|
کدخبر: 278986

قانونی که درآمدسرخابی ها را کاهش داد!

با توجه به لیست نهایی تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سه باشگاه ایرانی صاحب درآمد می‌شوند اما یک قانون باعث کاهش این درآمد خواهد شد.

ورزش قانونی که درآمدسرخابی ها را کاهش داد!

لیست نهایی تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از سوی کارلوس کی‌روش اعلام شد، لیستی که عموم نفراتش را لژیونر‌ها تشکیل داده‌اند و تنها ۹ بازیکن از سه باشگاه ایرانی مسافر این جام شده‌اند. این موضوع جدا از مسائل فنی، از لحاظ مالی و درآمدی نیز حائز اهمیت است. فیفا برای باشگاه‌هایی که بازیکنان‌شان در جام جهانی حضور پیدا می‌کنند، پاداشی در نظر گرفته است که حداقل برای باشگاه‌های ایرانی با توجه به مشکلات مالی که دارند، مهم و قابل توجه خواهد بود.

فیفا برای حضور روزانه بازیکنان در جام جهانی ۱۰ هزار دلار در نظر گرفته است. طبق اعلام فیفا به باشگاه هر بازیکنی که در دور گروهی جام جهانی حضور پیدا می‌کند، ۱۸۰ هزار دلار تعلق می‌گیرد، یعنی از زمانی که بازیکنان رسماً در اختیار تیم‌های ملی‌شان قرار می‌گیرند تا روزی که کارشان در دور گروهی به پایان می‌رسد. این مبلغ در صورت صعود تیم‌ها به دور حذفی و مرحله یک هشتم، به ۲۲۰ هزار دلار افزایش پیدا می‌کند و در مرحله یک چهارم و نیمه نهایی نیز به ۲۸۰ هزار دلار و ۳۲۰ هزار دلار می‌رسد. همچنین تیم‌هایی که به فینال راه پیدا می‌کنند فیفا برای هر بازیکن‌شان ۳۷۰ هزار دلار در نظر می‌گیرد.

در این بین سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و سپاهان به‌عنوان باشگاه‌های ایرانی که نماینده در تیم ملی دارند، مانند دیگر باشگاه‌هایی که این شرایط را دارند، از پاداش‌های فیفا بهره‌مند خواهند شد. از پرسپولیس علیرضا بیرانوند، وحید امیری، مهدی ترابی و مرتضی پورعلی‌گنجی از استقلال سیدحسین حسینی، روزبه چشمی و ابوالفضل جلالی و از سپاهان نیز رامین رضاییان و پیام نیازمند در لیست نهایی کی‌روش قرار دارند.

فیفا البته بین باشگاه‌هایی که این بازیکنان در دو سال گذشته حضور داشته‌اند طبق فرمول‌هایی این مبالغ را تقسیم می‌کند. در واقع این قانون باعث می‌شود درآمد سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و سپاهان کاهش یابد چرا که برخی بازیکنان دعوت شده کمتر از دو سال است که در این تیم‌ها عضویت دارند. بر این اساس می‌توان تا حدودی عایدی این باشگاه‌ها را از حضور این ۹ بازیکن محاسبه کرد. باشگاه پرسپولیس پاداش وحید امیری را به صورت کامل و از حضور علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و مرتضی پورعلی‌گنجی نیز دو سوم پاداش را دریافت می‌‌کند.

استقلالی‌ها نیز از سیدحسین حسینی پاداش کامل و از روزبه چشمی و ابوالفضل جلالی نیز به صورت دو سوم پاداش عایدی خواهند داشت. شرایط برای سپاهان البته تا حدودی تفاوت دارد، چراکه دو نماینده‌اش در تیم ملی در دو سال اخیر به‌صورت قرضی در باشگاه‌هایی حضور داشته‌اند و این موضوع ممکن است محاسبه تقسیم پاداش‌ را دشوار کند. موضوعی که در این میان وجود دارد این است که از پاداش رامین رضاییان باشگاه پرسپولیس هم بهره خواهد گرفت و علاوه بر این پای باشگاه قطری‌ نیز در میان است. پیام نیازمند نیز شرایط مشابهی را دارد در پاداش حضورش در جام جهانی باشگاه‌های سپاهان و پورتیموننزه پرتغال سهیم خواهند بود.

با این اوصاف با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیش‌بینی کرد باشگاه پرسپولیس ۶۰۰ هزار دلار (۵۴۰ هزار دلار از بازیکنان کنونی و ۶۰ هزار دلار از رامین رضاییان) استقلال ۴۲۰ هزار دلار، سپاهان ۱۸۰ هزار دلار و سایپا ۶۰ هزار دلار از حضور این بازیکنان در جام جهانی پاداش دریافت خواهند کرد و این یعنی فوتبال ایران به غیر از پاداش‌هایی که برای حضور و البته صعود احتمالی تیم ملی لحاظ می‌شود، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دیگر از این راه درآمد‌زایی خواهد کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها