|
کدخبر: 274511 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با مربی و کارشناس والیبال؛

تیم ملی عقب‌گرد نداشت / ایتالیا می‌تواند یک الگو باشد

منظمی دبیر سابق فدراسیون والیبال اظهار کرد: قهرمانی ایتالیا در این رقابت‌ها، ثمره برنامه‌ریزی اصولی و بلندمدت در تمام این سال‌ها بود. استفاده از بازیکنان جوان و مستعد در دستور کار ایتالیایی‌ها قرار داشت. ایتالیا می‌تواند یک الگوی خوب برای ما باشد.

ورزش تیم ملی عقب‌گرد نداشت / ایتالیا می‌تواند یک الگو باشد

تیم ملی والیبال ایران با قبول شکست مقابل برزیل در مرحله یک‌هشتم نهایی، از دور رقابت‌های قهرمانی جهان کنار رفت. ایران در مرحله گروهی با تیم‌های آرژانتین، مصر و هلند هم‌گروه بود.

حاصل کار ملی پوشان ایران، دو پیروزی و یک شکست در این مرحله شد. شاگردان بهروز عطایی در ۲ دیدار ابتدایی، آرژانتین و مصر را شکست دادند اما لغزش در گام سوم، کار دست ملی پوشان داد. تیم ملی هلند با درخشش نمیر عبدالعزیز، ایران را مغلوب کرد و به‌عنوان سرگروه، راهی مرحله بعد شد.

دوم شدن در گروه، منجر به برخورد تیم ما به برزیل قدرتمند شد. عملکرد نسبتاً ضعیف ایران در برابر برزیل، زمینه‌ساز باخت و حذف ما از این رقابت‌ها شد. البته یاران رنان دال زوتو نیز در این بازی، نمایش خوب و کم نقصی داشتند. برای این دیدار سخت، عطایی یک تغییر در ترکیب اصلی خود اعمال کرد. حضور جواد معنوی نژاد به‌ جای امیرحسین اسفندیار در پست دریافت‌کننده قدرتی، تصمیم کادر فنی ایران بود که این تغییر نیز تأثیر چندانی در روند بازی ایجاد نکرد.

درنهایت سرو قامتان کشورمان با نتیجه ۳ بر ۱ بازنده این مصاف دشوار شدند. تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان، موفق به تکرار همان عملکرد خوب و درخشان در لیگ ملت‌ها نشد. کارشناسان و تحلیل گران والیبال تا به امروز دلایل مختلفی برای این افت ملموس برشمردند.

برخی به نبود مهره‌های باتجربه مثل موسوی اشاره می‌کنند و عده‌ای نیز به بحث آمادگی جسمانی و عدم هماهنگی میان نفرات تأکید دارند. گسترش نیوز در همین راستا گفت‌وگویی با امیرحسین منظمی بازیکن اسبق تیم ملی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

تیم-ملی-والیبال

ما در این دوره عقب‌گردی نداشتیم

امیرحسین منظمی درباره عملکرد تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جهان گفت: تیم ملی در بخش کادر فنی و همچنین بازیکنان دستخوش تغییراتی شده بود. این وضعیت مستلزم گذشت زمان کافی است. عملکرد تیم در لیگ ملت‌ها به‌مراتب بهتر بود. به نظر من باید یک ارزیابیِ عملکرد و آسیب‌شناسی در این زمینه صورت بگیرد.

او ادامه داد: علل افت تیم نسبت به تورنمنت قبلی، باید مشخص شود. به‌هرحال توقع مردم از والیبال زیاد است. ناراحتی آن‌ها از نتایج را درک می‌کنم. البته ما در این دوره عقب‌گردی نداشتیم. دوره قبل سیزدهم شدیم و در این دوره نیز همان رتبه را به دست آوردیم. یک تفاوت مهم در این میان وجود دارد. در این دوره با بازیکنان غالباً جوان و با یک کادر تمام ایرانی شرکت کردیم.

بازیکن پیشین تیم ملی در مورد ایجاد تغییر در ترکیب اصلی ایران مقابل برزیل و ثابت شدن معنوی نژاد بیان کرد: چند بازیکن ما آسیب‌دیده بودند. معنوی نژاد، کریمی، صالحی و مجرد مدت‌ها از تیم ملی دور بودند. هماهنگی میان نفرات در این سطح لازم است. محمدجواد معنوی نژاد لژیونر باارزش ما محسوب می‌شود. امیرحسین اسفندیار نیز جوان بااستعداد و آینده دار والیبال ما است. قیاس این بازیکنان صحیح نیست. باید به تصمیم کادر فنی در خصوص استفاده از بازیکنان مدنظر احترام گذاشت.

بهروز-عطایی

یک پیشنهاد برای ارتقای سطح مربیان داخلی

منظمی در رابطه با ادامه کار عطایی در تیم ملی اظهار کرد: یک ارزیابی دقیق از عملکرد تیم باید صورت بگیرد. به اعتقاد من مربیان جوان ما باید جهت گذراندن دوره‌های پیشرفته، به کشورهای صاحب‌نام فرستاده شوند. این نکته را من از ۲۰ سال گذشته به آن تأکید داشته و دارم.

او خاطرنشان کرد: از بین این افراد، حداقل دو، سه مربی به کار والیبال ملی می‌آید. با این اقدام، دیگر هزینه گزاف برای استخدام مربی خارجی نمی‌کنیم. من مدت‌هاست که بر روی مربی داخلی نظر مساعدی دارم. آقای عطایی نیز در کسوت سرمربی بزرگ‌سالان، عملکرد خوبی تا به امروز داشته و امیدوارم که در ادامه پرقدرت‌تر از پیش عمل کند.

تیم-ملی-ایتالیا

ایتالیا می‌تواند یک الگوی برای ما باشد

این کارشناس والیبال در پایان درباره قهرمانی تیم ملی ایتالیا در مسابقات قهرمانی جهان گفت: قهرمانی ایتالیا در این رقابت‌ها، ثمره برنامه‌ریزی اصولی و بلندمدت در تمام این سال‌ها بود. استفاده از بازیکنان جوان و مستعد در دستور کار ایتالیایی‌ها قرار داشت. این هدف‌گذاری دقیق، قابل‌تحسین است. ایتالیا می‌تواند یک الگوی خوب برای ما باشد.

منظمی در خصوص چشم‌انداز والیبال ملی در آینده عنوان کرد: تغییرات حاصل‌شده در تیم ملی برای به ثمر نشستن، نیاز به زمان کافی دارد. قصد دفاع از عملکرد تیم ملی در تورنمنت قبلی را ندارم. ما به‌موقع در مورد ضعف و قوت تیم صحبت می‌کنیم. هر انتقادی در این زمینه باید همراه با پیشنهاد باشد.

وی در پایان تصریح کرد: بدون پیشنهاد سازنده، نقدها ارزشی ندارد. چشم‌انداز ما برای تیم ملی، می‌تواند فراهم کردن اردوهای مناسب، داشتن برنامه ریزی مدون و بلندمدت برای تورنمنت‌های آتی و سرمایه گذاری در بخش والیبال پایه باشد تا به هدف مدنظر دست پیدا کنیم.

ارسال نظر