|
کدخبر: 281534 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد:

نمایشگاه هاسپیتکس راهگشای مشکلات بیمارستان‌سازی

محسنی بندپی معتقد است برگزاری نمایشگاه هاسپیتکس کمک بسیار بزرگی به دیده شدن این صنعت می‌کند و باعث می‌شود که مردم با آخرین دستاوردها و پیشرفت هایی که در این صنعت رخ داده است آشنا شوند.

نمایشگاه نمایشگاه هاسپیتکس راهگشای مشکلات بیمارستان‌سازی

بیمارستان‌های قدیمی، فرسوده، ناایمن و امنیت جانی بیماران و کادر درمان؛ معضلی که مدت‌هاست که بر سر زبان‌ها است و هر بار هم در گیرودار کمبودهای بودجه‌ای و البته نبود عزمی جدی برای اصلاح آن، به فراموشی سپرده می‌شود. لذا اگر دغدغه سیستم مدیریتی کشور بحث ایمنی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. حتما باید یک ارزیابی مناسبی از وضعیت سازه‌ای بیمارستان‌هایمان انجام شود.

در همین راستا نوسازی بیمارستان‌ها نیازمند اختصاص بودجه چندین هزار میلیارد تومانی است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت وزارت بهداشت در طول زمان کوتاه و با منابع موجود نوسازی و مقاوم‌سازی را انجام دهد لذا چندی پیش توسط سعید کریمی معاون وزارت بهداشت پیشنهادی مبنی بر تعیین بودجه‌های سنواتی یا برنامه های ۵ ساله برای نوسازی یا تخریب بیمارستان های قدیمی اختصاص داده شد. در راستای برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی( هاسپیتکس) برآن شدیم با یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به گفتگو بپردازیم.

فرسودگی بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان‌های کشور

محمدعلی محسنی بند پی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفتگو با گسترش‌نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بیمارستان‌های ما اغلب فرسوده هستند، اخیرا معاون محترم وزیر بهداشت گزارشی به کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی داده بود که دقیقا اعلام کرد بیش از ۵۰ درصد بیمارستان های ما فرسوده هستند، بیمارستان های جدید باید جایگزین بیمارستان های فرسوده شوند، بیمارستان هایی که بیش از ۶۰ تا ۷۰ سال از قدمت آن ها می گذرد؛ که نه نگهداری آن از نظر اقتصادی برای وزارت بهداشت به صرفه است نه می‌تواند آن شان و جایگاهی که بیماران از آن انتظار دارند را جلب کند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم که پرداختن به جایگزینی بیمارستان های جدید با بیمارستان های قدیمی می تواند به رضایت مندی وزارت بهداشت، نمایندگان خانه ملت و هم چنین رضایت مندی مردم منجر شود. باید توجه کرد که تکنولوژی ۶۰ سال پیش امروز چه در فضای ساختاری و چه در فضای ماکرو، مانند فضای فیزیکی که وجود دارد و چه در بحث نرم افزاری نمی‌تواند نیاز بیماران را برآورد کند. اکنون سیستم های جدیدی در بیمارستان‌سازی باید استفاده شود. بنابراین هم مجلس ، و هم وزارت بهداشت برای ساخت بیمارستان های جدید موافقت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت در این زمینه حمایتی انجام می دهد، بیان کرد: دولت باید حمایت کند، این مسئله مانند خودرویی فرسوده هزینه زا است که باید هر چه زودتر این ماشین را تعویض کرد. حتی اگر با دریافت وام‌های کلان باشد، چرا که هزینه نگهداری‌اش به صرفه‌تر خواهد بود.در وزارت بهداشت هم به همین شکل است اگر ما این سیستم فرسوده‌ای که خود آن هزینه زا است و خیلی وقت ها ممکن است خطرناک باشد را نگه داریم. قطعا باعث هزینه‌های بیشتری خواهد شد. در همین راستا آقای دکتر سعید کریمی معاون محترم وزیر بهداشت از وجود این بیمارستان‌های قدیمی احساس خطر کردند و درخواست اعتبارات زیادی را برای بازسازی کردن یا ساخت بیمارستان های جایگزین مطرح کردند؛ من فکر می‌کنم مجلس موافق این موضوع باشد. فکر می‌کنم طی ۵ سال آینده اگر بتوانیم سالیانه ۱۰ تا ۱۵ درصد از این بیمارستان ها را در برنامه هفتم جایگزین کنیم؛ می توانیم کمک خوبی برای وزارت بهداشت باشیم.

ناچار به اکتفای توانمندی های داخل

محسنی بندپی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمارستان‌سازی گفت: اگر بگوییم که تحریم‌ها تاثیری نداشته‌اند، سخنی اشتباه است. اگر چه تحریم ها هم اثر مثبت و هم منفی دارند. اما اثر مثبت‌اش مانند همان مثالی است که می گویند «کس نخارد پشت من / جز ناخن انگشت من»، ما ناچاریم که به توانمندی های داخل اکتفا کنیم ولی برقراری ارتیاط با کشورهای مختلف و استفاده از نقاط قوت کشورهای مختلف و ارائه نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف خودمان لازمه اش داشتن تعاملات بین المللی مختلف است که آمریکا و حتی اروپا هم متاسفانه همراه شده و از این فرصت حداکثر سو استفاده را کرده برای این که ما با تاخیر بتوانیم به ارتقای زیر ساخت های خود بپردازیم. امیدوارم هم بتوانیم با تحریم مبارزه کنیم و هم بتوانیم تعامل خوبی با دنیا داشته باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد تاثیر برگزاری نمایشگاه هاسپیتکس اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه کمک بسیار بزرگی به دیده شدن این صنعت می‌کند، این نمایشگاه‌ نه تنها در بحث بیمارستان‌سازی بلکه در سایر بخش‌های مربوط به این صنعت باعث می‌شود که مردم با آخرین دستاوردها و پیشرفت هایی که در این صنعت رخ داده است آشنا شوند، من فکر می‌کنم نمایشگاه هاسپیتکس در بحث بیمارستان‌سازی می تواند برای وزارت بهداشت و دست اندرکاران راه گشا باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها