|
کدخبر: 309559 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با کارشناس والیبال؛

۳ گزینه جذاب برای نیمکت تیم ملی / چه کسی جانشین عطایی می‌شود؟

پس از جدایی بهروز عطایی از تیم ملی، حالا همه تمرکز فدراسیون روی انتخاب جانشین وی معطوف شده است. در گفت و گویی با جمشید حمیدی به بررسی گزینه های احتمالی پرداختیم.

ورزش ۳ گزینه جذاب برای نیمکت تیم ملی / چه کسی جانشین عطایی می‌شود؟

یک برد و شش شکست، حاصل کار تیم ملی والیبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک بود. شاگردان بهروز عطایی در پایان این رقابت ها، در رده هفتم قرار گرفتند و به این صورت، امیدها برای سفر به پاریس به حداقل رسید.

عطایی پس از شکست برابر جمهوری چک و پیش از مصاف با ایتالیا استعفا داد و به این ترتیب مسیر خود را از تیم ملی جدا کرد. فدراسیون والیبال برای جانشینی او، به دنبال یک مربی تراز اول خارجی است و چندین گزینه مطرح را درنظر دارد. گسترش نیوز برای بررسی آخرین وضعیت تیم ملی، گفت و گویی با جمشید حمیدی، کارشناس و مفسر والیبال انجام داده که در ادامه می خوانید.

تیم-ملی-والیبال5

ریشه مشکلات را باید در فدراسیون جستجو کرد

جمشید حمیدی درباره عملکرد کلی تیم ملی در رقابت های انتخابی المپیک گفت: تیم ملی ما در این مسابقات به وضوح ضعیف کار کرد و کارنامه قابل دفاعی از خود برجای نگذاشت. عامه مردم به علت نتایج ضعیف اخیر، از این رشته ورزشی رنجیده‌خاطر و ناامید شدند.

او در ادامه اذعان کرد: به باور من مشکل تیم ملی، تنها بازیکنان نبودند و ریشه اصلی معضلات را باید در داخل فدراسیون جستجو کرد. فدراسیون در ماه های اخیر به شکل سلسله وار، تصمیمات اشتباهی را اتخاذ کرد. تیم ملی فارغ از ضعف های محسوس فنی، مشکل بازی‌گیری دارد و کارهای تاکتیکی این تیم طی تورنمنت های گذشته، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

حمیدی در ارتباط با انتقادهای اخیر از برخی بازیکنان تیم ملی بیان کرد: تیم ملی از مهره های خوب و باکیفیتی در ترکیب خود برخوردار است اما این بازیکنان هیچ گاه نتوانستند در قالب تاکتیک و کار گروهی خود را نشان دهند. در شرایطی که طوفان به کشتی تیم ملی ضربه می زد، فدراسیون صرفا یک تماشاگر بود.

داورزنی-والیبال

داورزنی راه فرار را به خوبی بلد است

این کارشناس ادامه داد: ما از مدیران مربوطه توقع مدیریت بحران داشتیم اما چنین چیزی دیده نشد و این فدراسیون پُرادعا به منفعل‌ترین شکل ممکن عمل کرد. درحال حاضر مردم نسبت به فدراسیون و اشخاص مقصر، بدبین هستند و درادامه با هرتصمیمی قادر به جلب رضایت هواداران تیم ملی نخواهند بود. تیم ملی برای مردم است و باید شایسته ترین و کارآمدترین افراد در آن حضور داشته باشند.

حمیدی در خصوص تصمیمات اخیر داورزنی در فدراسیون والیبال اظهار کرد: آقای داورزنی در طول سال های گذشته این مطلب را به اثبات رسانده که راه فرار را به خوبی بلد است. او تمام امکانات لازم را در اختیار کادرفنی گذاشت و این مسئله قابل کتمان نیست. داورزنی در دو دوره چهار ساله برنامه های خوبی برای تیم ملی ترتیب داد و باید به این نکات هم اشاره کرد.

تیم-ملی-والیبال

پرسه در وادی بیهودگی پس از ولاسکو

مفسر والیبال افزود: بخش عمده ای از موفقیت های والیبال ملی ما طی یک دهه اخیر، به علت هم اندیشی با آقای ولاسکو بود که او را به راحتی از دست دادیم. والیبال ما پس از جدایی ولاسکو، در وادی بیهودگی پرسه زد و این آشفتگی تا همین امروز نیز ادامه دارد. نقدهای بسیاری از بحث های فنی مطرح شده در کمیته فنی در ارتباط با گزینش های مختلف برای بازیکنان و کادرفنی وجود دارد. برخی اعضای کمیته فنی، سنگ مربیان ایرانی را به سینه می‌زدند و برخی دیگر بر حضور مربیان درجه یک خارجی تاکید داشتند. متاسفانه این واقعیت‌ها عنوان نشد و به شکل کلی و گنگ، حقایق را به گوش عموم رساندند.

حمیدی در رابطه با عملکرد بهروز عطایی در رقابت های انتخابی المپیک و میراث او در تیم ملی توضیح داد: اکثر مربیان داخلی ما همواره این دچار این توهم هستند که همگان قصد دشمنی با آن‌ها را دارند. آقای عطایی جزو مربیان خوب و کوشای ایرانی محسوب می شود اما در کسوت مربیگری در تیم ملی، هزاران ذره بین برای ارزیابی عملکرد وجود دارد.

بهروز-عطایی

اشتباهات ناتمام عطایی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم بهترین قاضی هستند و تمام ضعف ها و کاستی ها را به مانند یک کارشناس زبده می بینند. آقای عطایی برای انتخاب بازیکنان در لیگ ملت های سال گذشته، اقدام به دعوت از نفراتی جهت تغییر نسل کرد اما در ادامه نیمی از این افراد توسط شخص سرمربی خط زده شدند. این بازیکنان در تیم های باشگاهی خود هنوز هم ذخیره هستند. عطایی در ارزیابی ها و گزینش بازیکنان مدنظر خود بارها و بارها دچار اشتباه شد.

کارشناس والیبال ضمن انتقاد از برخی تصمیمات کادرفنی درباره ضعف های موجود به گسترش نیوز گفت: در این دوران نقاط ضعف مشخصی در تیم ملی وجود داشت که تا روز آخر برای رفع آن‌ها اقدامی صورت نگرفت. به عنوان مثال ما در پست های ۲ و ۴ مشکل اساسی داشتیم و برای حل این مشکل فکری نشد. دو سال زمان خوبی برای رفع مشکلات فنی بود که متاسفانه کادرفنی منفعل عمل کرد.

تیم-ملی-والیبال

حمیدی تصریح کرد: البته ما پیشرفت هایی در سرویس و دریافت داشتیم اما موفق به پرورش بازیکنان کارآمدی در این پست‌ها نشدیم. آقای عطایی بیشتر سرگرم فضای مجازی شد و به دنبال چالش با برخی بازیکنان، منتقدها و کارشناسان بود. اطراف این مربی افرادی نبودند که در مواقع بحرانی کمک حالش باشند و گره‌ای از مشکلات او باز کنند.

او در رابطه با آینده نیمکت تیم ملی و بهترین گزینه برای جانشینی عطایی عنوان کرد: آقای داورزنی به دنبال نوش دارو پس از مرگ سهراب است. تیم ملی به یک مربی بزرگ و تراز اول نیاز دارد و تردیدی در این مسئله وجود ندارد. برخی گزینه‌ها مثل آقای آلکنو امتحان خود را در والیبال ما پس دادند و شرایط آن‌ها مشخص است. متاسفانه سیاست گذاری‌ها در کمیته فنی ایراد دارد؛ برخی افراد کاملا شیفته مربیان داخلی هستند و بعضی دیگر نیز در گذشته تمجیدهای آن‌چنانی از مربیان خارجی نظیر کولاکویچ و لوزانو می کردند.

آناستازی-مربی

۳ گزینه برای نیمکت تیم ملی

جمشید حمیدی در ادامه مطرح کرد: تمام نام‌های مطرح شده به جز یک شخص، تا به امروز گمانه زنی بوده‌اند. به ادعای روزنامه معتبر ایتالیایی، گفتگوهایی با آقای آناستازی صورت گرفته است. آناستازی، شاگرد واقعی و کارآزموده خولیو ولاسکو محسوب می شود و از نظر من یک گزینه مطلوب است. من با مربیانی نظیر استفان آنتیگا و ویتالی هاینن خیلی موافق نیستم و آن‌ها را بیشتر برای رده جوانان مناسب می‌دانم.

وی در پایان اضافه کرد: به عقیده من، آناستازی، دی جورجی و تیلیه بهترین گزینه های موجود برای نیمکت تیم ملی والیبال به حساب می‌آیند. تیم ملی ما از پتانسیل بالایی برخوردار است و استعدادهای خوبی نظیر صابر کاظمی، محمد ولی‌زاده و مبین نصری داریم. این بازیکنان نیاز به یک فرآیند چند ساله برای پرورش دارند و یک مربی خوب خارجی می تواند این مهم را به انجام برساند. طبق ادعای درست آقای ولاسکو، هیچ کشوری به اندازه ایران، جوان با استعداد ندارد. ایراد کار همواره نحوه پرورش و توجه به این استعدادها بوده که متاسفانه هنوز اقدامی برای این منظور صورت نگرفته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها