|
کدخبر: 274266 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با مفسر و کارشناس والیبال؛

عملکرد تیم ملی قابل دفاع نیست / به مربی بزرگ خارجی نیاز داریم

حمیدی مفسر و کارشناس والیبال اظهار کرد: عملکرد تیم ملی ایران در مسابقات اخیر، قابل دفاع نیست. متأسفانه عده‌ای در اطراف والیبال ما، بردها و شکست‌ها را بسیار بزرگ می‌کنند. به اعتقاد من تیم ملی خوب کار نکرد.

ورزش عملکرد تیم ملی قابل دفاع نیست / به مربی بزرگ خارجی نیاز داریم

مهم‌ترین رقابت والیبال جهان پس از المپیک که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، سرانجام به پایان رسید. تیم ملی والیبال ایتالیا با گذر از لهستان میزبان توانست برای چهارمین بار بر بام والیبال دنیا بایستد. لاجوردی پوشان حالا بعد از شوروی سابق به پرافتخارترین تیم والیبال جهان در مسابقات قهرمانی جهان بدل شدند.

تیم ملی والیبال برخلاف لیگ ملت‌ها، حضور موفق و چشمگیری در مسابقات قهرمانی جهان نداشت. ایران در مرحله یک‌ هشتم نهایی مغلوب برزیل شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. نمایش‌های متزلزل ایران از بازی اول تا دیدار آخر با برزیل، باعث انتقادات زیادی از کادر فنی و بازیکنان شده است.

گسترش نیوز برای بررسی بیشتر عملکرد تیم ملی والیبال ایران در تورنمنت قهرمانی جهان، گفت‌وگویی با جمشید حمیدی مفسر و کارشناس والیبال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

تیم-ملی-والیبال

بزرگ‌ترین مشکل والیبال ما، نبود مفسر است

جمشید حمیدی درباره عملکرد تیم ملی در قهرمانی جهان گفت: بحث آمار و ارقام که مشخص است. این داده‌ها از عملکرد تیم ملی با جستجوی ساده در اینترنت قابل‌ دسترسی است. بزرگ‌ترین مشکل والیبال ما، نبود مفسر است. عملکرد تیم ملی ایران در مسابقات اخیر، قابل دفاع نیست.

او ادامه داد: همگان علت ناکامی را دیدند. متأسفانه عده‌ای در اطراف والیبال ما، بردها و شکست‌ها را بسیار بزرگ می‌کنند. به اعتقاد من تیم ملی خوب کار نکرد. اما باید به داشته‌هایمان نیز نگاه کنیم. ما بهتر از بازیکنان فعلی نداریم. ضمن نقد کادر فنی، باید به نبود برخی مهرهای کارآمد و باتجربه نیز اشاره کرد.

این کارشناس تصریح کرد: مملکت ما در رشته والیبال پر از استعدادهای ناب است. درگذشته خولیو ولاسکو نیز به این مورد تأکید داشت. ما استعداد داریم اما آن‌ها را پرورش ندادیم. مربیان پایه ما در این زمینه پاسخ‌گو باشند.

صابر-کاظمی

سیستم ورزشی ایران ایراد اساسی دارد

او در مورد انتقاد برخی کارشناسان از بازیکنان مبنی بر ظرفیت پایین آن‌ها بیان کرد: مطرح کردن چنین مسائلی واقعاً عجیب است. برخی دوستان به‌جای نقد کادر فنی، بازیکنان را می‌کوبند! در ابتدا باید وضعیت مربیگری در تیم‌های پایه را سروسامان بدهیم.

مفسر والیبال خاطرنشان کرد: تیم ملی والیبال ایتالیا یک الگو در این رشته شده است. حدود ۴ سال پیش ایتالیایی‌ها پشت سر تیم نوجوانان ما ایستادند. حالا دغدغه ما فیکس بازی کردن اسفندیار و شریفی شده است! در ابتدا باید این ایرادهای ریشه‌ای حل شود.

او در مورد مشکلات پایه‌ای در والیبال ایران گفت: سیستم ورزشی ایران دچار ایراد اساسی است. به‌عنوان‌مثال در فوتبال، ۴۰ سال است که به المپیک نرفتیم. در والیبال هم مشکلات مشابه وجود دارد. کار تکنیکی محصول مدارس والیبالی است که کاملاً بی‌تأثیر هستند.

حمیدی در مورد سهم کادر فنی در نمایش‌های نسبتاً ضعیف تیم ملی عنوان کرد: بازیکنان ما استعداد ذاتی دارند. در دفاع، جلوه و توخت تا سینه به بالای تور می‌آیند اما خوب دفاع کردن را بلد نیستند. به همین دلیل بنده به حضور محمد موسوی تأکید زیادی داشتم.

او در ادامه افزود: من این روزها را پیش‌بینی می‌کردم. ارزیابی کادر فنی، زمانی دقیق‌تر خواهد بود که مهره‌های دارای مهارت فردی در اختیار آن‌ها گذاشته شود. مشکل اصلی ما عدم پرورش صحیح بازیکنان با استعداد است.

دی-جورجی

نیاز ایران به مربی بزرگ خارجی

مفسر ورزشی در مورد ادامه کار تیم ملی با بهروز عطایی گفت: من برای مربیان ایرانی احترام قائل هستم اما تیم ملی ایران به بزرگ‌ترین مربیان دنیا نیاز دارد. در جلسه کمیته فنی گزینه‌های شاخصی برای هدایت تیم ملی مطرح شد. دی جورجی، آلکنو و کاستلانی ازجمله این مربیان بودند.

او اضافه کرد: من و سعید رضایی روی دی جورجی و پیاتزا نظر مثبتی داشتیم. مربیان ایرانی به‌تنهایی چاره‌ساز نیستند. ما روی نیمکت تیم ملی به مربیان توانمند نیاز داریم که یکی از آن‌ها می‌تواند، مربی بزرگ خارجی باشد.

بازیکن سابق والیبال در رابطه بازی فینال بین ایتالیا و لهستان بیان کرد: لهستان در لیگ ملت‌ها آزمون‌وخطاهای زیادی داشت. در آن مسابقات دست خود را به‌طور کامل رو نکرد. مثلاً از سیمینوک خیلی استفاده نشد. از سوی دیگر تیم ما هر چه داشت، در لیگ ملت‌ها و جام واگنر رو کرد.

او در ادامه گفت: ایتالیا از ۴ سال پیش تا امروز، تیم خود را حفظ کرد. آقای دی جورجی نیز به بهترین شکل این مجموعه را هدایت کرد. شیوه بازی‌گیری دی جورجی ما را به یاد ولاسکو انداخت اما گربیچ در سمت مقابل، به این شکل عمل نکرد. ایتالیا در حال حاضر یک الگوی ایده آل برای تمام تیم‌های دنیا است.

جمشید حمیدی در پایان گفت: ما بعد ۵۰ سال کار کردن در والیبال، به دنبال پست و مقام نیستیم. دیدن فرصت‌طلبی برخی افراد اذیت کننده است. آن‌ها برای از دست ندادن موقعیت خود، چشم بر حقایق می‌بندند. این مسائل با منافع ملی مغایرت دارد. حمایت از تیم ملی جای خود دارد اما نقدها باید پیش از بازی گفته شود. حمایت در حین مسابقات انجام شود و برای اعتلای والیبال ملی، پس از اتمام رقابت‌ها به همفکری بپردازیم.

ارسال نظر