|
کدخبر: 311218 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی؛

مشکل شیرازی‌ها زیر ذره بین مجلس / کشاورزی با فاضلاب محکوم است

علیرضا پاک فطرت؛ عضو کمیسیون عمران بیان کرد: ارسال آب فاضلاب به صورت تصفیه نشده به مزارع و باغات کشاورزی خلاف است و ما آن را به شکل جدی محکوم می کنیم. دانشگاه های علوم پزشکی، فرمانداری ها و سایر نهادهای ذی ربط باید به این وضعیت رسیدگی کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، اقدامات تنبیهی را به کار بگیرند.

صنعت مشکل شیرازی‌ها زیر ذره بین مجلس / کشاورزی با فاضلاب محکوم است

در حاشیه بخش جنوبی شهر شیراز و روستاهای قلعه‌نو، ترکان، کوشکک، شاپورجان، اقبال‌آباد و گردخون محصولاتی تولید و وارد بازار می‌شود که انواع میکروب‌ها و انگل‌های مضر و بیماری‌زا را در خود دارند. منطقه‌ای که هوایی مملو از بوی مشمئزکننده دارد و گویی بهداشت در این نواحی به نقطه پایان خود رسیده است. در این منطقه سال‌هاست مزارع با فاضلاب آبیاری می‌ شوند و این وضعیت امنیت غذایی و سلامتی مردم را به خطر انداخته است.

در این منطقه، وضعیت بهداشت و سلامت به هیچ وجه خوب نیست و مزارع این منطقه برای سال‌ها با فاضلاب آبیاری می‌شوند. در حوضه جوی‌ها و رودخانه‌ها نیز آب کافی موجود نیست. فاضلاب‌هایی که حاوی مواد شیمیایی و صنعتی آلوده هستند در زمین‌های کشاورزی و مزارع این منطقه نفوذ می‌کنند و امنیت غذایی و سلامتی مردم را با دردسر جدی مواجه کردند.

استفاده کشاورزان از فاضلاب برای آبیاری مزارع بارها در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته و کارشناسان بهداشت هم درباره جمع آوری محصولات کشاورزی آلوده هشدار داده‌اند و بعضاً تدابیری را اجرا کرده‌اند؛ اما خطر هنوز هم بر قوت خود باقی است و مردم همچنان نگران هستند.

کشاورزی-شیراز

به دنبال تصمیم استاندار فارس درباره ساماندهی وضعیت نامنظم فاضلاب‌های رها شده در شیراز و بی‌توجهی برخی مسئولان، یک بازدید میدانی با حضور رسانه‌ها، مسئولان شهرستانی و کارشناسان بهداشت در محل ساخت تصفیه‌خانه شماره ۲ شیراز و مسیر فاضلاب آلوده انجام شد؛ فاضلاب‌هایی که مسئولان شهرداری اعتقاد دارند، اگر در محدوده اختیارات آنان بود تا به این لحظه آن را ساماندهی کرده و ورودی مناسبی برای شهر ایجاد کرده بودند.

یکی از کارشناسان این حوزه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، تعداد قابل توجهی از جانوران مانند گرگ، کفتار، روباه، شغال، گربه وحشی، لاک پشت و پرندگان در این منطقه باقی نمانده‌اند، گفت: «براساس گفته یکی از فعالان محلی در زمینه پرورش ماهی، حتی مارها و قورباغه‌ها نیز به علت آلودگی فاضلاب از بین رفته‌اند و متأسفانه در یک سال گذشته هیچ تدبیر و راه‌حلی برای حل این مشکل به خاطر بعضی مسائل، موفقیت آمیز نبوده و مشکل کشت با استفاده از فاضلاب در شرق شیراز دو راه بیشتر ندارد.

وی با ارائه دو راه‌حل برای حل این معضل ادامه داد: یا باید یک تصفیه‌خانه در نزدیکی تصفیه‌خانه اول ایجاد شود تا تمامی فاضلاب به سمت بلوار اتحاد هدایت و تصفیه شود و پساب حاصل از آن به کشاورزی منتقل گردد. این راه‌حل نیاز به بودجه زیادی دارد و زمان‌بر است.

او افزود: راه دوم این است که فاضلاب خام را به سمت دریاچه هدایت کرده و آن را از دسترس متخلفان دور کنیم، تا یک تصفیه‌خانه کمکی برای آن احداث شود.

حال پرسش اصلی در این رابطه این است که آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب شهری و تصفیه‌نشده چه معضلاتی برای مردم شهر ایجاد می کند و میزان زیان های وارده بر سلامتی مردم این منطقه تا چه حدی خواهد بود؟ گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی با پاک فطرت انجام داده که در ادامه می خوانید.

علیرضا پاک فطرت

این مشکل به شیراز محدود نمی شود

پاک فطرت در خصوص موضع مجلس در این باره گفت: مجلس درباره این معضل، بارها موضع خود را اعلام کرده و همچنان نگران این وضعیت نامناسب است. وزارت بهداشت و درمان در مورد این مشکل مهم متولی امر است و باید اقدامات لازم را انجام دهد. این وزارتخانه بایستی کارهای پیش‌گیرنده را ترتیب دهد و فکری به حال این وضعیت اسفناک کند. فاضلاب های خانگی نباید به حال خود رها شود یا یک دام از آن به عنوان آب استفاده کند.

او ادامه داد: البته این مشکل صرفا به شهر شیراز و روستاهای اطراف آن محدود نمی شود و در بسیاری از شهرهای دیگر ایران نیز این چالش جدی مشاهده شده است. تغذیه دام در این فضا کار بسیار نادرستی است و باید از این گونه اشتباهات اجتناب کرد. ارسال آب فاضلاب به صورت تصفیه نشده به مزارع و باغات کشاورزی خلاف است و ما آن را به شکل جدی محکوم می کنیم. دانشگاه های علوم پزشکی، فرمانداری ها و سایر نهادهای ذی ربط باید به این وضعیت رسیدگی کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، اقدامات تنبیهی را به کار بگیرند.

کشاورزی1

با متخلفان برخورد شده است

پاک فطرت با تایید وجود تخلفات واضح در شیراز به گسترش نیوز گفت: در شیراز چندین مورد در گذشته دیده شده و مورد رسیدگی هم قرار گرفته است. من اطلاعات موثقی دارم که بر اساس آن با متخلفان نیز برخورد جدی صورت گرفته و مسئولان از کنار آن به سادگی عبور نکردند. شنیده ها از آن حکایت دارد که سیستم فاضلاب در حال جمع آوری بوده و به خط پایان خود رسیده است.

نماینده مردم شیراز در ادامه تصریح کرد: امروز در شهر شیراز، بحث آب های خاکستری یا فاضلاب های خانگی مورد مناقشه جدی قرار گرفته است؛ درواقع برخی کارخانه‌ها، اقدام به خریداری و تصفیه فاضلاب می کنند و از این جهت به اهداف مدنظر خود نزدیک می شوند. البته وضعیت آلودگی محصولات در شیراز در حال ساماندهی و رسیدگی است و اوضاع به آن بدی که برخی ادعا می کنند، نیست.

پاک فطرت در پایان اضافه کرد: خبر موثق وجود دارد که بر مبنای آن نظارت های خوبی در این خصوص انجام شده و این رسیدگی ها در حال پیگیری است. من منکر وجود این وضعیت و آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب شهری نیستم اما در این باره کمی مبالغه هم صورت گرفته است. در مجلس این موضوع را مطرح خواهیم کرد و برای حل مشکل اهالی این منطقه فکری می کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها