|
کدخبر: 305284 سهیل مافی

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس والیبال؛

اشتباه مهلک بهروز عطایی در تیم ملی / زمان برکناری مشخص شد؟

علی شاکری؛ مفسر والیبال گفت: استفاده از بازیکنان آینده دار در تیم ملی، شوک مثبتی وارد کرد و به دنبال آن به قهرمانی مسابقات آسیایی ۲۰۲۱ رسیدیم و در لیگ ملت های ۲۰۲۲ نیز عملکرد خوبی داشتیم. رجوع به گذشته و استفاده از بازیکنان نسل قبل، شرایط را به شکل منفی برای ما رقم زد و باز هم شاهد بی نظمی‎های سابق بودیم.

ورزش اشتباه مهلک بهروز عطایی در تیم ملی / زمان برکناری مشخص شد؟

رقابت های والیبال قهرمانی آسیا به میزبانی ارومیه برگزار شد و در پایان تیم ملی ژاپن بر بام قاره کهن ایستاد. تیم ملی ایران در فینال به مصاف سامورایی‌ها رفت و با نتجه سه بر صفر مغلوب شد.

شکست برابر ژاپن و عدم قهرمانی تیم ملی ایران در این تورنمنت منجر به انتقاداتی زیادی علیه بهروز عطایی شد. برخی تصمیمات کادر فنی و عملکرد کلی ایران، نارضایتی شدید هواداران تیم ملی را به دنبال داشته است.

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در پیوند با عدم توفیق تیم ملی ایران در این رقابت‌ها گفت: «عطایی به عنوان سرمربی و تمام اعضای فدراسیون والیبال و جامعه والیبال از نتایجی که اخیرا کسب شده، رضایت ندارند اما نباید تحت تاثیر یک سری اتفاقات و هجمه‌ها تصمیم نادرست بگیریم.»

او ادامه داد: « در این دوره از مسابقات ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا تیم ملی والبال ایران نتواند نتایج خوبی را کسب کند و آن تیمی که همه انتظار داشتند نباشد. در دوره قبلی جام ملت‌ها از ۱۲ بازی توانستیم ۵ پیروزی کسب کنیم اما در بازی‌ها امسال دو بازی برنده شدیم و در ۱۰ مسابقه شکست خوردیم.»

ظاهرا تیم ملی کماکان با کادرفنی فعلی به کار خود ادامه خواهد داد اما به گفته اکثر کارشناسان هر احتمالی تا پیش از مسابقات انتخابی المپیک محتمل است. گسترش نیوز برای بررسی وضعیت کنونی تیم ملی والیبال، گفت و گویی با علی شاکری، کارشناس و گزارشگر والیبال انجام داده که در ادامه می خوانید.

علی-شاکری

در روی همون پاشنه می‌چرخد!

علی شاکری درباره نتیجه تیم ملی ایران در مسابقات والیبال قهرمانی آسیا گفت: تیم ملی پس از ناکامی در لیگ ملت ها، در این مسابقات حضور پیدا کرد و با ترمیم ترکیب خود سعی بر جبران داشت. چند تغییر در لیست تیم ملی نسبت به تورنمنت قبل مشاهده شد و کادرفنی با تصور بهبود عملکرد تیم ملی، دست به این تصمیم زد اما در عمل مشخص شد که در روی همون پاشنه سابق می چرخد!

او ادامه داد: تیم ملی همانند لیگ ملت‌ها ضعف‌ها و کاستی ‌های زیادی داشت. درگیری و تضاد درونی در داخل تیم حس می‌شد؛ به این معنی که برخی بازیکنان با کادر فنی به وضوح اختلاف عقیده داشتند. این موارد دست به دست هم داد تا تیم ملی از حداقل ظرفیت خود نیز در ارومیه بهره نگیرد. ما حتی نتوانستیم یک بازی پایاپای را برابر ژاپن به نمایش بگذاریم.

این کارشناس افزود: تیم ما از نظر ذهنیت، آمادگی بدنی و وضعیت روحی و روانی هیچ پیشرفتی نسبت به بازی های لیگ ملت ها نداشت. تا پیش از فینال مقابل تیم های معمولی قاره آسیا مانند عراق و هنگ کنگ قرار گرفتیم. حتی چین نیز با تیم دوم خود در این رقابت ها شرکت کرده بود. هیچ گونه همبستگی و اراده جمعی برای دستیابی به قهرمانی را در تیم ملی ایران ندیدم.

تیم-ملی-والیبال11

رجوع به گذشته؛ اشتباه مهلک عطایی

شاکری در خصوص سومین شکست متوالی ایران به ژاپن بیان کرد: تیم ما با بهره گیری از بازیکنان باتجربه ای نظیر محمد موسوی و میلاد عبادی‌پور نیز در المپیک مغلوب ژاپن شده بود. البته شکست های پیشین با فاصله نزدیک و به سختی رقم خورد. ژاپنی‌ها طی چهار-پنج سال اخیر نسبت به ایران برتری داشتند اما در ارومیه این برتری بسیار محسوس‌تر شده بود.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من تیم ملی نباید از روند امیدبخش خود پس از المپیک فاصله می گرفت. استفاده از بازیکنان آینده دار و پوست اندازی در تیم ملی شوک مثبتی وارد کرد و به دنبال آن به قهرمانی مسابقات آسیایی ۲۰۲۱ رسیدیم و در لیگ ملت های ۲۰۲۲ نیز عملکرد خوبی داشتیم. رجوع به گذشته و استفاده از بازیکنان نسل قبل، شرایط را به شکل منفی برای ما رقم زد و باز هم شاهد بی نظمی های سابق بودیم. این تصمیم، یک دوگانگی و تعارض را بین بازیکنان قدیمی و جدید ایجاد کرد.

داورزنی-والیبال

فدراسیون هم مقصر است

مفسر والیبال در ارتباط با تاثیر فدراسیون و کادرفنی در ایجاد شرایط نابسامان فعلی اظهار کرد: فدراسیون و کادر فنی در ایجاد این وضعیت مقصر هستند. بازگشت به بازیکنان قدیمی و وابستگی مجدد به آن‌ها، نفرات جدید و جوان را به نوعی دلسرد کرد. آقای عطایی مربی شجاع و ریسک پذیری است و در آغاز کار نیز موفق عمل کرد اما در ادامه راه تصمیمات اشتباهی را اتخاذ کرد.

شاکری تصریح کرد: او به همان تفکرات منسوخ گذشته برگشت و کار را برای خودش دشوار کرد. بها دادن بیش از حد به برخی بازیکنان، ایجاد حواشی مخرب و اظهارنظر بازیکنان درمورد کادر فنی، نتیجه این تصمیم خطای عطایی و ضعف مدیریت او بود. تعارف با بازیکنان مطرح و عدم خروج به موقع آن‌ها از ترکیب، ضربه بدی به پیکره تیم ملی زد. این قبیل رخدادها مانع از استفاده ما از شرایط میزبانی برای کسب قهرمانی شد.

تیم-ملی-والیبال

تیم ملی در ریل درستی قرار ندارد

او در رابطه با آینده نیمکت تیم ملی به گسترش نیوز  گفت: به نظر من فدراسیون والیبال ما نیز استراتژی و برنامه ریزی مشخصی ندارد. واقعیت امر این است که تیم ملی ما در ریل درستی قرار ندارد و مسیر برای دستیابی به موفقیت کاملا ناهموار است. فدراسیون علی رغم وعده های قبلی، از تصمیم گیری صحیح عاجز است. آقای داورزنی و همکاران او دچار تردید هستند و به هردلیلی قصد اتخاذ یک تصمیم درست و منطقی را ندارند.

علی شاکری در ادامه اذعان کرد: عملکرد بهروز عطایی حداقل در دو تورنمنت گذشته، خوب و قابل دفاع نبوده ولی او همچنان امیدوار به رخ دادن یک اتفاق مثبت در آینده است. ما در مسابقات انتخابی المپیک، به طور واضح هیچ شانسی نداریم. مسابقات قهرمانی آسیا هم شرایط قطعی برای ما ندارد و تیم هایی نظیر قطر و چین پیشرفت های خوبی در سال های اخیر داشتند. تیم دوم ژاپن نیز در حال حاضر می تواند برای ما دردسرساز باشد، چه برسد به تیم اول آن ها!

نوش دارو پس از مرگ سهراب

این کارشناس والیبال افزود: فدراسیون بر این باور بود که کسب رتبه دوم در ارومیه هم برای ما یک شکست محسوب می شود. این ادعاها و عدم موفقیت تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا، اذهان را به سمت اتخاذ یک تصمیم جدی برد اما در عمل همگان دیدند که آقای داورزنی روی موضع سابق خود اصرار دارد.

شاکری در پایان اضافه کرد: پیش بینی من این است که این تردیدها نهایتا تا پس از مسابقات انتخابی المپیک ادامه دار خواهد بود و پس از آن احتمالا شاهد تغییرات در کادر فنی باشیم. البته این اتفاق هم نوش دارو پس از مرگ سهراب است و فایده‌ای برای تیم ملی نخواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها