|
کدخبر: 305653 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس والیبال؛

عملکرد ایران حقارت آمیز بود / عطایی همه را دشمن خودش می‌داند

حمیدی؛ مفسر و کارشناس والیبال گفت: مشکلات درونی و عدم مدیریت مناسب کادر فنی، این شرایط خاص را رقم زد. پیش بینی من شکست برابر ژاپن بود ولی نباید چنین نتیجه‌ای رقم می‌خورد. ایران باید با پشتوانه میزبانی، حداقل یک ست را از حریف می‌گرفت. عملکرد تیم ملی در فینال بسیار بد و درواقع حقارت آمیز بود.

ورزش عملکرد ایران حقارت آمیز بود / عطایی همه را دشمن خودش می‌داند

عملکرد تیم ملی والیبال در رقابت‌های قهرمانی آسیا چنگی به دل نزد و نمایش ضعیف در فینال منجر به گلایه فراوان از کادر فنی شد. از عملکرد بهروز عطایی این روزها انتقادات زیادی می‌شود و حالا می‌توان گفت که آینده او در تیم ملی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته تا به امروز خبری از تغییرات در کادر فنی نیست و فدراسیون هم حداقل تا پیش از آغاز مسابقات آسیایی هانگژو چنین قصدی ندارد.

نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی از ۲۸ شهریور تا ۴ مهرماه در هانگژو چین برگزار می‌شود. عطایی ۱۷ بازیکن را به اردوی آماده‌سازی تیم ملی برای بازی‌های آسیایی هانگژو و رقابت‌های انتخابی المپیک در برزیل دعوت کرد.

سیدمحمد موسوی عراقی، محمد ولی‌زاده، مهدی جلوه، محمد فلاح، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، علی رمضانی، بردیا سعادت، امین اسماعیل‌نژاد، صابر کاظمی، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیاری، پوریا حسین خانزاده، شهروز همایونفرمنش، مبین نصری، محمدرضا حضرت‌پور و آرمان صالحی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی هستند.

مصطفی کارخانه به عنوان سرپرست، بهروز عطایی (سرمربی)، علیرضا طلوع‌کیان (مربی) یاناس ویچیچ (کمک مربی و بدنساز) عبدالرضا علیزاده (مربی)، امین علی اکبری (آنالیزور)، نیما ده‌پناه و رضا قلی‌پور (تراپیست) و مهدی فتحی به عنوان ماساژور کادر فنی تیم ملی در این اردو هستند.

لازم به ذکر است که مسابقات والیبال انتخابی المپیک ۲۰۲۴ در برزیل نیز از ۸ تا ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود و تیم ملی ایران بلافاصله بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو، راهی برزیل خواهد شد.

گسترش نیوز برای عملکرد تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در ارومیه، گفت و گویی با جمشید حمیدی، کارشناس و مفسر والیبال انجام داده که در ادامه می خوانید.

جمشید-حمیدی

آسیا دوقطبی شده است؟

جمشید حمیدی درباره رقابت‌های قهرمانی آسیا در ارومیه گفت: تصمیم بر این بود که تیم‌های حاضر در مسابقات، در دو دسته قرار بگیرند تا تیم‌های ضعیف و قوی هم‌گروه نشوند ولی متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. عدم توازن قوا را به‌وضوح در ارومیه مشاهده کردیم.

او ادامه داد: کشوری مثل قطر با استخدام بازیکنانی از ملل مختلف، خود را به عنوان یک قدرت جدید مطرح کرده است. در مقابل تیم‌هایی نظیر تایپه و تایلند که زمانی جزو قدرت‌های قاره آسیا بودند، هیچ پیشرفتی نداشتند. سایر کشورها از جمله هند و پاکستان همچنان در حال درجا زدن هستند. عدم غیبت تیم استرالیا و فاصله کره جنوبی از روزهای اوج خود هم سبب شد تا تمام تمرکزها روی دو تیم ایران و ژاپن باشد.

کارشناس والیبال افزود: کره زمانی در حدود یک دهه پیش با در اختیار داشتن بازیکنان مثل کانگ مان سو، کیم سی جین و شین چول، یکی از قدرت‌های قاره آسیا بود و در سطح جهانی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما حالا این کشور به‌نوعی والیبال را رها کرده و بدل به تیمی کاملاً معمولی شده است. چین نیز با تیم دوم خود در این مسابقات حاضر شد و بازیکنان اصلی خود را برای رقابت‌های انتخابی المپیک ذخیره کرده بود.

ایران-ژاپن

سطح والیبال آسیا بسیار پایین است

حمیدی خاطرنشان کرد: به باور من اتفاق خاص و ویژه‌ای برای والیبال آسیا رخ نداد. شاید عملکرد تیم قطر تنها اتفاق ویژه مسابقات بود. این تیم در بازی‌های آسیایی آتی، بدون تردید یکی از قدرت‌های قاره خواهد بود. در حال حاضر سطح والیبال آسیا بسیار پایین است و به استثنای تیم ژاپن و ایران، چیزی برای عرضه وجود ندارد.

او در رابطه با عملکرد کلی تیم ملی ایران در این مسابقات بیان کرد: شکست ایران برابر ژاپن، یک اتفاق محتمل و قابل پیش بینی بود. حمایت هشت هزار هوادار و شرایط خاص میزبانی در ارومیه، نور امیدی در دل ما ایجاد کرده بود و نمی‌توان آن را کتمان کرد. متأسفانه نشاط و شادابی لازم را از تیم ملی ندیدیم و این موضوع از روز اول تا دیدار نهایی ملموس بود.

مربی-ژاپن

تیم-ملی-والیبال

عملکرد ایران حقارت آمیز بود

مفسر والیبال در ادامه به گسترش نیوز گفت: مشکلات درونی و عدم مدیریت مناسب کادر فنی، این شرایط خاص را رقم زد. اعتقاد من بر این بود که ما در برابر تیم ملی ژاپن بازنده می‌شویم ولی نباید نتیجه سه بر صفر رقم می‌خورد. ایران باید با پشتوانه میزبانی، حداقل یک ست را از حریف می‌گرفت. عملکرد ایران در فینال بسیار بد و درواقع حقارت آمیز بود.

حمیدی در ادامه عنوان کرد: ما همیشه پس از مسابقات اظهارنظر می‌کنیم، در حالی که ارائه نظر تا پیش از شروع هر تورنمنتی، حائز اهمیت است. استفاده از میلاد عبادی پور نا‌آماده در این مسابقات جزو اشتباهات کادر فنی بود. او حداقل می‌توانست در دریافت‌ها به تیم کمک کند اما ظاهراً از سر اکراه به تیم ملی اضافه شده بود. به‌شخصه هیچ روحیه و انگیزه‌ای در او ندیدم. میلاد همبازی ایشیکاوا در لیگ ایتالیا بوده اما بازیکن ژاپنی کجا و عبادی پور کجا!

تیم-ملی

بی‌توجهی به استعدادها؛ مشکل بنیادین والیبال ایران

وی ضمن بیان انتقاد علیه متولیان والیبال کشور اظهار کرد: ایراد بزرگ ما این است که کادر فنی و مربیان ما هیچ اهتمامی درزمینهٔ پرورش و تقویت بازیکنان در پست دریافت کننده ندارند. مشکلات بنیادین فراوانی در والیبال ایران وجود دارد. زمانی که در یک دریافت ساعد ساده نیز دچار مشکل هستیم، این به آن معنا است که کار پایه در این رشته به‌خوبی صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس ادامه داد: در تیم ژاپن حتی بازیکنان سرعتی هم توپ‌گیری می‌کردند، این موضوع بیانگر آن است که این تیم به‌خوبی در کارهای ابتدایی نیز برنامه و طرح روشن دارد و روی آن‌ها کار کرده است. قهرمانی در رده‌های مختلف نشان‌دهنده این است که استعدادهای بسیاری در کشور وجود دارد اما آیا از بازیکنان نوجوانان و جوانان استفاده‌ای در تیم بزرگسال هم شده است؟ آیا نشستی در این خصوص برگزار شد؟ به عنوان مثال کسی از طاها بهبودنیا به عنوان یک استعداد خوب در پست بازیکن قدرتی زن یادی کرد؟ برنامه‌ای برای پرورش و سپس اضافه شدن این جوانان به تیم بزرگسال وجود ندارد. چیزی با عنوان آسیب شناسی و ارزیابی عملکرد در فدراسیون معنایی ندارد.

عطایی-ایران

عطایی هیچ انتقادی را برنمی‌تابد

حمیدی در ارتباط با عملکرد کادر فنی و به‌ویژه بهروز عطایی در رقابت‌های قهرمانی آسیا به گسترش نیوز گفت: آقای عطایی جزو بهترین مربیان ایرانی محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین اشتباه این مربی این است که سرش دائم در فضای مجازی است و این موضوع بلای جان او شده است. عطایی دیگر هیچ انتقادی را برنمی‌تابد و استنباطش این است که همه دشمن او هستند. او به جای رفع مشکلات موجود، سعی بر پاک کردن صورت مسئله دارد.

او در ادامه مطرح کرد: عطایی در آماده سازی، مدیریت و هدایت تیم بد و غیر قابل دفاع عمل کرد. بازیکنان بااستعداد زیادی در لیست تیم ملی حضور دارند اما با این نفرات به‌خوبی کار نشده و پیشرفت و بهبود عملکردی دیده نمی‌شود. در بخش کادر فنی باید بازنگری صورت گیرد. من همیشه موافق مربیان بزرگ و شاخص خارجی بودم و در حال حاضر نیز بر همان باور هستم اما کنار مربی خارجی باید یک مربی مستعد، باشخصیت و بادانش نیز حضور داشته باشد.

جمشید حمیدی در پایان اضافه کرد: مدیریت یک امر ذاتی است و اکتسابی نیست. مدیریت و پرستیژ، حلقه مفقوده تیم ملی والیبال ایران به شمار می‌رود. با نگاهی به مربیان حاضر در تیم‌های پایه ما، به راحتی به این مطلب پی می‌برید که حتی یک نفر آن‌ها شایسته مربیگری در لیگ داخلی هم نیستند. البته مقصود من سرمربیان نیست و صرفاً در خصوص مربیان و دستیاران صحبت می‌کنم. رابطه بازی و ملاحظه‌کاری، ضربه مهلکی به والیبال کشور زده است. فدراسیون ظاهراً اراده‌ای برای حل معضلات موجود در این رشته ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها