|
کدخبر: 311385 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال؛

استقلال باید هافبک طراح بخرد / اخراج مرادمند مضحک بود

مجتبی انصافی؛ پیشکسوت باشگاه استقلال اظهار کرد: هافبک های فعلی نظیر سعید مهری، مهدی پور و نیک نفس، بازیکنان خوبی هستند اما هیچ کدام در حد و اندازه های یک پلی میکر خلاق و مطمئن ظاهر نشدند. استقلال باید در نقل و انتقالات زمستانی، یک هافبک خلاق خارجی را به خدمت بگیرد وگرنه در رقابت با تیم های مثل پرسپولیس و سپاهان، به مشکل خواهد خورد.

ورزش استقلال باید هافبک طراح بخرد / اخراج مرادمند مضحک بود

آبی های پایتخت با شکست آلومینیوم اراک، به روند خوب خود ادامه دادند و حالا با روحیه عالی به مصاف شمس آذر قزوین می روند. آرمان رمضانی تک گل استقلال را در این بازی به ثمر رساند. مهاجم آبی ها سانتر دقیق سعید مهری را با ضربه سری زیبا وارد دروازه تیم مهمان کرد. اخراج محمدحسین مرادمند در نیمه دوم، از جمله نکات قابل ذکر این دیدار بود.

نکونام در زمین با هر روش و منشی عملکرد موفقی داشته و به دنبال کسب سه امتیاز در هر بازی است. به عنوان یک سرمربی جوان، بهترین شروع را در تاریخ استقلال داشته و از این حیث جای تمجید و تحسین دارد. به عبارت دیگر، هیچ مربی دیگری در طول تاریخ لیگ برتر، در اولین سال حضور خود در استقلال پس از هفت بازی، قادر به کسب ۱۸ امتیاز نشده است.

گسترش نیوز برای بررسی عملکرد استقلال در این بازی، گفت و گویی با مجتبی انصافی، پیشکسوت این باشگاه انجام داده که در ادامه می خوانید.

انصافی-استقلال

استقلال هنوز ضعف‌های زیادی دارد

مجتبی انصافی درباره برد آبی های پایتخت برابر آلومینیوم اراک گفت: برد شیرینی به دست آمد و از این بابت به هواداران تبریک می گویم اما به نظر من بازیکنان تا به اینجای فصل هنوز موفق به پیاده سازی فوتبال مدنظر نکونام نشدند. نکونام به پشتوانه حضور یک مربی بدنساز اسپانیایی، در حال اجرایی سازی یک سبک حرفه‌ای در استقلال است. 

او ادامه داد: تمام برنامه ریزی‌های مربوط به تمرینات و بدنسازی تیم تغییر کرده و شکل و شمایل اروپایی به خود گرفته است. این مسائل بیانگر آن است که با ورود نکونام به باشگاه، تغییرات مثبتی در جهت پیشرفت تیم برداشته شده است. البته به باور من استقلال هنوز به شکل تیمی خوبی نرسیده و هماهنگی و انسجام کافی حاصل نشده است.

انصافی افزود: کبودهای استقلالِ فعلی را می توان در چند دسته طبقه بندی کرد که مهم ترین آن‌ها، ابزار در دست مربی است. استقلال به لحاظ مهره، تیم بالانسی نیست و این ایراد در فصول گذشته همواره وجود داشته و برای آن فکری نشده است. هرفصل مهره های جدیدی به تیم اضافه می‌شوند و چند بازیکن تاثیرگذار و کلیدی هم به تیم های دیگر می‌پیوندند. بازیکنان باکیفیت برای پیشبرد اهداف کادرفنی خیلی مهم هستند و این نکته را نباید از یاد برد.

استقلال-تهران

استقلال واقعی را در فصل بعد خواهید دید

کارشناس فوتبال در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر مزیت‌های اسقلالِ تحت نظر جواد نکونام، وضعیت بدنی مطلوب بازیکنان است. تا به اینجای فصل، نفرات استقلال از نظر فیزیکی شرایط خوب و قابل قبولی داشتند که با وجود تمام حواشی پیش فصل، این بدنسازی مقبول از نکات قابل توجه به شمار می‌رود. تعداد مصدومیت‌ها نیز نسبت به سایر تیم ها پایین بوده که این امر نشانگر آن است که مربی بدنساز وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد.

انصافی ضمن تمجید از سرمربی جوان آبی‌ها گفت: درصورت ماندگاری جواد نکونام در استقلال، شکل واقعی فوتبال این تیم را در سال آینده خواهیم دید. متاسفانه طی فصل های گذشته، ترکیب اصلی استقلال دستخوش تغییرات زیادی شده و هیچ‌گاه اقدامی برای حفظ نفرات اصلی تیم صورت نگرفته است. این عدم ثبات برای هرتیمی، مصداق فاجعه است. پرسپولیس در حدود یک دهه اخیر، سبک موردنظر خود را پیدا کرده و با تغییرات به مراتب کم‌تر به موفقیت های زیادی نائل آمده است.

استقلال-آلومینیوم

ثبات؛ حلقه مفقوده آبی‌ها

وی تصریح کرد: این تیم حتی با تغییر کادرفنی هم در کسب افتخارات متعدد متوقف نشده که این موضوع اهمیت حفظ شاکله اصلی تیم را نشان می دهد. استقلال حتی در کادر فنی هم ثبات خاصی نداشته و در یک دهه اخیر، امیر قلعه نویی، پرویز مظلومی، علیرضا منصوریان، وینفرد شفر، فرهاد مجیدی، آندره‌آ استراماچونی، محمود فکری و جواد نکونام در این تیم مربیگری کرده‌اند. ۸ مربی در ده سال گذشته روی نیمکت استقلال نشستند که این اتفاق نیاز به توضیح اضافی ندارد. در سمت مقابل و طی ده سال گذشته، پرسپولیسی ها تنها دو سرمربی داشتند. این آمار علت افت و خیز بالای استقلال و تفاوت شرایط در این دو تیم را نشان می دهد.

مفسر فوتبال در ادامه بیان کرد: استقلال هنوز هم در برخی خطوط مهره قابل و شش دانگ ندارد و با نگاهی به لیست بازیکنان، می توان به راحتی به این موضوع رسید. البته علت این مسئله را نه در کادرفنی بلکه در جای دیگری باید جستجو کرد. در ابتدای فصل، مدیریت باشگاه حتی گزینه های دوم نکونام را جذب نکرد و موفق به رفع احتیاجات سرمربی نشد.

سرور-جپاروف

پس از جپاروف همه چیز تغییر کرد

انصافی افزود: استقلال پس از سرور جپاروف، دیگر رنگ یک هافبک طراح واقعی را ندیده است. جای خالی بازیکنی شبیه به مجتبی جباری، سالهاست که در استقلال حس می شود. استقلال در فصل نقل و انتقالات، سراغ تقویت هر پستی می رود به جز هافبک بازیساز. هافبک هایی که در سال های گذشته آبی پوش شدند نیز کیفیت لازم را برای رفع نیازهای تاکتیکی تیم نداشتند.

وی ادامه داد: هافبک های فعلی استقلال نظیر سعید مهری، مهدی پور و نیک نفس، بازیکنان خوبی هستند اما هیچ کدام در حد و اندازه های یک پلی میکر خلاق و مطمئن ظاهر نشدند. استقلال باید در پنجره نقل و انتقالات زمستانی، یک هافبک خلاق خارجی را به خدمت بگیرد وگرنه برای رقابت با تیم های مثل پرسپولیس و سپاهان به مشکل خواهد خورد.

جواد-نکونام

نکونام مجبور شد

این کارشناس در خصوص عملکرد خط دفاعی استقلال تا هفته نهم مسابقات لیگ برتر اظهار کرد: سه دفاعه شدن خط دفاعی استقلال به خاطر مشکلات موجود در خط میانی است. جواد نکونام با قرار دادن دو وینگ بک در دو سمت زمین، قصد افزایش تراکم در میانه میدان را دارد. نکونام به انسجام تدافعی و دریافت کم ترین تعداد گل در طول فصل اعتقاد زیادی دارد. فرهاد مجیدی نیز با اتکا به این سبک، قهرمانی را در استقلال تجربه کرد. اولویت اول نکونام، خط دفاعی و استحکام آن محسوب شده که تا به امروز نیز موفقیت‌هایی حاصل شده است. در مواقع بازگشت به عقب زمین، سیستم استقلال از ۲-۵-۳ به ۱-۴-۵ تبدیل می شود.

پیشکسوت باشگاه استقلال در رابطه با اخراج محمدحسین مرادمند در تقابل با آلومینیوم عنوان کرد: بازیکنی در سطح استقلال، باید پخته‌تر عمل کند و به این سادگی کارت نگیرد تا پس از آن تیم خود را به دردسر بیندازد. بازیکن میلیاردی باید با سایر بازیکنان تفاوت داشته باشد، وگرنه حرکت آقای مرادمند را بازیکن لیگ یکی هم می تواند انجام دهد. اخراج او بی دلیل و مضحک بود.

بلانکو-استقلال1

برای قضاوت این بازیکن باید بیشتر صبر کرد

انصافی در مورد اولین حضور گوستاوو بلانکو در زمین برای اسقلال به گسترش نیوز گفت: برای اعلام نظر قطعی در خصوص این بازیکن باید زمان بیشتری بگذرد. فیزیک و استایل خوبی برای یک مهاجم هدف دارد اما برای قضاوت بلانکو باید چند بازی صبر کنیم.

او در پیوند با بازی بعدی استقلال با تیم شمس آذر قزوین توضیح داد: بازی با تیم های تازه لیگ برتری شده، همواره سخت است و ویژگی های خاص خود را دارد. این تیم ها همیشه با بالاترین انگیزه ممکن برابر استقلال یا پرسپولیس قرار می‌گیرند که این مسئله کار را برای دو باشگاه مطرح تهرانی سخت می کند. درصورت تمرکز کافی و دست کم نگرفتن حریف، استقلال قادر به کسب پیروزی در این مصاف خارج از خانه است.

مدافع اسبق آبی های پایتخت درباره جایگاه فعلی استقلال در جدول علی رغم حواشی زیاد مدیریتی در ابتدای فصل بیان کرد: من به جواد نکونام و توانایی های او باور داشتم و با وجود برخی حواشی عجیب، این نتایج خوب را حدس می زدم. با ادامه این روند مطلوب، جواد در آینده یکی از گزینه های بالقوه نیمکت تیم ملی خواهد بود. از اطراف باشگاه این خبر را دارم که نکونام سخت برای موفقیت استقلال تلاش می کند و تا به امروز پا پس نکشیده و برای شادی دل هواداران هر کاری می کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها