|
کدخبر: 269333 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با مربی و کارشناس والیبال:

بهروز عطایی طلسم شکنی کرد / باید به مربی داخلی نیز زمان داد / رسیدن به جمع ۸ تیم برتر کار بزرگی بود

امیرحسین منظمی دبیر سابق فدراسیون والیبال گفت: واقعیت امر این است که مربی ایرانی چیزی کم‌تر از مربی خارجی ندارد و فقط باید به این عزیزان زمان داده شود. حضور موفق آقای عطایی در کسوت سرمربیگری تیم بزرگ‌سالان، باعث شکسته شدن طلسم استفاده از مربی داخلی شد. امیدوارم از این پس نیز اعتماد به مربیان داخلی، در دستور کار مدیران ما قرار بگیرد.

ورزش بهروز عطایی طلسم شکنی کرد /  باید به مربی داخلی نیز زمان داد / رسیدن به جمع ۸ تیم برتر کار بزرگی بود

لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ برای دوست داران والیبال در ایران، دو تفاوت عمده داشت. تفاوت اول غیبت ستاره های نامدار و با تجربه گذشته نظیر سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور، عادل غلامی و چند بازیکن مطرح دیگر که هرکدام به علتی در این رقابت ها حضور نداشتند. دومین تفاوت به کارگیری کادرفنی ایرانی در تیم ملی برخلاف سال های قبل است که برحسب عادت یک کادر خارجی تیم را هدایت می کرد.

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران والیبال، نگاه خیلی خوشبینانه‌ای به تیم ملی جوان ایران در این مسابقات نداشتند و شرکت در چنین تورنمنتی را بیشتر برای کسب تجربه ملی پوشان جوان ارزیابی کردند. تیم ملی تا پیش از رقابت های لیگ ملت‌ها، دیدار دوستانه خاصی برگزار نکرده بود و بحث عدم هماهنگی میان بازیکنان، تبدیل به دل نگرانی مربیان شده بود. اما نتیجه حاصل شده و کسب رتبه هفتم در پایان مسابقات، نشان داد که نسل جدید والیبال ایران، حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

درخشش ستاره هایی نظیر امین اسماعیل نژاد، امیرحسین اسفندیار، طاهر وادی، محمدرضا حضرت پور، امیرحسین توخته و مهدی جلوه در کنار کاپیتان میلاد عبادی پور نوید روزهای روشنی را به والیبال کشور داد. از سوی دیگر بهروز عطایی با عملکرد قابل قبول خود، به نوعی تابوی استفاده از سرمربی داخلی در تیم بزرگ‌سالان را شکست و زنجیره حضور مربیان متعدد خارجی در ایران، از خولیو ولاسکو تا ولادیمیر آلکنو را پاره کرد.

تیم ملی ایران با بازگشت چند مهره آسیب دیده، در مسابقات قهرمانی جهان که از شهریورماه آغاز می‌شود، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. گسترش نیوز برای تحلیل و بررسی مسابقه اخیر تیم ملی والیبال ایران در مقابل لهستان و چگونگی عملکرد ملی پوشان در مسابقات لیگ ملت‌های ۲۰۲۲، گفت‌وگویی با امیرحسین منظمی بازیکن اسبق تیم ملی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

منظمی-والیبال

ترکیب فعلی نیاز به تجربه بیشتری دارد

امیرحسین منظمی دبیر سابق فدراسیون والیبال درباره شکست ایران در برابر لهستان گفت: در مجموع بازی خوب و باکیفیتی را شاهد بودیم اما آن ثبات لازم در تیم وجود نداشت؛ به این دلیل که ست اول را حریف با سرویس‌های عالی به سود خود تمام کرد. در ست دوم ما با استفاده از همان فاکتور سرویس پیروز شدیم. ست‌های بعدی هم به همین منوال پیش رفت.

او ادامه داد: دلیل این نوسانات، تمرینات کم بازیکنان با یکدیگر تا پیش از لیگ ملت‌ها بود. ترکیب فعلی نیازمند تجربه و تورنمنت‌های بیشتری برای افزایش هماهنگی است. به هر حال مسابقات قهرمانی جهان نیز در پیش است و ما به آینده این تیم امیدوار هستیم.

تیم-ملی-والیبال

رسیدن به ۸ تیم برتر کار بزرگی بود

ملی پوش سابق والیبال در خصوص عملکرد تیم ملی بیان کرد: رسیدن به ۸ تیم برتر مسابقات کار بزرگی بود که تیم ملی جوان ما با شایستگی به آن دست پیدا کرد. خوشبختانه تغییراتی که در ترکیب تیم و همین طور کادر فنی صورت گرفته بود، مثمر ثمر شد. نتایج راضی‌کننده‌ای به دست آمد. کادر فنیِ تمام ایرانی ما در این مسابقات نمره قبولی گرفت و امیدوارم که این نتایج تداوم داشته باشد. تیم ملی کنونی می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی، حضور پرقدرت‌تری در میدان‌های بزرگ آتی داشته باشد.

او در مورد لزوم ایجاد تغییرات در ترکیب تیم ملی برای مسابقات قهرمانی جهان اظهار کرد: به اعتقاد من در ابتدا باید یک ارزیابی از عملکرد تیم صورت بگیرد؛ به این نحو که نموداری از عملکرد تک‌تک بازیکنان ایجاد شود و مورد سنجش قرار بگیرد. تا مشخص شود که درگذشته در کار تیمی به چه شکل عمل کرده‌ایم و در کدام بخش‌ها با مشکل مواجه هستیم. نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت‌های تیم موردبررسی قرارگرفته تا پیش از شروع تورنمنت معتبر آینده، آمادگی لازم را داشته باشیم.

تیم-ملی-والیبال1

مهم‌ترین دستاورد تیم ملی از لیگ ملت‌ها 

بازیکن اسبق تیم ملی در مورد مهم‌ترین دستاورد تیم ملی از مسابقات لیگ ملت‌ها بیان کرد: تغییر بازیکنان اصلی در لیگ ملت‌ها مسئله قابل‌توجهی بود. درگذشته بازیکنان بزرگی برای تیم ملی زحمت‌کشیده بودند که در رقابت‌های اخیر حضور نداشته و بازیکنان جدید که غالباً کم‌تجربه و جوان بودند، موفق به پر کردن جای خالی آن‌ها شدند.

لژیونر اسبق والیبال ایران در ادامه اضافه کرد: تغییر در کادر فنی هم دیگر نکته قابل‌ ذکر به شمار می‌رود. در حال حاضر ما می‌توانیم به دنیا اثبات کنیم که پتانسیل نتیجه‌گیری مطلوب با کادر ایرانی را داریم. در هر صورت قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر لیگ ملت‌ها با تیمی جوان، کار ساده‌ای نبود. چه‌بسا در صورت پیروزی مقابل لهستان جزو چهار تیم پایانی نیز قرار می‌گرفتیم که یک نتیجه بسیار ایده آل خلق می‌شد. بزرگ‌ترین دستاورد تیم ملی ما عدم هزینه‌های گزاف برای استخدام مربی خارجی بود. این پول‌ها را بهتر است که برای توسعه ورزش والیبال ایران هزینه کنیم.

عطایی-والیبال

ما باید به سرمایه‌های داخلی اطمینان کنیم

امیرحسین منظمی در پایان پیرامون عملکرد بهروز عطایی گفت: ما باید به سرمایه‌های داخلی خود اطمینان کنیم و به آن‌ها برای اثبات توانایی‌های خود، زمان کافی دهیم. البته که امکانات لازم، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مناسب نیز بایستی در اختیار این مربیان قرار بگیرد. واقعیت امر این است که مربی ایرانی چیزی کم‌تر از مربی خارجی ندارد و فقط باید به این عزیزان زمان داده شود. حضور موفق آقای عطایی در کسوت سرمربیگری تیم بزرگ‌سالان، باعث شکسته شدن طلسم استفاده از مربی داخلی شد. امیدوارم از این پس نیز اعتماد به مربیان داخلی، سرلوحه مسئولان ما قرار بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها