|
کدخبر: 299926 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس والیبال؛

حمایت این ستاره از مربی تیم ملی / موافق برکناری بهروز عطایی نیستم

محمدکاظم، بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران گفت: تغییر در رأس کادر فنی در این برهه زمانی اثر مثبتی نخواهد داشت. این رویه می‌تواند حتی تأثیر منفی و مخربی هم داشته باشد. تقویت کادر فنی می‌تواند در این مقطع، تصمیم خوبی باشد. در زمان فعلی، اصلاحات بیشتر به صلاح تیم ملی است تا تغییرات اساسی.

ورزش حمایت این ستاره از مربی تیم ملی / موافق برکناری بهروز عطایی نیستم

تیم ملی ایران عملکرد ناامیدکننده‌ای در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ داشت. ایران با ثبت ۱۰ شکست و تنها ۲ برد، تورنمنت کابوس واری را سپری کرد.

ایران در هفته اول برابر تیم‌های ملی ژاپن، چین، لهستان، اسلوونی قرار گرفت. سهم ملی پوشان از این چهار بازی، تنها یک برد مقابل چین بود. در هفته دوم تیم‌های آلمان، ایتالیا، هلند و آمریکا حریفان ایران بودند. چهار شکست متوالی در این هفته، آب سردی بر پیکر بهروز عطایی و شاگردانش بود.

در هفته سوم نیز این روند فاجعه‌بار ادامه پیدا کرد و این بار مقابل فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا طعم شکست را چشیدیم. پیش از آغاز این رقابت‌ها، بسیاری از کارشناسان نسبت به موفقیت تیم ملی تردید داشتند و حالا مشخص شد که آن دل‌نگرانی‌ها بی‌دلیل نبود.

عملکرد ضعیف ایران در مسابقات لیگ ملت‌ها، با موجی از انتقادات هواداران تیم ملی مواجه شده است. نوک پیکان این هجمه‌ها به سمت شخص بهروز عطایی است. دوست داران والیبال ملی معتقدند که عطایی در انتخاب نفرات خود پیش از آغاز رقابت‌ها، دچار اشتباهات زیادی شد و تیم آماده‌ای را مهیا لیگ ملت‌ها نکرد.

بسیاری از طرفداران تیم ملی پس از کسب این نتایج، خواهان برکناری عطایی از تیم ملی بودند اما رئیس فدراسیون در این خصوص نظر دیگری دارد. در جلسه اخیر بین محمدرضا داورزنی و بهروز عطایی، تصمیم به حمایت از سرمربی تیم ملی گرفته شد. ایران رقابت‌های مهم انتخابی المپیک را در پیش دارد و احتمالاً این موضوع روی تصمیم داورزنی تأثیر گذاشته است.

خبرنگار گسترش نیوز برای بررسی عملکرد ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ و همچنین سرنوشت نیمکت تیم ملی، گفتگویی با محمد محمدکاظم، کارشناس و مفسر والیبال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

محمدکاظم-والیبال

انتظار این نتایج را داشتم

محمد محمدکاظم درباره عملکرد کلی تیم ملی در لیگ ملت‌ها گفت: با توجه به شرایط تیم ملی پیش از اعزام به مسابقات، مراحل آماده‌سازی و بازی‌های تدارکاتی نامطلوب، به‌شخصه انتظار چنین نتایجی را داشتم. حضور موفقیت‌آمیز در چنین تورنمنت‌هایی، نیازمند آمادگی کامل کل تیم ازنظر روحی و فیزیکی است.

او ادامه داد: نواقص تیم ما تا قبل از شروع مسابقات برطرف نشد و این مسئله روی عملکرد کلی تیم ملی تأثیر منفی گذاشت. نتایج کسب شده در این سه هفته، بیانگر عدم برنامه‌ریزی و آینده‌نگری مسئولان مربوطه است.

بازیکن اسبق تیم ملی در خصوص سهم فدراسیون در این ناکامی بیان کرد: در این خصوص باید ابتدا صحبت‌ها و جلسه‌های لازم بین آقای داورزنی و کادر فنی تیم ملی صورت بگیرد. شاید برخی محدودیت‌ها در این مسیر مانع از برخی کمک‌ها به تیم ملی شد. پس از بررسی و انجام ارزیابی‌های لازم، بهتر می‌توان درباره عملکرد فدراسیون و سهمش در این نمایش‌های ضعیف صحبت کرد.

محمدکاظم در ارتباط با عملکرد کادر فنی تیم ملی در رقابت‌های لیگ ملت‌ها اظهار کرد: قبل از آغاز مسابقات، امکان مذاکره و جلب رضایت برخی مهره‌های کلیدی جهت بازگشت به تیم ملی فراهم بود. همان‌طور که این مورد در خصوص محمد موسوی اتفاق افتاد و این بازیکن باتجربه همراه تیم عازم مسابقات شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به برخی بازیکنان مجرب و کلیدی برای حضور در چنین تورنمنتی نیاز بود که متأسفانه شرایط لازم برای حضور آن‌ها فراهم نشد. فراز و نشیب‌های تیم ملی و نتایج نامناسب در این رقابت‌ها، بخشی از تقصیرها را خواه‌ناخواه متوجه کادر فنی می‌کند. من منکر عملکرد نامطلوب کادر فنی نمی‌شوم اما این نفرات و در رأس آن‌ها آقای عطایی باید توضیحات لازم را ارائه کنند.

والیبال-ایران1

وضعیت بدنی؛ بزرگ‌ترین ضربه به تیم ملی

این کارشناس والیبال ضمن تاکید بر اهمیت شرایط آمادگی جسمانی بازیکنان افزود: بزرگ‌ترین ایراد من به کادر فنی این است که بازیکنان را ازنظر بدنی مهیای این مسابقات نکرده بود. نفرات تیم ملی به‌وضوح مشکل فیزیکی داشتند و این موضوع از انجام تعویض‌های زیاد و بروز مصدومیت‌های متعدد نمایان بود.

محمدکاظم در ادامه مطرح کرد: ایده آل نبودن وضعیت بدنی بازیکنان در نهایت منجر به این نتایج غیرقابل‌قبول شد. زمانی که شرایط فیزیکی بازیکن مناسب نباشد، دیگر امکان اجرای دستورات کادر فنی در زمین سخت شده و دودش در چشم تیم می‌رود. به اعتقاد من از دست دادن دوران آماده‌سازی، بزرگ‌ترین ضربه را به تیم ملی ما زد.

وی در رابطه با ضرورت ایجاد تغییر در کادر فنی پس از اتمام مسابقات لیگ ملت‌ها به گسترش نیوز گفت: تغییر در رأس کادر فنی در این برهه زمانی اثر مثبتی نخواهد داشت. این رویه می‌تواند حتی تأثیر منفی و مخربی هم داشته باشد. تقویت کادر فنی می‌تواند در این مقطع، تصمیم خوبی باشد. در زمان فعلی، اصلاحات بیشتر به صلاح تیم ملی است تا تغییرات اساسی. زمان محدودی تا آغاز رقابت‌های انتخابی المپیک باقی‌ مانده و باید هرچه سریع‌تر سروسامانی به این وضعیت داده شود. در شرایط کنونی استخدام بهترین مربی جهان نیز نمی‌تواند تصمیم درست و معقولانه‌ای باشد.

تیم-ایتالیا

ایتالیا شانس اول است

ستاره پیشین تیم ملی ایران در پیوند باکیفیت کلی مسابقات لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ و تیم‌های برتر این رقابت‌ها مطرح کرد: تیم‌های حاضر در این تورنمنت را می‌توان به ۲ قسمت تقسیم کرد. گروه اول تیم‌هایی هستند که از روز اول اهمیت بالایی به مسابقات داده و با نفرات اصلی خود در آن شرکت کردند. دسته دوم به تیم‌هایی که تنها در مراحل نهایی از نفرات شاخص خود بهره بردند، مربوط می‌شود.

محمدکاظم تصریح کرد: هدف اصلی تیم‌هایی مثل آرژانتین، ژاپن و اسلوونی، به دست آوردن جایگاه خوب در جدول بود اما تیم‌هایی مثل ایتالیا، لهستان و آمریکا مدام ترکیب خود را تغییر داده و انرژی خود را برای مراحل پایانی ذخیره می‌کردند. درمجموع تیم ایتالیا را تیم بسیار خوب و منظمی دیدم و به عقیده من این تیم شانس خوبی برای قهرمانی دارد.

وی در پایان اضافه کرد: برای تیم ملی در ادامه مسیرش در یک سال سرنوشت‌ساز، آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که موفق به کسب جواز حضور در المپیک شود.

والیبال1

آشنایی بیشتر با لیگ ملت‌ها

لیگ ملت‌های والیبال یک مسابقه بین‌المللی والیبال است که هرساله توسط فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB) برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها، تیم‌های ملی والیبال از سراسر جهان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

لیگ ملت‌های والیبال در ۳ دسته لیگ ملت‌های والیبال مردان، لیگ ملت‌های والیبال زنان و لیگ ملت‌های والیبال جوانان (زیر ۲۱ سال) برگزار می‌شود. تیم‌های ملی از سراسر جهان برای شرکت در این مسابقات آماده می‌شوند و در مراحل مختلف رقابت‌ها با یکدیگر به مصاف می‌روند.

لیگ ملت‌های والیبال یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های والیبال جهان است و هرساله در ماه‌های می تا ژوئیه برگزار می‌شود.

تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۱۹ موفق شد در لیگ ملت‌های والیبال به مقام سوم دست پیدا کند و این موفقیت بزرگی برای ورزش والیبال ایران بود. در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۱ نیز، تیم ملی والیبال ایران در مرحله پلی آف شرکت کرد و موفق به کسب رتبه ۵ شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها