|
کدخبر: 273800 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با مفسر و کارشناس والیبال:

تیم ملی انتظارات را برآورده نکرد / بازیکنان جنبه تعریف نداشتند

علی شاکری مفسر و کارشناس والیبال بیان کرد: بدون تردید مشکلات جسمانی و همچنین شرایط روحی در عملکرد تیم مؤثر بود. به اعتقاد من توجه و تمجید بیش‌ از حد نسبت به نتایج لیگ ملت‌ها، تأثیر منفی روی ملی پوشان داشت.

ورزش تیم ملی انتظارات را برآورده نکرد / بازیکنان جنبه تعریف نداشتند

حضور موفقیت‌آمیز در مسابقات لیگ ملت‌ها، دوست داران والیبال ایران را به آینده امیدوار کرده بود. با توجه به گروه ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، اکثریت به صعود ساده و حتی صدرنشینی امید زیادی داشتند. اما عملکرد ملی پوشان در این مسابقات کمی دور از انتظارات بود.

دو پیروزی و یک شکست حاصل کار تیم ملی در اسلوونی بود. مهم‌ترین رقیب ایران برای صدرنشینی تیم هلند به حساب می‌آمد. کارشناسان پیش از شروع بازی‌های قهرمانی جهان، نسبت به توانایی‌های نمیر عبدالعزیز فوق ستاره هلند، هشدار داده بودند. اما این بازیکن با درخشش خود، زمینه‌ساز اولین شکست ایران شد.

با غلبه هلند بر ایران و دوم شدن ما در گروه، برزیل حریف ما در مرحله یک‌هشتم نهایی شد. برزیلی‌ها با نمایشی برتر، در سه ست ایران را مغلوب کرده و به دور بعد راه پیدا کردند. افت نسبی تیم ملی والیبال ایران نسبت به لیگ ملت‌ها، این روزها برای هواداران و کارشناسان به محل بحث تبدیل‌شده است.

گسترش نیوز برای بررسی بیشتر عملکرد تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان، گفت‌وگویی با علی شاکری مفسر و کارشناس والیبال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

تیم-ملی

شکست مقابل هلند معادلات را برهم زد

علی شاکری درباره نتایج تیم ملی در دور گروهی گفت: قبل از شروع مسابقات، سخت‌ترین بازی ما در دور گروهی با آرژانتین پیش‌بینی می‌شد. به‌هرحال در این بازی دشوار، پیروز شدیم. بعد از این پیروزی، سرگروهی در دسترس به نظر می‌رسید. اما مقابل هلند متحمل شکست بدی شدیم.

او ادامه داد: در این دیدار برنامه‌ای برای مهار عبدالعزیز نداشتیم و در کارهای دفاعی خیلی بد بودیم. در بازی با مصر نیز انتظار بردی راحت را داشتیم. پیروزی سه بر یک ما مقابل مصر مقتدرانه به دست نیامد و با نوسانانی همراه بود.  توقع ما این بود که ضعیف‌ترین تیم گروه را با کمترین دردسر از پیش رو برداریم.

ایران-و-برزیل

شرایط برای بردن برزیل فراهم بود

این کارشناس در مورد مصاف ایران با برزیل در دور یک‌هشتم نهایی بیان کرد: نام برزیل به‌عنوان پرافتخارترین تیم دنیا، شاید رعب‌انگیز باشد. اما برزیل فعلی با آن تیم گذشته فاصله زیادی داشت. آن‌ها حتی در لیگ ملت‌ها نیز تیم به‌مراتب آماده‌تری بودند. برزیل قبل از بازی با ما، لوکارلی یکی از ستاره‌های خود را ازدست‌داده بود.

او خاطرنشان کرد: شرایط لازم جهت بردن این برزیل، برای تیم جوان ما فراهم بود. ولی ایران به دلایل مختلف، آمادگی چنین مسابقه‌ای را نداشت. با هر اشتباه فردی، می‌توان استرس را در چهره تک‌تک بازیکنان دید. علی‌رغم حضور ثابت معنوی نژاد به‌جای اسفندیار و شریفی، عملکرد خوبی در ست اول نداشتیم.

مفسر والیبال در ادامه اضافه کرد: در ست دوم نیز شرایط به همین منوال بود. تا اینکه در ست سوم و با ایجاد تغییراتی، تیم ما تا حدودی خودش را پیدا کرد. ضعف روحی و بی‌انگیزگی مانع از بازی خوب مقابل برزیل شد. ایران با حضور بازیکنان موجود، قابلیت شکست دادن برزیل را داشت که متأسفانه این مهم حاصل نشد.

او یادآور شد: شاید تغییرات به وجود آمده در ست سوم، باید زودتر اعمال می‌شد. چند بازیکن مثل کاپیتان ما در فرم مطلوبی قرار نداشتند. ما در دریافت اول با حضور یک عبادی پور نا آماده، با مشکل مواجه بودیم.

معنوی-نژاد-والیبال

دلایل افت تیم ملی چه بود؟

شاکری در مورد دلیل افت کیفی برخی بازیکنان تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان اظهار کرد: برای همه ما نیز این موضوع تبدیل به یک سؤال شده است. اینکه در یک ماه اخیر چه به‌روز این تیم آمده که تا این حد دچار افت شده است. شاید ریکاوری مناسبی صورت نگرفته یا مشکل بدن‌سازی وجود داشته است.

او در ادامه بیان کرد: بدون تردید مشکلات جسمانی و همچنین شرایط روحی در عملکرد تیم مؤثر بود. به اعتقاد من توجه و تمجید بیش‌ازحد نسبت به نتایج لیگ ملت‌ها، تأثیر منفی روی ملی پوشان داشت. به نظر من برخی‌ها جنبه این‌همه تعریف را نداشتند. تیم ما ناخودآگاه دچار غرور کاذب شد.

این گزارشگر والیبال تصریح کرد: البته حواشی و ماجرای کناره‌گیری موسوی، پیش از اعزام تیم ملی هم در این مسئله دخیل بود. فدراسیون تدارکات خوبی تا پیش از شروع مسابقات ترتیب داده بود. بعد از لیگ ملت‌ها در جام واگنر سه بازی انجام دادیم. سپس در دو بازی دوستانه مقابل اسلوونی و اوکراین قرار گرفتیم. درمجموع تیم ملی ما برآورنده توقعات دوست داران والیبال پس از لیگ ملت‌ها نبود.

تیم-ملی-والیبال

اصلی ترین رقیب ایران در آسیا

او در ارتباط با سهم کادر فنی در این افت کیفی عنوان کرد: در زمان موفقیت‌ها، به نقش مثبت کادر فنی اشاره می‌شود. طبیعتاً در ناکامی‌ها نیز آن‌ها سهم پررنگی دارند. شاید آن انسجام و همکاری لازم بین مربی و بازیکنان برقرار نبود.

شاکری در ادامه گفت: در چنین مسابقاتی، به لحاظ رعایت اصول حرفه‌‌ای، سطح بازیکنان ما نسبت به بازیکنان تیم‌های بزرگ پایین‌تر است. در تیم‌های صاحب‌نام، شما هیچ‌وقت شاهد اختلاف‌نظر مربی و بازیکن نخواهید بود. یکپارچگی و اتحاد آن‌ها فوق‌العاده است.

او در ارتباط با شرایط کنونی والیبال ایران در سطح آسیا گفت: نایب‌قهرمانی نوجوانان و قهرمانی جوانان در آسیا، موجب شده که وضعیت والیبال ما نسبت به سایر تیم‌های آسیایی متمایز باشد. در صورت یک برنامه‌ریزی مدون و اصولی برای تورنمنت‌های مختلف، تیم ملی ما آینده درخشانی در پیش دارد.

علی شاکری در پایان اضافه کرد: اما یک تیم را نباید فراموش کرد. ژاپن چند سال پشت تیم ما ایستاد و صبر کرد. حالا تیم فعلی ژاپن، ازنظر کارآمدی و شرایط زیرساختی، شرایط بهتری از ایران دارد. ما برای قرارگرفته بر بام آسیا، نبرد سختی با ژاپن داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها