|
کدخبر: 269221 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با مفسر و کارشناس والیبال:

تیم ملی والیبال پدیده لیگ ملت‌ها شد / اسماعیل نژاد بهترین قطر پاسور مسابقات بود

جمشید حمیدی مفسر کارشناس والیبال گفت: رسیدن به خودباوری لازم، یکی از مزیت‌های این دوره از مسابقات برای بازیکنان ما بود. به‌عنوان‌ مثال امیرحسین اسفندیار در شروع رقابت‌ها، هنوز در سایه مرتضی شریفی بود اما به تدریج خود را به سرمربی تحمیل کرده و شایستگی‌های خود را به اثبات رساند.

ورزش تیم ملی والیبال پدیده لیگ ملت‌ها شد / اسماعیل نژاد بهترین قطر پاسور مسابقات بود

تیم ملی والیبال ایران پس از نمایش‌های درخشان در دور گروهی مسابقات لیگ ملت ها، به مصاف تیم لهستان رفت. لهستانی‌ها که در دیدار گذشته مقابل ملی پوشان کشورمان شکست خورده بودند؛ این بار برای جبران نتیجه قبلی، انگیزه های زیادی داشتند.

این بازی مهم که در شهر بولونیای ایتالیا برگزار شد، در نهایت با پیروزی ۳ بر ۲ لهستان به اتمام رسید. تیم ملی ایران در این دوره از رقابت‌ها، غالبا از بازیکنان جوان بهره برد و اکثر این بازیکنان کم تجربه و البته مستعد، پاسخ اعتماد بهروز عطایی را به خوبی دادند. درخشش تیم ملی ایران با ترکیبی جوان، امیدهای دوست داران والیبال را برای رقابت‌های قهرمانی جهان افزایش داده است.

مسلماً با ادامه روند فعلی و بازگشت چند مهره مصدوم، تیم ملی در تورنمنت مهم آینده که در شهریورماه آغاز می‌شود، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. گسترش نیوز برای تحلیل و بررسی مسابقه اخیر تیم ملی والیبال ایران در برابر لهستان و چگونگی عملکرد ملی پوشان در مسابقات لیگ ملت‌ها، گفت‌وگویی با جمشید حمیدی مفسر و کارشناس والیبال داشت که در ادامه می‌خوانید.

ایران-و-لهستان

دلیل برتری لهستان بر ایران

جمشید حمیدی کارشناس والیبال درباره شکست ایران مقابل لهستان گفت: بازی پایاپای و نزدیکی را شاهد بودیم. علی رغم اینکه لهستان آن تیم قدرتمند گذشته نبود اما از بازیکنان شاخصی بهره می برد که همگی در اروپا مطرح هستند. در ست پنجم دو موضوع در شکست ایران تأثیرگذار بود. نکته اول مربوط به سرویس‌ها است. از ابتدای بازی و خصوصاً در ست پایانی، تیم لهستان در زدن سرویس‌های دقیق و پرشتاب عالی کار کرد. بازیکنان تیم حریف سرویس‌های خود را به دست امیرحسین اسفندیار می‌زدند و درنهایت او را از دور خارج کردند.

او ادامه داد: در گام بعدی، لهستان به سراغ مهار آبشارهای امین اسماعیل نژاد رفت و تقریباً در تمامی موقعیت‌ها، امین با سه مدافع روی تور مواجه می‌شد. در انتها نیز شاهد خستگی یا شاید عصبی شدن اسماعیل نژاد بودیم. به اعتقاد من تیم لهستان ست پنجم را با هوشمندی در زدن ضربات سرویس، به سود خود به پایان برد.

نیکولا-گربیچ

تصمیمات کارساز نیکولا گربیچ

و در مورد تاکتیک های لهستان برای غلبه بر ایران یادآور شد: در ضمن طی این مسابقه آقای گربیچ، جابجایی به موقعی در پست دریافت کننده های قدرتی تیم خود داشت. شیوکا از پست دو به پست چهار منتقل شد و به جای بدنوژ، سیمینوک در پست دو قرار گرفت.

حمیدی در ادامه تصریح کرد: سیمینوک دریافت‌های بهتری داشت و به دنبال آبشارهای نمایشی هم نبود. او در ست پنجم از دفاع کناری ما که آقای وادی بود، به خوبی امتیاز می‌گرفت. البته باید اضافه کنم که آقای عطایی با وجود اینکه از ابتدا تا انتها، تیم را به خوبی هدایت کرد اما نسبت به گربیچ، دستانش خالی بود. ما روی نیمکت فقط یک مرتضی شریفی را داشتیم که می توانست در سرویس‌ها کمک کند اما به خاطر شرایط قدی، روی تور خیلی مثمرثمر نبود.

او در مورد خستگی اسماعیل نژاد در ست پنجم و تعویض نشدن او در ست قبلی اظهار کرد: آقای عطایی در ست سوم دست به تغییر در ترکیب و استراحت دادن به چند مهره زده بود. در ست چهارم از بازی آقای گربیچ هم این تصمیم را گرفت. به عقیده من در ست چهارم جای ریسک از سوی کادرفنی ما نبود. در صورت چنین عملی، امکان نزدیک شدن فاصله امتیازی و چه بسا واگذار کردن ست و شکست هم بود. بنابراین تصمیم آقای عطایی منطقی و معقولانه بود.

عبادی-پور

دستاورد با ارزش لیگ ملت‌ها برای تیم ملی ایران

حمیدی در رابطه با مهم‌ترین دستاورد لیگ ملت‌ها برای تیم ملی ایران به گسترش نیوز گفت: رسیدن به خودباوری لازم، یکی از مزیت‌های این دوره از مسابقات برای بازیکنان ما بود. به‌عنوان‌ مثال امیرحسین اسفندیار در شروع رقابت‌ها، هنوز در سایه مرتضی شریفی بود اما به تدریج خود را به سرمربی تحمیل کرده و جایگاهش را تثبیت کرد.

یکی از اقدامات مؤثر عطایی در خصوص اسفندیار، اصلاح دریافت‌های او بود. عملکرد این بازیکن رفته‌رفته رو به بهبودی شد و حالا از تیم‌های ایتالیایی هم پیشنهاد دارد. میلاد عبادی پور کاپیتان تیم ملی نیز باتجربه بازی در بهترین لیگ دنیا، نمایش چشمگیری در لیگ ملت‌ها داشت و البته انتظار ما هم از او همین عملکرد است.

امین-قاسمی-نژاد

این کارشناس والیبال در مورد عملکرد درخشان امین اسماعیل نژاد عنوان کرد: دیگر دستاورد این دوره از مسابقات، معرفی چهره‌ای به نام امین اسماعیل نژاد بود. امین بی‌تردید بهترین قطر پاسور لیگ ملت‌ها بود. در صورت صعود تیم ملی به دور نیمه‌نهایی، این بازیکن در تیم منتخب مسابقات هم قرار می‌گرفت.

او اضافه کرد: در حال حاضر اسماعیل نژاد موردتوجه تیم‌های معتبر اروپایی قرار گرفته است. درگذشته بازیکنان بسیار خوبی در این پست داشتیم. امیر غفور و شهرام محمودی، ملی پوشان شاخص ما به عنوان پشت خط زدن تیم بودند. توپ‌گیری خوب، سرویس‌های باکیفیت، دفاع روی تور و فیزیک بسیار مناسب ازجمله ویژگی‌های اسماعیل نژاد به شمار می‌رود. تیم ملی با حضور بازیکنانی نظیر امین، پدیده لیگ ملت‌های امسال بود.

تیم-ملی

کار سختی در مسابقات قهرمانی جهان داریم

جمشید حمیدی درباره مسابقات قهرمانی جهان که از شهریور شروع می شود، توضیح داد: همه دوست داران والیبال مشاهده کردند که آمریکایی که مقابل ما قرار گرفت با تیمی که لهستان را در نیمه‌نهایی شکست داد، تا چه اندازه متفاوت بود. در مسابقات قهرمانی جهان نیز بعد از المپیک، معتبرترین تورنمت به‌حساب می‌آید. تیم‌ها با همین رویه پا به مسابقات می‌گذارند. طبیعتاً کار ما در این رقابت‌ها دشوار خواهد بود. امیدوارم که بازیکنانی مثل میثم صالحی، جواد کریمی و علی‌اصغر مجرد با به دست آوردن سلامتی خود به تیم ملی برگردند تا حضور مقتدرانه‌ای در میدان بزرگ بعدی داشته باشیم.

مفسر والیبال در انتها در‌خصوص لزوم ایجاد تغییرات در ترکیب تیم ملی برای حضور موفق تر در مسابقات قهرمانی جهان گفت: مسابقات قهرمانی جهان سطحی نزدیک با المپیک دارد. در صورت بازگشت ملی پوشان مصدوم، ۴۰ درصد بازیکنان فعلی به درد تیم ملی نمی خورند. به نظر من آقای عطایی از سر ناچاری آن ها را دعوت کرده است. به عنوان مثال بازیکن جایگزین اسفندیار، نتوانست مفید واقع شود یا گزینه مطمئنی برای جانشینی اسماعیل نژاد نبود. تیمی که در لیگ ملت ها حضور داشت، در آینده نیاز به تغییر ۴۰ درصدی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها