با تاریخ بلند خود، مجموعه‌ای از بهترین بازیکنان در دهه‌ها و سال‌های مختلف داشته است. در ادامه به تعدادی از بهترین بازیکنان تاریخ یوونتوس اشاره می‌کنیم.

میشل-پلاتینی

میشل پلاتینی به عنوان یکی از بزرگ ترین بازیکنان تاریخ فوتبال شناخته می‌شود. وی در دوران حضورش در یوونتوس (۱۹۸۲-۱۹۸۷) سه بار برنده توپ طلا شد و به کسب سه قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا کمک کرد.

آلساندرو دل‌پیرو به عنوان یکی از اسطوره های یوونتوس در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ شناخته می‌شود. وی برای هواداران تیم ملی ایتالیا و یوونتوس خاطرات زیبا و به یاد ماندنی ساخته و از این حیث یک بازیکن فراموش نشدنی است.

جیان‌لوئیجی بوفون به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ شناخته می‌شود. بوفون طی دوره زمانی بیش از ۲۰ سال سنگربان باشگاه یوونتوس بود و در این مدت به تعداد زیادی از قهرمانی‌ها دست پیدا کرد.

روبرتو باجیو یکی از برترین مهاجمان ایتالیایی است و در دوره حضورش در یوونتوس (۱۹۹۰-۱۹۹۵)، قابلیت های بالای خود را به نمایش گذاشت. وی به تعداد زیادی از گل‌ها و آمارهای فردی جذاب رسیده و توانست تیم را به قهرمانی‌های متعدد هدایت کند.

دیبالا-یووه

پائولو دیبالا به عنوان یکی از بازیکنان برجسته یوونتوس در دهه ۲۰۱۰ شناخته می‌شود. وی با فنون فوتبالی خاص، تکنیک بالا و توانایی در زدن گل‌های زیبا مورد تحسین قرار می‌گیرد.

زین الدین زیدان فرانسوی که در یوونتوس مهارت‌های خیره‌کننده و استعداد منحصر به فرد خود را نشان داد. وی در دوران حضور در یوونتوس (۱۹۹۶-۲۰۰۱)، بازی‌های فوق العاده ای را از خود برجای گذاشت و برنده توپ طلا نیز شد.

خاندان-آنیلی

ادامه سلطه خانواده آنیلی

باشگاه یوونتوس متعلق به شرکت انریکو آنیلی تسو (Enrico Agnelli and Company) است. شرکت انریکو آنیلی تسو، که به طور رسمی به نام "شرکت باشگاه فوتبال یوونتوس اس‌پی‌ای (Juventus Football Club S.p.A.) شناخته می‌شود، به عنوان صاحب اکثریت سهام یوونتوس عمل می‌کند.

اگلی تسو یک شرکت سهامی عام است که در بورس اوراق بهادار میلان (Borsa Italiana) در ایتالیا قرار دارد و سهام یوونتوس در آن معامله می‌شود. این شرکت توسط یک تیم مدیریتی متشکل از اعضای هیات مدیره مدیریت می‌شود و تصمیمات مهم مالی و استراتژیک برای باشگاه را اتخاذ می‌کند.

مهمترین شخصیت در انریکو آنیلی تسو، به عنوان مالک اصلی یوونتوس، آندره‌آ آنیلی است. او عضو خانواده آنیلی، یکی از خانواده‌های قدرتمند و تاثیرگذار در ایتالیا است. آندریا آنیلی علاوه بر نقش مالک یوونتوس، به عنوان رئیس هیات مدیره باشگاه نیز فعالیت می‌کند و در تصمیم‌گیری‌های مهم استراتژیک و مدیریتی دخیل است.

از زمانی که یوونتوس به یک شرکت سهامی عام تبدیل شده سهام باشگاه قابل خرید و فروش روی بورس اوراق بهادار میلان است و مالکیت بر اساس تعداد سهام‌های در دسترس تعیین می‌شود.

تراپاتونی-مربی

مربیان بزرگ بیانکونری

در تاریخ یوونتوس، سرمربیان بزرگی روی نیمکت این باشگاه نشستند که در ادامه به تعدادی از برترین و شاخص ترینِ آن ها اشاره می کنیم.

جوزپه فیتزو که سابقه بازی در یوونتوس را نیز داشت، به عنوان مربی اصلی یوونتوس در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فعالیت کرد. او تیم را به چهار قهرمانی لیگ ایتالیا و دو قهرمانی کوپای ایتالیا هدایت کرد.

جیووانی تراپاتونی که یکی از مربیان برجسته ایتالیایی است، در دو دوره از سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ و ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ بهسکان هدایت یووه را برعهده داشت. او تیم را به هشت قهرمانی لیگ ایتالیا، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و یک قهرمانی جام اتحادیه اروپا (UEFA) هدایت کرد.

لیپی-مربی

مارچلو لیپی در دوره زمانی ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ سرمربی یوونتوس بود. او همراه با یووه، به پنج قهرمانی لیگ ایتالیا، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، و یک قهرمانی جام اتحادیه اروپا (UEFA) نائل آمد.

آنتونیو کونته در دوره زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ شخص اول کادرفنی بود. او تیم را به سه قهرمانی لیگ ایتالیا هدایت کرد و بازگشت موفقی برای یوونتوس بعد از سال‌هایی از ناکامی بود.

ماسیمیلیانو آلگری در دوره زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ مربی یوونتوس بود. او تیم را به پنج قهرمانی لیگ ایتالیا و چهار قهرمانی کوپای ایتالیا هدایت کرد و به بازگشتی قوی برای یوونتوس پس از رفتن کونته رسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها