|
کدخبر: 275349 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با مربی و کارشناس فوتبال؛

کی روش یک مربی تک بعدی است / او نبوغ بازیکنان را از بین برد

لطیفی کارشناس فوتبال بیان کرد: کی روش یک سبک بازی را بلد است. او هشت سال سکان هدایت تیم ملی را برعهده داشت و در آن مقطع، فقط بر روی تاکتیک‌های دفاعی موثر بود. ضمن اینکه این مربی دستاورد خاصی هم نداشت.

ورزش کی روش یک مربی تک بعدی است / او نبوغ بازیکنان را از بین برد

اردوی آماده سازی اتریش با برگزاری ۲ دیدار تدارکاتی به پایان رسید. تیم ملی فوتبال ایران در مسابقه اول خود برابر تیم اروگوئه قرار گرفت. این بازی اولین حضور کارلوس کی روش بر روی نیمکت تیم ملی پس از جدایی ۳ ساله او بود.

ایران در این دیدار با تک گل مهدی طارمی به برتری رسید. دومین محک شاگردان کی روش در اردوی مذکور، مقابل تیم ملی سنگال بود. تیم پرستاره آفریقایی در ابتدا از ایران پیش افتاد. در ادامه سردار آزمون به زیبایی گل تساوی را به ثمر رساند تا بازی با نتیجه یک بر یک به پایان برسد.

کم‌تر از دو ماه تا آغاز میدان بزرگ جام جهانی در قطر، زمان باقی مانده است. اردوی اتریش فرصت مناسب و مغتنمی برای کادر فنی جدید بود نقاط ضعف و قوت تیم ملی را پیدا کند. در همین راستا گفتگویی با علی لطیفی، مربی و کارشناس فوتبال انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

ایران-و-سنگال

در نیمه اول افتضاح بودیم

علی لطیفی درباره ۲ بازی تدارکاتی ایران در اردوی اخیر به گسترش نیوز گفت: در هر دو بازی، یک موضوع مهم را شاهد بودیم؛ اینکه تفکرات سابق کی روش، هیچ گونه تغییری نکرده است. کماکان نظاره‌گر دفاع محض هستیم. یک تیم با رویکرد تدافعی، باید حداقل‌ها را دارا باشد. یکی از حربه‌های موجود، استفاده از ضربه‌های ایستگاهی است. ما در این دو بازی فقط صاحب یک کرنر شدیم!

او در مورد عملکرد تیم ملی ایران مقابل سنگال بیان کرد: در این بازی باز هم تاکتیک ما، دفاع مطلق بود. در نیمه اول افتضاح بودیم. واکنش ما و گل تساوی، ناشی از ایده‌های کی روش نبود. گل ما بیشتر بر روی مسائل هیجانی و تعصب بازیکنان بود. بعد از گل سنگال، بازیکنان همان فوتبال ذاتی ایران را ارائه دادند. قبل از گل سنگال، مجموع پاس‌های رد و بدل شده بین بازیکنان ما، به ۴ پاس نمی رسید اما بعد از دریافت گل، ایران رو به فوتبالی مالکانه و هجومی آورد.

این کارشناس فوتبال در رابطه با سبک بازی تیم ملی در ۲ بازی تدارکاتی اظهار کرد: در این دو بازی مشخص شد که درصورت عدم استفاده از تاکتیک تدافعی مطلق، بازیکنان ما توانایی ارائه فوتبال مالکانه را دارند. کی روش یک حصار تاکتیکی به دور بازیکنان کشیده و نبوغ و خلاقیت آن‌ها را از بین برده است.

کارلوس-کی-روش1

کی روش یک مربی تک بعدی است

لطیفی در خصوص به کارگیری سبک دفاعی مقابل تیم‌هایی مثل انگلیس در جام جهانی توضیح داد: در این ۲ بازی اخیر و همچنین در جام جهانی قبلی، تیم ما نمایشی تدافعی همراه با دل بستن به اتفاقات فوتبالی ارائه داد. به اعتقاد من با این نوع تفکر، هیچ شانسی مقابل سه تیم هم گروهی خود نداریم.

او ادامه داد: من بر روی تلفیقی از رویکرد تیم ملی در دو نیمه بازی با سنگال تاکید دارم. انجام بازی تدافعی باید همراه با داشتن برنامه برای فوتبالی هجومی باشد. در جام جهانی ۲۰۱۴، ما برابر تیم پرمهره آرژانتین، عملکرد خوبی داشتیم. چنین نمایشی باید مدنظر باشد. دفاع منطقی در کنار داشتن طرحی برای تهدید کردن دروازه را در آن بازی شاهد بودیم.

این مربی فوتبال درباره تفکرات کی روش و تاثیر آن بر تیم ملی عنوان کرد: کارلوس کی روش یک مربی تک بعدی به حساب می‌رود. او یک سبک بازی را بلد است و این مسئله به نقطه ضعف او بدل شده است. کی روش ۸ سال سکان هدایت تیم ملی را برعهده داشت و در آن مقطع، فقط بر روی تاکتیک‌های دفاعی موثر بود. ضمن اینکه این مربی دستاورد خاصی هم نداشت.

لطیفی در ارتباط با حضور ایران در ۲ جام جهانی پیش همراه با کی روش تصریح کرد: در جام جهانی برزیل، در بازی آخر با بوسنی، شانس صعود برای ما وجود داشت. ما به یک برد برای رفتن به دور بعد نیاز داشتیم. به دلیل عاجز بودن کی روش در ارائه فوتبال تهاجمی، ما شکست بدی خوردیم.

او خاطرنشان کرد: مقابل مراکش در بیست دقیقه اول، باید چند گل می‌خوردیم. با آن نمایش کاملا تدافعی، با خوش شانسی برنده شدیم اما مقابل اسپانیا و پرتغال، شرایط قدری متفاوت بود. این دو تیم مثل ما پلن B یا نقشه دومی نداشتند. ما برای کار تهاجمی و آن ها برای انجام بازی مستقیم مقابل دفاع اتوبوسی، طرح دوم نداشتند.

تیم-ملی-انگلیس

بازی تدافعی مقابل انگلیس خودکشی خواهد بود

پیشکسوت باشگاه استقلال در پیوند با بازی اول ایران مقابل انگلیس گفت: طبیعتا جدی‌ترین حریف ما تیم انگلستان است. حضور مربیان بزرگ در لیگ برتر انگلیس، باعث تغییر شکل فوتبال این کشور شد. انگلیسی‌ها با حضور بازیکنان باکیفیت، قادر به ارائه هر دو وجه تدافعی و تهاجمی در حد مطلوب هستند. ضمن اینکه برحسب عادت، آن ها از حیث توپ‌های ارسالی، استفاده از ضربات ایستگاهی و انجام بازی مستقیم مهارت ویژه‌ای دارند. انجام بازی تدافعی مقابل چنین تیمی، خودکشی خواهد بود.

لطیفی پیرامون دیگر تیم‌های هم گروهی ایران در جام جهانی پیش رو اظهار کرد: ولز شباهت‌های زیادی به انگلیس دارد. منتها قدرت به مراتب پایین‌تری دارند. با حضور بازیکنانی مثل گرت بیل، ولز نیز تیم خطرناکی است. آمریکا ستاره‌های زیادی مثل پولیسیک دارد. به لحاظ فیزیکی شرایط فوق العاده ای دارند. بهترین بدنسازهای دنیا، متعلق به آمریکایی‌ها است.

این بازیکن اسبق تیم ملی در پایان گفت: در صورت انجام دفاع محض مقابل سه تیم مذکور، تیم ملی ما به بدترین شکل تنبیه می شود. ما نباید در باد نتایج خوب مقابل اروگوئه و سنگال بخوابیم. امیدوارم که تک بعدی بودن کی روش به ضرر ما نشود. او باید فکری برای داشتن یک نقشه دوم داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها