|
کدخبر: 287162 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با مفسر و کارشناس والیبال؛

زنگ خطر برای والیبال ایران / فدراسیون فقط تماشا می‌کند!

جمشید حمیدی؛ مفسر و کارشناس والیبال بیان کرد: لیگ برتر کیفیت لازم برای مطرح‌شدن در سطح بین‌المللی را ندارد. والیبال ما به دلیل استفاده از چند بازیکن محدود، با خلأ بازیکن تعیین‌کننده مواجه شده است. این مسئله می‌تواند یک زنگ خطر برای والیبال کشور باشد و مسئولان باید فکری به حال این وضعیت کنند.

ورزش زنگ خطر برای والیبال ایران / فدراسیون فقط تماشا می‌کند!

لیگ برتر والیبال کشور با صدرنشینی تیم شهداب یزد به پایان رسید و تیم‌های لبنیات هراز آمل و پیکان تهران در رده‌های بعدی قرار گرفتند. ۸ تیم صعود کرده به مرحله پلی‌آف مشخص شده و از روز یکشنبه ۳۰ بهمن‌ماه، این دور از رقابت‌ها آغاز خواهد شد.

مرحله پلی‌آف به‌صورت متمرکز در سالن فدراسیون والیبال برگزار شده تا هشت تیم مدعی در برای کسب جام قهرمانی به رقابت با یکدیگر بپردازند. در پایان مرحله مقدماتی، تیم‌های شهداب یزد، لبنیات هراز آمل، پیکان تهران، هورسان رامسر، پاس گرگان، نیان الکترونیک خراسان، فولاد سیرجان ایرانیان و ایفاسرام اردکان، به مرحله پلی‌آف صعود کردند.

در مرحله یک‌چهارم نهایی تیم‌های شهداب یزد با ایفاسرام اردکان با هم مسابقه می‌دهند، لبنیات هراز آمل به مصاف فولاد سیرجان ایرانیان می‌رود، پیکان تهران نیز با نیان الکترونیک خراسان روبرو خواهد شد و هورسان رامسر و پاس گرگان مقابل یکدیگر صف‌آرایی خواهد کرد. مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ برتر مردان به‌صورت ۲ برد از ۳ بازی برگزار می‌شود. در این مرحله از سیستم ویدیو چک در تمامی مسابقات استفاده می‌شود.

تیم‌های شهرداری گنبد، شهرداری ارومیه، مس رفسنجان و سایپا تهران با کسب جایگاه‌های یازدهم تا چهاردهم مرحله مقدماتی به مرحله پلی‌اوت می‌روند تا برای تعیین دو تیم سقوط کننده به سری A لیگ دسته یک مردان سال ۱۴۰۲ مشخص شوند.

گسترش نیوز برای بررسی کیفیت رقابت‌های لیگ برتر تا پایان دور مقدماتی و رقابت ۸ تیم حاضر در مرحله پلی‌آف، گفت‌وگویی با جمشید حمیدی، مفسر و کارشناس والیبال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

جمشید-حمیدی

افول جایگاه لیگ ایران در قیاس با گذشته!

جمشید حمیدی درباره کیفیت این دوره از رقابت‌های لیگ برتر گفت: اگر نگاه واقع بینانه‌ای به لیگ برتر ایران داشته باشیم، باید بگویم که این لیگ به‌ هیچ‌ وجه کیفیت لازم و درخوری برای مطرح‌ شدن در سطح بین‌المللی را ندارد. البته این ضعف معلول برگزاری سیستم مسابقات نیست. دلیل اصلی را می‌توان در نداشتن باشگاه‌های رسمی و نبود ساختار تیم داری در این تشکیلات جستجو کرد.

او افزود: به‌جز دو- سه باشگاه، سایر تیم‌ها صرفاً و به هر دلیلی قصد شرکت در مسابقات را دارند. برخی تیم‌ها در دقیقه ۹۰ با کلی مشکل بسته می‌شوند و درنهایت سقوط می‌کنند. البته که سازمان‌دهی رقابت‌ها بر عهده فدراسیون است اما اکثر باشگاه‌های ما فاقد یک سیستم و نظام‌نامه صریح هستند.

این کارشناس والیبال در ادامه گفت: این باشگاه‌ها بیشتر بر مبنای سلایق شکل می‌گیرند و حمایت‌های قانونی ندارند. با این تفاسیر، لیگ ما که زمانی جزو بهترین لیگ‌های آسیا و جهان محسوب می‌شد، امروزه در قاره آسیا نیز جایگاه درخشانی ندارد.

لیگ-والیبال

در لیگ پدیده‌ای نداشتیم!

حمیدی در خصوص پدیده‌های این فصل لیگ برتر بیان کرد: واقعیت امر این است که در این دوره، بازیکن پدیده‌ای وجود نداشت. برخی بازیکنان گمنام با درخشش‌های مقطعی وجود داشتند اما نمی‌توان به آن‌ها لقب پدیده داد. پدیده به بازیکن جوان و گمنامی اطلاق می‌شود که درخشش باثباتی داشته و از این طریق صاحب لباس تیم ملی شود و در تیم ملی هم تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به اعتقاد من در این دوره بازیکن پدیده‌ای نداشتیم. دلیل آن‌ هم عدم سازندگی در باشگاه‌ها است. ترجیح مربیان ما به خدمت گرفتن بازیکنان درجه چهار- پنج است که کمی باتجربه‌تر باشند. معیار ارزیابی هم باید مربیانی باشند که شهامت به‌کارگیری بازیکنان جوان را دارند. تیم‌هایی با چنین رویه کار، قابل‌تحسین هستند؛ به‌طور مثال تیم شهرداری ارومیه که چند بازیکن جوان داشت و مربی این تیم هم خوب کار کرد.

حمیدی در خصوص مرحله پلی‌آف مسابقات و رقابت هشت تیم حاضر در این دور اظهار کرد: به علت نزدیکی سطح این ۸ تیم به یکدیگر، پیش‌بینی مدعی اصلی قهرمانی، کار آسانی نخواهد بود. به‌عنوان‌مثال تیم ایفاسرام، به علت حضور بازیکنان باتجربه و ملی‌پوش نظیر مجرد، کریمی و پوریا یلی، در صورت شرایط و فرم مطلوب، می‌تواند حتی جزو شانس‌های اصلی و حضور روی سکو باشد.

جواد-کریمی

او در ادامه تصریح کرد: طبیعتاً شهداب، هراز و پیکان شانس خوبی برای کسب عنوان قهرمانی دارند ولی نمی‌توان با قطعیت از یک تیم سخن گفت. برگزاری این مرحله با استفاده از سیستم ویدئویی، باعث شده تا شرایط عادلانه‌ای به وجود آمده و تیم‌ها بهتر خودشان را نشان دهند.

این مفسر والیبال در پایان پیرامون خروجی لیگ امسال و کمک به تیم ملی در آینده عنوان کرد: شاید در آینده نزدیک شاهد حضور کم تعداد برخی چهره‌های جدید لیگ در تیم ملی باشیم. این چهره‌های جوان باید تحت نظارت باشند و توجه زیادی به آن‌ها معطوف شود. به‌طور مثال، ما در حال حاضر در پست پاسور با مشکل مواجه هستیم.

داورزنی-رئیس-فدراسیون

زنگ خطر برای والیبال ایران

جمشید حمیدی در ادامه به گسترش نیوز گفت: چند پاسور جوان، خود را در لیگ نشان داده ولی هنوز در سطح خیلی بالایی قرار ندارند. آیا فدراسیون به فکر پیشرفت در این پست است؟ آیا مسئولان ذی‌ربط در اندیشه برگزاری دوره پیشرفته پاسوری با حضور چهره‌های شاخص ایرانی یا جهانی هستند؟ والیبال برخلاف بسیاری از رشته‌ها، یک ورزش دیر محصول است و باید برنامه‌ریزی دقیق و مدون برای رشد و ارتقای نیروهای بااستعداد وجود داشته باشد.

او در پایان اضافه کرد: والیبال ما به دلیل استفاده از چند بازیکن محدود، با خلأ بازیکن تعیین‌کننده مواجه شده است. این مسئله می‌تواند یک زنگ خطر برای والیبال کشور باشد و مسئولان باید فکری به حال این وضعیت کنند.

  • ناشناس ارسالی در

    برید شما هم همتون به فکر پولتون هستید لی گ ملت تیم ملی ما هم میشه ۱۳ و المپیک هم صعود نمی کنین بازیکن حرفه ی نداریم تمام

ارسال نظر