|
کدخبر: 281015 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت و کارشناس فوتبال:

این مربی باید جایگزین کی روش شود / بردن ولز کار سختی نبود

غلامرضا فتح‌آبادی کارشناس و پیشکسوت فوتبال بیان کرد: ولز تیم قدرتمندی نبود و شاید استقلال، پرسپولیس، سپاهان یا تیم دیگری از لیگ ایران هم توانایی بردن ولز را داشته باشند. به اعتقاد من نباید این برد را خیلی بزرگ کنیم. آقای کی روش و فدراسیون فوتبال باید در خصوص عدم نتیجه‌گیری مقابل آمریکا پاسخگو باشند.

ورزش این مربی باید جایگزین کی روش شود / بردن ولز کار سختی نبود

تیم ملی ایران با قبول شکست یک بر صفر مقابل آمریکا، از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حذف شد. ایران برای صعود از گروه خود تنها به یک تساوی نیاز داشت، اما در راه رسیدن به این هدف ناکام ماند و با جام جهانی خداحافظی کرد. کارلوس کی روش بار دیگر در صعود از مرحله مقدماتی همراه با تیم ملی ایران ناموفق بود و حالا مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است.

دراگان اسکوچیچ باوجود کسب نتایج مطلوب و صعود راحت به جام جهانی، پس از اردوی پرحاشیه قطر و شکست مقابل الجزایر، از هدایت تیم ملی برکنار شد. تصمیمی که بازخوردهای منفی زیادی را درپی داشت و حامیان مربی کروات، اخراج او را منطقی و اخلاقی ندانستند. مهدی تاج پس از بازگشت به فدراسیون فوتبال، به قول خود عمل کرد و کارلوس کی روش را به ایران بازگرداند.

کی روش که دوران چندان موفقی در تیم‌های ملی کلمبیا و مصر نداشت، بار دیگر سکان هدایت ایران را بر عهده گرفت. مأموریت کی روش کمک به تیم ملی برای صعود از گروه خود برای نخستین بار بود. تیم ملی ایران در حالی راهی قطر شد که ناآرامی‌ها و اعتراضات، کشور را بسیار تحت تأثیر قرار داده بود. عدم موضع‌گیری مشخص ملی پوشان و رفتارهای برخی بازیکنان در فتوشات های قبل از آغاز بازی‌ها، حواشی را به اوج خود رساند.

بسیاری از تحلیل گران، حواشی و جو منفی غالب بر تیم ملی را در رقم خوردن نتیجه عجیب در بازی اول دخیل می‌دانند. ایران در گام اول خود در جام جهانی قطر به مصاف شاگردان گرت ساوتگیت رفت و با نتیجه ۶ بر ۲ شکست خورد. سنگین‌ترین باخت ایران در تاریخ جام‌های جهانی، در همان مسابقه اول اتفاق افتاد تا کی روش بیش‌ از پیش تحت‌فشار قرار بگیرد.

تیم ملی در بازی دوم جبران کرد و با ارائه نمایشی خوب، ولز را دو بر صفر شکست داد و به صعود امیدوار شود. ایران در بازی آخر مقابل آمریکا، فقط به یک تساوی نیاز داشت؛ اما کریستین پولیسیک رؤیاهای کی روش و یارانش را بر باد داد و تیم ملی ایران از دور مسابقات کنار رفت.

پس‌از این نتایج، حالا نوبت به تصمیم‌گیری فدراسیون در خصوص آینده کی روش و نیمکت تیم ملی رسیده است. مهدی تاج از حامیان کی روش به شمار می‌رود ولی شاید در فشار افکار عمومی، تصمیم دیگری درباره سرنوشت نیمکت تیم ملی بگیرد. در این راستا گفت‌وگویی با غلامرضا فتح‌آبادی کارشناس و پیشکسوت فوتبال انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

کارلوس-کی-روش1

فرصت سوزی بزرگ کی روش و شاگردانش

غلامرضا فتح‌آبادی درباره عملکرد ایران در جام جهانی قطر به گسترش نیوز گفت: جام جهانی با تمام فراز و فرودهایش برای ما تمام شد و علل ناکامی ما در صعود به دور بعد را در این چند روز دوستان و کارشناسان توضیح دادند. هرکسی می‌تواند بر اساس استنباط شخصی خود، دلایلی را برای شکست مقابل آمریکا و حذف از جام جهانی ذکر کند.

او ادامه داد: به نظر من در وهله اول، فدراسیون فوتبال باید هرچه سریع‌تر نشستی با اصحاب رسانه، با محوریت آسیب‌شناسی علل حذف و همچنین بررسی عملکرد کارلوس کی روش ترتیب دهد. در این نشست مسئولانی که کی روش را استخدام کردند باید به سؤالات خبرنگاران جواب بدهند و از دل این گفتمان منطقی، می‌توان به یک راهکار مناسب برای آینده تیم ملی رسید.

فتح آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: فدراسیون با یک عذرخواهی ساده می‌توانست قدری از هجمه‌ها و انتقادات را کم کند. در این دوره جام جهانی، ما برای صعود از گروه خود کار به‌مراتب ساده‌تری داشتیم. در دوره بعدی، جام جهانی به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود. چهار سال دیگر تیم‌های بیشتری شرکت می‌کند و شانزده گروه را برای دوره بعد در نظر گرفتند. در این شرایط فقط سرگروه‌ها شانس صعود دارند و این وضعیت، کار را برای خیلی از تیم‌ها دشوار می‌کند.

جواد-نکونام

بهترین گزینه برای جانشینی کی روش

او در مورد نتایج ایران در مرحله مقدماتی عنوان کرد: شکست سنگین مقابل انگلیس، تأثیر زیادی روی کل تیم گذاشت و در عدم صعود ما دخیل بود. پیروزی مقابل ولز نیز نتیجه آن‌چنان غیرمنتظره‌ای نبود. ولز تیم قدرتمندی نبود و شاید استقلال، پرسپولیس، سپاهان یا تیم دیگری از لیگ ایران هم توانایی بردن ولز را داشته باشند. به اعتقاد من نباید این برد را خیلی بزرگ کنیم. آقای کی روش و فدراسیون فوتبال باید در خصوص عدم نتیجه‌گیری مقابل آمریکا پاسخگو باشند.

این کارشناس فوتبال در ارتباط با ادامه همکاری فدراسیون با کارلوس کی روش اظهار کرد: با توجه به میزان هجمه‌ها و انتقادات موجود علیه سرمربی تیم ملی، به ابقای کی روش خوش‌بین نیستم و ادامه کار با او را به صلاح تیم ملی نمی‌دانم. به عقیده من بهترین گزینه فعلی، شخص جواد نکونام است و می‌تواند جایگزین کی روش شود. او شناخت خوبی از بازیکنان و جو تیم ملی دارد و یک مورد خوب و مناسب برای نیمکت تیم ملی محسوب می‌شود.

  • ناشناس ارسالی در

    بهترین‌گزینه‌برای‌تیم‌ملی‌ایران‌
    درحال‌حاضر‌برانکو‌‌می‌باشد‌و
    ‌کی‌روش‌‌بااین‌افکار‌دفاعی‌به‌درد‌
    تیم‌ملی‌ما‌نمی‌خورد‌چون‌‌به‌
    ظرفیت‌‌تیم‌ملی‌مااعتقادی‌ندارد‌وکاملا‌‌تیم‌ما‌‌وجوانان‌بااستعداد‌
    مارا‌دربازی‌های‌جام‌جهانی‌با
    چینش‌وتعویض‌غیرمنطقی‌و
    تاکتیک‌اشتباه‌سوزاند‌وبهترین‌
    فرصت‌تاریخی‌رفتن‌به‌مرحله‌
    حذفی‌را‌ازتیم‌ما‌گرفت.زودتر‌این‌
    مربی‌راعوض‌کنید‌که‌فردا‌دیر‌
    است.‌چون‌نیاز‌به‌برنامه‌ریزی‌‌برای‌جام‌ملت‌های‌آسیا‌درسال‌بعد‌
    است‌‌ضمنا‌درحال‌حاضر‌مربیان‌
    ایرانی‌به‌درد‌‌تیم‌ما‌نمی‌خورند‌
    چون‌گیر‌
    دعوای‌تعداد‌دعوت‌شدگان‌قرمز‌و‌
    آبی‌‌وروزنامه‌هامی‌افتند‌‌وتیم‌ما‌‌و
    مردم‌ما‌‌‌پای‌شان‌به‌درگیری‌قرمز‌‌و
    آبی‌می‌افتد‌‌وتیم‌ملی به‌علت‌کثرت‌تعداد‌قرمز‌وآبی‌‌‌عملا‌تیم‌ملی‌کل‌کشور‌نخواهد‌شد‌‌و‌
    تیم‌‌‌اسقلال‌وپرسپولیس‌تهران‌
    می‌شود‌‌.که‌لازم‌است‌برای‌
    حساسیت‌زدایی‌حتما‌یک‌مربی‌
    خوب‌خارجی‌باشد‌‌که‌به‌نظر‌برانکو‌
    بهترین‌درحال‌حاضر‌می‌باشد.

ارسال نظر