|
کدخبر: 308087 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با کارشناس والیبال؛

والیبال ایران در چه صورتی راهی پاریس می‌شود؟

تیم ملی ایران در اولین روز مسابقات انتخابی المپیک، امشب از ساعت ۲۳.۳۰ به مصاف آلمان می‌رود. شاگردان بهروز عطایی برای کسب جواز صعود به المپیک کار بسیار سختی در پیش دارند.

ورزش والیبال ایران در چه صورتی راهی پاریس می‌شود؟

تیم ملی والیبال ایران پس از عدم توفیق در رقابت‌های قهرمانی آسیا و لیگ ملت ها، راهی مسابقات آسیایی هانگژو شد. شاگردان بهروز عطایی با غلبه بر تیم ملی چین، اولین مدال طلای کاروان ایران را به نام خود ثبت کردند.

حضور تیم ملی ژاپن بدون بازیکنان اصلی و موثر، از جمله نکات قابل ذکر این مسابقات است؛ اتفاقی که به باور کارشناسان از کیفیت کلی این تورنمنت کاسته بود. تیم ملی ایران پس از کسب این قهرمانی، از این هفته کار سخت خود را برای صعود به المپیک پاریس آغاز می کند.

در گروه ایران، تیم های برزیل، ایتالیا، کوبا، قطر، جمهوری چک، آلمان و اوکراین قرار دارند. از این گروه دو تیم به صورت مستقیم، جواز صعود به المپیک را کسب می کنند. گسترش نیوز برای بررسی عملکرد تیم ملی ایران در رقابت های آسیایی هانگژو، گفت و گویی با علی شاکری، کارشناس والیبال انجام داده که در ادامه می خوانید.

علی-شاکری

این طلا آسان به دست نیامد

علی شاکری درباره کیفیت بازی های آسیایی و قهرمانی ایران در این مسابقات گفت: به جز تیم ژاپن، سایر تیم ها با تمام قوا در این رقابت‌ها شرکت کردند. کیفیت بازی های آسیایی نسبت به دوره های گذشته تغییر خاصی نداشت و باز هم شاهد سطح متوسطی از تیم ها بودیم. مسلما حضور تیم ژاپن با نفرات اصلی می توانست تفاوت ها را رقم بزند و شرایط دیگری را به وجود آورد.

او ادامه داد: عدم حضور پرقدرت ژاپن و بهبود شرایط تیمی تیم ملی ایران، در مجموع منجر به قهرمانی ما در بازی های آسیایی شد. با وجود عملکرد خوب تیم چین در فینال، این پیروزی قابل پیش بینی بود. البته این مدال طلا آسان به دست نیامد و در نوع خودش یک چالش جدی برای ما محسوب می‌شد.

شاکری افزود: این عنوان به خاطر عدم توفیق ما در تورنمنت گذشته، از ارزش بالایی برخوردار است و می تواند یک عامل انگیزشی تا پیش از آغاز بازی های انتخابی المپیک باشد. ایراد اصلی برگزاری این مسابقات، نزدیکی و به نوعی تقارن با مسابقات مهم دیگر است که امیدوارم در دوره های بعد ناظر این اتفاق نباشیم.

تیم-ملی-والیبال1

هنوز به هماهنگی لازم نرسیدیم

وی در ارتباط با عملکرد کادر فنی و بازیکنان تیم ملی ایران در بازی های آسیایی هانگژو اظهار کرد: تیم ملی ما تحت هدایت این کادرفنی، هنوز به هماهنگی یا هارمونی ایده آل دست پیدا نکرده است. ما کماکان در برخی پست‌ها دچار مشکل هستیم اما در این مسابقات نسبت به دو تورنمنت قبلی، شرایط تیمی بهتری داشتیم. البته که رقبای ما نسبت به لیگ ملت ها، کیفیت پایین‌تری داشتند و این مسئله را نمی‌توان کتمان کرد.

کارشناس والیبال خاطرنشان کرد: کوتاهی مسیر و عدم حضور ژاپن با تیم اصلی نیز از دیگر مواردی است که به قهرمانی ما کمک کرد. در آینده به نوع حضور تیم ها نگاه نمی کنند و این که ما برای سه دوره پیاپی به عنوان قهرمانی رسیدیم، در حافظه تاریخی اشخاص باقی می ماند.

تیم-ملی-والیبال

مزیت مهم بازی‌های آسیایی

شاکری در  پیوند با تاثیر مثبت مسابقات آسیایی به گسترش نیوز گفت: به اعتقاد من این تورنمنت برای ما مزایایی قابل توجهی هم داشت. تکلیف پست پاسور تا حد زیادی مشخص شد و وادی جایگاه خود را به عنوان پاسور اصلی ما تثبیت کرد. بازی های آسیایی به کادرفنی ما برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برخی پست ها کمک شایانی کرد. به عنوان مثال در پست قدرتی-دریافت کننده ما پنج بازیکن داشتیم که همگی در پی اثبات شایستگی های خود بودند.

او در ادامه مطرح کرد: عملکرد خوب این نفرات در این پست، شرایط باثباتی را ایجاد کرد. ما در رقابت های گذشته در این پست ضعف محسوسی داشتیم و در بخش دریافت دچار ایرادات واضحی بودیم. زوج امیرحسین اسفندیار و شهروز همایون فرمنش در این مسابقات، نمایش های خوبی را ارائه دادند و جزو نفرات تاثیرگذار ما در این تورنمنت بودند. با این عملکرد مثبت، حالا معادلات پست دریافت کننده قدرتی ما تا حدود زیادی روشن شد و امیدوارم در آینده نیز این روند ادامه دار باشد. البته نباید از خستگی ناشی از بازی های آسیایی و تاثیر احتمالی آن بر کیفیت بازیکنان برای رقابت های انتخابی المپیک هم غافل شد.

تیم-ملی-والیبال3

مسیر دشوار ایران برای سفر به پاریس

مفسر والیبال در خصوص احتمال کسب سهمیه المپیک توسط تیم ملی ایران بیان کرد: والیبال ما بیشتر در پی آن است که از طریق رتبه بندی(رنکینگ)، سهمیه المپیک پاریس را تصاحب کند. با توجه به حضور تیم های قدرتمندی نظیر برزیل و ایتالیا در گروه ایران، کسب سهمیه برای ما بسیار دشوار پیش بینی می شود. فارغ از حضور این دو تیم بزرگ، ما با سایر تیم ها در سطح برابری قرار داریم.

شاکری در ادامه توضیح داد: تیم هایی نظیر اوکراین، جمهوری چک، کوبا، آلمان و قطر اختلاف سطح محسوسی با ما ندارند. به عقیده من پس از برزیل و ایتالیا، تیم های ایران و اوکراین شرایط بهتری نسبت به سایر تیم ها دارند. تیم ما در صورت حضور تمام مهره های تاثیرگذار خود، توانایی پیروزی بر تیم های مثل کوبا، قطر و جمهوری چک را دارد. به باور من اوکراین پس از برزیل و ایتالیا، جدی ترین رقیب ما در مسابقات انتخابی المپیک محسوب می شود.

تیم-ملی-والیبال4

آخرین شانس شاگردان عطایی

وی در رابطه با احتمالات صعود ایران به المپیک ۲۰۲۴ پاریس به گسترش نیوز گفت: ۱۲ تیم راهی مسابقات المپیک پاریس می شوند که در این میان سهمیه تیم ملی فرانسه به عنوان میزبان محفوظ است. ۲۴ تیم آخرین رنکینگ جهانی در سه گروه هشت تیمی سیدبندی شدند. از هر گروه دو تیم با کسب سهمیه لازم، به طور مستقیم راهی پاریس می شوند. درصورت عدم صعود یکی از قهرمانان قاره ها مثل قاره آفریقا، سهمیه دیگری باقی می ماند.

علی شاکری در پایان اضافه کرد: این هشت تیم را از جدول رده بندی جدا می کنند و چهار تیم برای تعیین رنکینگ درنظر می گیرند. شانس تیم ما برای صعود به المپیک بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است اما این بخت زمانی افزایش پیدا می کند که فارغ از شکست احتمالی برابر تیم های برزیل و ایتالیا، باختی مقابل سایر تیم هایی نظیر چک، کوبا، قطر و آلمان نداشته باشیم. درصورت باخت برابر این تیم ها، کار ما برای صعود به مراتب سخت و پیچیده می شود. آخرین مرحله جهت صعود به المپیک نیز پایان رقابت های لیگ ملت های ۲۰۲۴ بر اساس رتبه بندی خواهد بود.

  • ناشناس ارسالی در

    چراهمزمان از کاظمی اسماعیل زاده استفاده نمیشود، آقا عطایی بازیکن شناس نیست. جواد کریمی از لحاظ دفاع وسرویس خیلی بهتر از وادی است.اسفندیار مگر چی دارد، خدایی از اسفندیار بهتر هم در تیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها