|
کدخبر: 307282 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛

سکان ورزش کشور در دست هاشمی / مجلس خیال همه را راحت کرد

کیومرث هاشمی با رای اعتماد نمایندگان مجلس، به عنوان وزیر جدید ورزش و جوانان انتخاب شد. او در صحن علنی به ذکر برنامه های راهبردی خود پرداخت. گسترش نیوز در این راستا، گفت و گویی با دو تن از نمایندگان مجلس انجام داده است.

ورزش سکان ورزش کشور در دست هاشمی / مجلس خیال همه را راحت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و استماع برنامه‌های آتی او، درنهایت به کیومرث هاشمی رأی اعتماد دادند. هاشمی برای جلب رضایت اهالی ورزش کار دشواری در پیش دارد و ظاهراً باید با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم کند.

هاشمی در دوره‌های مختلف سمت‌های مهمی را در حوزه تربیت‌بدنی بر عهده داشته است. او در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶، به‌عنوان معاونت تربیت‌بدنی شهرستان ملایر فعالیت می‌کرد. سپس در سال ۱۳۷۶، به‌عنوان معاون مدیرکل تربیت‌بدنی استان همدان مشغول به کار شد. در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، به‌عنوان مدیرکل تربیت‌بدنی استان همدان فعالیت داشت.

وزیر جدید ورزش در سال ۱۳۸۰، مسئولیت معاون دفتر آمار و اطلاعات سازمان تربیت‌بدنی را عهده‌دار بود. او از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳، به‌عنوان مدیرکل تربیت‌بدنی استان یزد فعالیت می‌کرد. هاشمی از سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹، به‌عنوان دبیر هیئت مرکزی گزینش سازمان تربیت‌بدنی کشور مشغول به کار بود.

کیومرث-هاشمی

در سال ۱۳۸۵، به‌عنوان مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات تربیت‌بدنی کشور فعالیت می‌کرد. در همین سال، پست معاون سازمان و رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی کشور به او محول شد.

وی در دوره‌های مختلف نیز به‌عنوان سرپرستی فدراسیون فوتبال، رئیس ستاد مبارزه با دوپینگ کشور، دبیر شورای عالی المپیاد ورزش ایرانیان، نماینده ایران در جلسات کمیته بین‌المللی ورزش و تربیت‌بدنی سازمان یونسکو و قائم‌مقام وزیر در امور تربیت‌بدنی آموزش و پرورش فعالیت داشت. در انتخابات فدراسیون فوتبال در اسفند ۱۳۹۹ نیز شرکت کرد، اما در دور دوم رأی‌گیری نتوانست به‌عنوان چیره شده شهاب‌الدین عزیزی خادم انتخاب شود.

مهم‌ترین و برجسته ترین پست او در سال‌های اخیر، بی‌تردید ریاست بر کمیته ملی المپیک بود. هاشمی برنامه‌های استراتژیک زیادی را در صحن علنی مجلس مطرح کرد: رسیدگی به بحث زیرساخت‌ها، توجه ویژه به ورزش بانوان و ساماندهی ورزش‌های قهرمانی و مدال آور بخش مهمی از صحبت های او در جلسه بررسی صلاحیت در خانه ملت بود.

هاشمی در دفاعیه خود، از برنامه‌های علمی، بلندمدت و اصولی برای توسعه ورزش‌های قهرمانی صحبت کرد. او همچنین از رعایت اخلاق و معنویت در برنامه‌های خود سخن گفت و معرفی ایده‌ها و رویدادهای جدید و نوآورانه در حوزه فرهنگی را یکی از طرح‌های حیاتی خود دانست.

گسترش نیوز در این راستا، گفت‌وگویی با نمایندگان مجلس انجام داده که در ادامه می خوانید.

فروردین-رئیس-فراکسیون-مجلس

هاشمی به حمایت نیاز دارد

محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس درباره انتخاب کیومرث هاشمی گفت: درخصوص برنامه‌های وزیر جدید در صحن موافقت خود را اعلام کردم. تحقق این برنامه‌ها منوط به حمایت واقعی دولت و مجلس خواهد بود. وزیر بدون این پشتیبانی‌ها نمی‌تواند معجزه کند و باید مورد حمایت قانونی قرار گیرد. وزیر وظیفه بین بخشی و سیاست گذاری دارد و مطابق آن در جهت حرکت به سمت برنامه‌ها پیش خواهد رفت.

او ادامه داد: مقصود از سیاست گذاری‌ها در این زمینه این است که باید در برنامه هفتم پیشنهاد‌های جهت قانون گذاری مطرح می‌شد. متأسفانه وزیر وقت چنین اقدامی را انجام نداد و در کمیسیون های دولت نیز آن‌طور که باید مورد اعتنا قرار نگرفت.

اهمیت توجه به نظام باشگاه‌داری 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: البته همکاران ما در کمیسیون تلفیق به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی، تغییراتی را اعمال کردند. امیدوارم در صحن نیز رأی بیاورد و در ادامه حمایت قانونی از ورزش صورت گیرد. به‌عنوان مثال نظام باشگاه‌داری در قانون باید آورده شود و همچنین بحث بیمه ورزشکاران و حمایت از قهرمانان و مدال آوران نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.

فروردین خاطرنشان کرد: بخشی از این فرآیند انجام شده اما باید به قانون شرح وظایف و اهداف وزارت ورزش رجوع شود. در این قانون مواد و تبصره های خوبی گنجانده شده که در صورت اجرایی شدن، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. معضل دیگر در این خصوص، عدم برگزاری شورای عالی ورزش کشور است. در طول ۶ سال گذشته، شاید در مجموع سه بار هم برگزار نشد که این مسئله، اتفاق خوبی محسوب نمی شود.

هوادار-ورزشگاه

ورزش نباید اولویت آخر دولت باشد

وی تصریح کرد: مشکلات اساسی ورزش، بایستی در این شورا مطرح شود تا موفق به ابلاغ سیاست های قانونی و حمایتی شویم. کم‌کاری وزرا، عدم اعتنای دولت‌ها و یا هردلیلی مانع از وقوع این رخداد شده است. در این راستا باید از سه مسیر عبور کنیم؛ قانون‌گذاری در حمایت از ورزش باید صورت بگیرد، ورزش نباید اولویت آخر دولت باشد و نظارت بر فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها بایستی تقویت شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه مطرح کرد: مقابله با مافیاهای موجود در لایه‌های مختلف ورزش باید در دستور کار قرار گیرد. توجه به اقتصاد و دیپلماسی در ورزش، حلقه مفقوده این حوزه در سال های اخیر بوده است. مسلماً عنایت به این موارد می تواند به رشد و اعتلای هرکشوری کمک شایانی کند.

فروردین در انتها اضافه کرد: با توجه سابقه مدیریتی آقای هاشمی در ورزش دانش آموزی و کمیته ملی المپیک، به خوبی از نحوه توزیع اعتبارات مطلع است و قطعاً نگاه عادلانه‌ای به تمام رشته‌های ورزشی خواهد داشت.

محمودوند-مجلس1111

هاشمی از جنس و بدنه ورزش است

مرتضی محمودوند، نماینده مجلس شورای اسلامی دراین‌باره اظهار کرد: آقای کیومرث هاشمی از جنس و بدنه ورزش کشور محسوب شده و از نقطه صفر کار خود و وجدان کاری را آغاز کرده و به تدریج به مراتب بالاتر رسیده است. او سابقه ریاست در کمیته ملی المپیک را در کارنامه خود دارد و از بُعد تخصص، تجربه و تعهد فردی شایسته و مورد تائید به شمار می‌رود. از این‌جهت او می تواند دوران موفق و خوبی را در وزارتخانه داشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: البته وزیر جدید به حمایت نیز نیاز دارد و نباید صرفاً کوله‌بار مشکلات را به گردن او انداخت. رئیس جمهور باید این موضوع را درنظر داشته باشد که ورزش یک حوزه بسیار حساس و حیاتی برای کشور است. در مورد تخصیص بودجه برای این وزارتخانه و رفع مشکلات عدیده آن، همگی باید تلاش کنیم تا هرکس به اندازه توان خود کمکی به وزیر جدید کرده باشد. امیدوارم آقای هاشمی در سمت جدید خود موفق عمل کند؛ زیرا که موفقیت او به رشد و تعالی ورزش کشور و درنهایت توفیق جوانان منجر خواهد شد.

محمودوند در پایان درمورد برنامه‌های کیومرث هاشمی به گسترش نیوز گفت: قرائت برنامه از روی کاغذ خیلی زیبا و دل‌نشین است اما اجرا و عملیاتی کردن آن اهمیت دارد. در صورت پیشرفت حتی بخشی از این برنامه‌ها، اتفاقات خوبی برای ورزش کشور رخ خواهد داد. در راستای حل مشکلات ورزش کشور باید قدم برداشته شود و پیگیری چالش‌های موجود بایستی در اولویت وزیر جدید قرار گیرد. امیدوارم این موارد موجود دربرنامه‌های آقای هاشمی در مقام اجرا نیز نمود پیدا کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها