|
کدخبر: 307698 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

دور باطل فدراسیون / صبر فیفا تمام شد؟

ورود زنان به ورزشگاه‌ها، پرونده‌ای است که هنوز مختومه نشده و مسئولان فدراسیون علی رغم هشدارهای متعدد، اراده‌ای برای فیصله دادن به این موضوع ندارند.

ورزش دور باطل فدراسیون / صبر فیفا تمام شد؟

ماجرای ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه، کماکان یک پرونده باز در فوتبال ایران است. پس از اظهارات جیانی اینفانتینو مبنی بر حصول توافق با فدراسیون برای آزادسازی ورود زنان به استادیوم ها، تا به امروز شاهد تصمیمات و اقدامات ضد و نقیضی بودیم. اینفانیتو در تماسی با ابراهیم رئیسی بر ضرورت ورود زنان به استادیوم های ورزشی تاکید ویژه کرد.

تا پیش از آغاز فصل جدید، مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال خبر از آزادسازی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را داد اما به محض شروع فصل، نظاره گر این مورد بودیم که مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ هیچ اراده ای برای این منظور ندارند. ترمیم و بازسازی ورزشگاه آزادی نیز دلیل یا شاید بهانه دیگری برای عدم وقوع این اتفاق شد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در پیوند با این موضوع گفت: « ما بی تردید ورود بانوان را خواهیم داشت. شورای امنیت ملی خوشبختانه این موضوع را تصویب کرده و کارگروهی برای آن تعیین شده که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را برعهده دارد. وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود بانوان برنامه‌ریزی می‌کنند. آمدن و نیامدن بانوان دیگر مطرح نیست. در ورزشگاه‌هایی مثل گل‌گهر، سپاهان، ذوب‌آهن و غدیر اهواز که مناسب است، بانوان حضور پیدا خواهند کرد. ورزشگاه آزادی هم باید آماده شود.»

تاج-تیم-ملی

وعده های پوشالی

در تاریخ ۱۰ مرداد خبری مبنی بر آزادسازی ورود زنان به ۵ ورزشگاه کشور منتشر شد. براین اساس گفته شد که طبق برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده و اطلاعیه‌های ارسالی توسط سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، در هفته افتتاحیه، حضور زنان در برخی از ورزشگاه‌های کشور ممکن است امکان‌پذیر باشد. در ادامه کاملا مشخص شد که این وعده ها پوشالی است و خبری از ورود زنان به ورزشگاه نیست.

یکی از وعده های وزیر جدید ورزش و جوانان نیز در این رابطه بود و بر ورود زنان به ورزشگاه ها تاکید شد. کیومرث هاشمی از موافقان این اتفاق است و حالا باید صبر کرد و دید که در دوران وزارت او شاهد ورود بانوان به ورزشگاه ها خواهیم بود یا خیر.

زنان ایرانی در چند سال اخیر در برخی بازی ها و با تعبیه شدن چند جایگاه، تجربه حضور در ورزشگاه ها را به دست آوردند. فینال لیگ قهرمانان آسیا و بعضی بازی های ملی، نمونه هایی از این موارد به حساب می آید. در ادامه همگان متوجه این مطلب شدند که همان دفعات معدود به خاطر ترس از محرومیت و تعلیق بود.

قنبرزاده-فدراسیون

تیر خلاص قنبرزاده

اخیرا نایب ‌رئیس فدراسیون فوتبال آب پاکی را روی دست همه ریخت و به تمامی شایعات به نوعی پایان داد.

منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ایران در این خصوص گفت: با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌ها فعلا ورود بانوان به ورزشگاه آزادی تهران امکان‌پذیر نیست.

لازم به ذکر است که فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا»، بارها از مقامات ایرانی خواستار خصوصی‌سازی باشگاه‌ها، عدم دخالت دولت در فوتبال و رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌های شده است. ظاهرا فدراسیون علاقه ای به پاسخ به درخواست های فیفا ندارد و اصطلاحا مرغش یک پا دارد. البته در سمت مقابل شاهد مماشات و عملکرد منفعل اینفانتینو و دوستانش در فیفا نیز هستیم.

مسما درنظر نگرفتن خواست نیمی از جمعیت جامعه امر پسندیده ای نیست و باید به علاقه مندان خانم فوتبال نیز احترام گذاشت. در این میان، ماجرای ورود زنان به استادیوم موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی افراد با وجود موافقت ضمنی، فضای فعلی ورزشگاه ها را برای حضور خانواده ها قابل قبول نمی دانند.

طالب-نسب

زیرساخت‌ها مهیا باشد

اصغر طالب نسب، مربی و کارشناس فوتبال در این رابطه مدعی شد: « در این خصوص باید در ابتدا شأن خانم‌ها رعایت شود. این اتفاق خیلی خوب و خوشایند است. البته شرایط جایگاه‌های اختصاص‌ یافته، باید خیلی بهتر شود. باید وضعیت استادیوم‌های ما شبیه سالن‌های سینما شود. خانواده‌ها در صندلی‌های مشخص بنشینند و با خیال راحت فوتبال تماشا کنند. درمجموع با آمدن بانوان موافق هستم اما به‌شرط اینکه زیرساخت‌ها نیز مهیا باشد.»

مهیاسازی زیرساخت ها برای ورود به استادیوم ها اتفاق مهمی است که ظاهرا فدراسیون فوتبال برای این مورد هم برنامه ای ندارد. بسیاری از استادیوم های ما فاقد شرایط لازم برای میزبانی هستند و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بارها این مورد را به فدراسیون فوتبال ایران گوشزد کرده است.

استادیوم‌های اختصاصی برای زنان

لازم به ذکر است که در برخی کشورها استادیوم‌های اختصاصی برای زنان به منظور تشویق آن‌ها به مشارکت در ورزش و فراهم کردن فضایی امن و مطمئن برای آنان تاسیس شده است. ایجاد این ورزشگاه‌ها معمولاً به دلیل نیاز به حفظ حریم خصوصی زنان و فراهم کردن فضای مناسب برای ورزش زنان صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال، در برخی کشورهای اسلامی، استادیوم‌های مخصوص زنان برای این هدف ایجاد شده‌اند. در عربستان سعودی، در سال ۲۰۱۸، یک ورزشگاه با ظرفیت ۴۰ هزار نفر برای برگزاری رویدادهای ورزشی زنان به بهره‌برداری رسید. همچنین در ایران، ورزشگاه‌های اختصاصی برای زنان به منظور شرکت آنان در ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال تأسیس شده است.

  • حمید ارسالی در

    تازمانی که این مسئولین نادان و بیسواد و حروم خور و به اصطلاح انقلابی هستن محاله زنان به ورزشگاه بیان ویا کشور ما پیشرفت کنه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها