|
کدخبر: 268478 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس والیبال:

نتایج تیم ملی والیبال قابل پیش بینی نبود / لهستان برای انتقام به میدان می‌آید

علی شاکری کارشناس والیبال بیان کرد: ما با نسل طلایی تیم ملی هم موفق به پیروزی مقتدرانه مقابل صربستان و اسلوونی نشده بودیم. اما با تیمی جوان به چنین توفیقی دست یافتیم که واقعا قابل پیش بینی هم نبود.

ورزش نتایج تیم ملی والیبال قابل پیش بینی نبود / لهستان برای انتقام به میدان می‌آید

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت های ۲۰۲۲ فراتر از انتظارات ظاهر شد. تیم ملی پس از سال ها با یک ترکیب جوان و متفاوت در این تورنمنت حضور پیدا کرد. دیگر خبری از ستاره های آن نسل طلایی والیبال در این دوره از رقابت ها نیست. ستاره هایی نظیر سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور، شهرام محمودی، میثم صالحی، علی اصغر مجرد و چند مهره کلیدی دیگر هر کدام به علتی در لیگ ملت‌ها غایب هستند.

در غیاب این نام های سرشناس، بازیکنان جوان و مستعدی در ترکیب تیم ملی درخشیدند. یک تفاوت مهم دیگر نسبت به دوره های پیش، به کادرفنی مربوط می شود. فدراسیون والیبال بر خلاف رقابت های گذشته، این بار دست به یک ریسک زد و به یک کادر ایرانی اعتماد کرد. بهروز عطایی بعد از سال ها کسب تجربه، سرانجام سکان هدایت تیم ملی بزرگسالان را بر عهده گرفت.

تیم ملی طی لیگ ملت های قبلی همراه با ولادیمیر الکنو به رتبه دوازدهم دست پیدا کرد و تا حدی ناامید کننده ظاهر شد. اما در این دوره از مسابقات، تیم ملی تحت هدایت عطایی با ترکیبی جوان و کم تجربه، هفتم شد و دور بعد نیز صعود کرد. این عملکرد قابل توجه بار دیگر اهمیت اعتماد به مربی داخلی را پررنگ کرد. تیم ملی ایران که در این دوره بیشتر از بازیکنان جوان و کم نام و نشان‌تر بهره برده، با شکست چندین تیم صاحب نام نظیر صربستان، لهستان و آمریکا، به جمع ۸ تیم برتر لیگ ملت ها ۲۰۲۲ راه پیدا کرده است.

درخشش جوانان مستعدی مثل امین اسماعیل نژاد، امیر حسین اسفندیار و چند بازیکن دیگر، دوست داران والیبال ایران را به آینده تیم ملی بسیار امیدوار کرده است. سروقامتان والیبال ایران در مرجله یک چهارم نهایی بار دیگر به مصاف تیم لهستان خواهند رفت. تیم ملی در تاریخ ۳۰ تیر در شهر بولونیای ایتالیا مقابل تیم پرافتخار لهستان صف آرایی خواهد کرد. گسترش نیوز برای بررسی بیشتر عملکرد تیم ملی ایران و شرایط رویارویی با تیم ملی لهستان، گفت و گویی با علی شاکری کارشناس و گزارشگر والیبال انجام داده که در ادامه می خوانید.

تیم-ملی-والیبال3

نتایج تیم ملی قابل پیش بینی نبود

علی شاکری کارشناس والیبال درباره عملکرد درخشان تیم ملی در لیگ ملت های ۲۰۲۲ گفت: من همواره توقع نتیجه خوب از والیبال ایران را دارم. اما نتیجه حاصل شده را نه من، بلکه بیش از ۹۰ درصد کارشناسان و اهالی والیبال انتظار نداشتند. دلیل آن هم تغییر و تحولات در تیم ملی پس از المپیک توکیو است.

او ادامه داد: بخش اعظمی از نفرات تیم دچار ریزش شد و چندین بازیکن به علت آسیب دیدگی از اردوها دور شدند. در مجموع توقع از تیم ملی در لیگ جهانی، نهایتا کسب ۴ پیروزی بود. درحالی که تیم ملی ۷ برد به دست آورد و به مرحله بعدی نیز صعود کرد. ما با نسل طلایی تیم ملی هم موفق به پیروزی مقتدرانه مقابل صربستان و اسلوونی نشده بودیم. اما با تیمی جوان به چنین توفیقی دست یافتیم که واقعا قابل پیش بینی هم نبود.

تیم-ملی-والیبال1

عامل موثر در شروع ضعیف تیم ملی

او در مورد دلیل شروع ضعیف تیم ملی در لیگ ملت‌ها به گسترش نیوز گفت: همواره از لحاظ اردویی و مسائل پشتیبانی، شاید کم تر تیمی در دنیا مثل ما به موقع اقدام به برپایی اردوهایش کند. در تیم های ملی اروپایی و همینطور آمریکای جنوبی، به علت در اختیار نداشتن بازیکنان لژیونر، حداکثر یک تا دو هفته اردو دارند ولی ما اردوی دو ماهه داشتیم.

او افزود: به عقیده من علت شروع نامطلوب ایران در لیگ ملت ها کمبود بازی های تدارکاتی است. تیم ملی پس از کسب قهرمانی در جام ملت های آسیا، دچار تغییراتی شد و طبیعتا بازیکنان جدید از هماهنگی لازم برخوردار نبودند. دلیل دیگر هم مربوط به استرس و فشارهای روانی می شد.

شاکری یادآور شد: به هر حال تعدادی از بازیکنان برای اولین بار چنین میدانی را تجربه می کردند و برای رسیدن به خودباوری نیاز به گذر زمان بود. دلیل کیفیت معمولی تیم در بازی های آغازین این مسائل بود و از بازی پنجم به بعد روند تیمی و هماهنگی میان نفرات بسیار رو به بهبود شد.

تیم-ملی-والیبال

تاثیر کادرفنی در کیفیت سرویس‌ها

او درباره پیشرفت بازیکنان تیم ملی در طول رقابت ها گفت: در شروع این رقابت ها، تیم ملی در بخش های مختلف بازی دچار ضعف بود. اما به تدریج شاهد بهبود کیفیت بازی ملی پوشان در نقاط مختلف زمین بودیم. در دریافت ها، دفاع روی تور، توپ های برگشتی، حملات و به ویژه در سرویس رشد داشتیم.

وی در این‌ باره خاطرنشان کرد: در بخش سرویس، همواره یک ظرفیت پنهان در والیبال ما وجود داشت که آقای عطایی به خوبی روی این قسمت کار کرد. در گذشته قدرت لازم را در سرویس ها داشتیم ولی متاسفانه آن قدر استرس در کار بچه ها دخیل می شد که قادر به اجرای موفقیت آمیز آن نبودند. آزادی عملی که در زدن سرویس به بازیکنان داده شد، بسیار به بهبود کیفیت کار ملی پوشان کمک کرد و تنوع سرویسی هم نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرد.

بهروز-عطایی

بهروز عطایی؛ فردی شایسته برای هدایت تیم ملی

شاکری در خصوص عملکرد بهروز عطایی در تیم ملی بیان کرد: در طول سال های اخیر، از جمع کل گزینه های داخلی تنها دو شخص برای جایگزینی مربیان خارجی وجود داشتند. این دو گزینه، بهروز عطایی و پیمان اکبری بودند. آقای عطایی با بخش اعظم بازیکنان فعلی در تیم جوانان سابقه کار کردن داشت و در مسابقات جهانی به قهرمانی رسیده بود. به این علت، سرمربی وقت تیم ملی از این بازیکنان شناخت خوبی داشت.

او در ادامه تصریح کرد: آقای عطایی پروسه سختی را برای رسیدن به جایگاه فعلی سپری کرد. به هر حال این شخص برای اولین بار در کسوت سرمربیگری تیم بزرگسالان در مسابقات لیگ ملت ها حضور دارد و این مسئله کار را برای او سخت کرده بود. به اعتقاد من عطایی نیز به همراه بازیکنان، به تدریج و با گذشت چند بازی به شرایط مطلوب رسید.

شاکری در ادامه افزود: نتایج به دست آمده هم این موضوع را تصدیق می کند. به نظر من بهروز عطایی، هم در بحث مدیریت تیم و هم کار بر روی مسائل روحی و روانی عالی کار کرد. سرمربی تیم ملی بر روی تمام ظرفیت های یکایک ملی پوشان کار کرد و ماحصل آن صعود به مرحله یک چهارم نهایی، آن هم با تیمی جوان بود.

عبادی-پور

مثلث جذاب ایران در لیگ ملت ها

او در مورد عملکرد ملی پوشان در این دوره از مسابقات عنوان کرد: به عقیده من همه بازیکنان در حد و اندازه خود ظاهر شدند و تورنمت خوبی را سپری کردند. انتخاب یک بازیکن برتر در ورزش تیمی مثل والیبال شاید کار صحیحی نباشد. ولی به هر حال چند بازیکن برجسته تر از سایرین ظاهر شدند.

او اضافه کرد: در این زمینه می توان به مثلث امین اسماعیل نژاد، امیرحسین اسفندیار و میلاد عبادی پور اشاره کرد. البته سایر بازیکنان نظیر توخته، جلوه، حضرت پور و وادی نیز عالی بودند. به نظر من محمدطاهر وادی به عنوان پاسور تیم، در فرم فوق العاده ای قرار دارد. در مجموع کلیت تیم خوب و موثر کار کردند ولی به شکل ویژه می توانم از مثلث مذکور یاد کنم.

تیم-ملی-لهستان

لهستان برای تلافی به میدان می‌آید

علی شاکری در پایان در رابطه با بازی پیش رو با لهستان و تفاوت این دیدار با دیدار قبلی اظهار کرد: به عقیده من این بازی با بازی قبلی خیلی فرق خواهد داشت. در بازی آینده یک لهستان جنگنده‌تر و پر ‌انگیزه‌تر را خواهیم دید و طبیعتا آن ها به دنبال تلافی شکست قبل هم هستند. ضمنا ترکیب تیم لهستان به احتمال زیاد دستخوش تغییراتی نیز می شود. در این بازی آقای گربیچ نسبت به بازی قبل، ریسک نخواهد کرد. سرمربی لهستان قطعا با بهترین ترکیب، تیم خود را روانه میدان می کند. پیش بینی نتیجه کار آسانی نیست. بازی نزدیکی را شاهد خواهیم بود و اشتباهات فردی تعیین کننده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها