|
کدخبر: 281183

 در گفتگو با سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

نمایشگاه هاسپیتکس فرصت طلایی برای برندسازی

صدیف بدری گفت: نمایشگاه‌ها هاسپیتکس سبب می‌شود فناوری‌های نوین صنعت بیمارستان سازی به معرض دید گذاشته شود و با دستاورد نخبگان این صنعت از نزدیک آشنا شد. همچنین فرصتی است برای ارائه توانمندی‌ها و برندینگ‌سازی و شناخت متولیان صنعت بیمارستان سازی، تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی است.

نمایشگاه نمایشگاه هاسپیتکس فرصت طلایی برای برندسازی

بیمارستان سازی در ایران کماکان سنتی است در حالی که بیمارستان‌های مدرن در دنیا سبز، هوشمند و آرام هستند. فعالیت‌های بیمارستان سازی در کشور ما طی دو دهه شصت و هفتاد ، بدلیل محدودیت‌های اعمال شده از طرف نهادهای تصمیم گیر کشور ، به‌غلط یا به درست٬ بسیار کند بوده و در حد تولید سالی ۱۵ تا ۲۰ بیمارستان جدید ٬ خلاصه‌شده بود. به همین دلیل، با پراکنده شدن نفرات و کارشناسان تیم‌های بیمارستان‌ساز کشور، کم کم فاصله معناداری بین اطلاعات بیمارستان‌داری و تجارب بیمارستان‌سازی پدیدار شده بود.

موضوعی که باعث بروز نوعی عقب‌افتادگی در فنّاوری طراحی و ساخت همان چند بیمارستان جدید گردید. ناگفته پیداست که در دهه‌های اخیر صنعت بیمارستان‌سازی و فنّاوری‌های مربوط به آن از جمله فنّاوری‌های علوم بالینی و پزشکی در دنیا تغییرات زیادی کرده و به عبارتی متحول شده است که با توجه به این پیشرفت‌ها به بخش‌های جدید بیمارستانی بر اساس فناوری‌های نوین از جمله فنّاوری‌های تهاجمی، غیرتهاجمی و جراحی‌های نوین نیازمندیم. در این میان برپایی نمایشگاه‌های همچون هاسپیتکس فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات و فناوری‌های روز دنیا در این حوزه است.

از ۱۹ آذر ماه نمایشگاه بزرگ بیمارستان سازی با عنوان تجاری هاسپیتکس در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. در همین راستا گفتگویی با سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی داشتیم.

لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی در بیمارستان سازی

صدیف بدری نایب‌رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: صنعت بیمارستان سازی از نظر کیفیت و کمیت باید بررسی شود. لذا در بحث سلامت و درمان مردم باید به موضوع بیمارستان سازی توجه ویژه‌ای شود. در همین زمینه باید یکی از اولویت‌های دولت و مجلس‌ها بحث توسعه بیمارستان سازی باشد.

وی افزود: تخت بیمارستان باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی باشد و میانگین تخت باید با معیار جمعیت هر شهر باشد. در ایران متأسفانه به نسبت جمعیت و معیارهای بین‌المللی وضعیت خوبی شاهد نیستیم. البته توسعه فضاهای فیزیکی بیمارستان سال‌به‌سال بهتر می‌شود اما از نظر کیفی باید بیش از گذشته تلاش و کوشش کرد. در بحث تجهیزات بیمارستانی باید به‌گونه‌ای عمل کرد که به بهترین نحو ممکن به روزترین تجهیزات را برای بیمارستان‌های کشور تأمین کنیم.

بدری ادامه داد: در همین راستا مصوبه‌های قانونی مهمی در این زمینه تصویب شده است. از جمله قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که یک درصد آن متعلق به وزارت بهداشت است، در ۸ ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع به وزارت بهداشت تزریق‌شده که می‌توانند با همین درآمدها برنامه‌ریزی جامعی برای بهبود صنعت بیمارستان سازی داشته باشند.

بیشتر بخوانید  چرا کالابرگ به جای یارانه؟

نایب‌رئیس کمیسیون عمران با هشدار نسبت به فرسوده بودن بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور، اظهار کرد: در هرگونه حادثه غیرمترقبه ای از جمله زلزله، نخستین جایی که محل مراجعه قرار می‌گیرد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند؛ این در حالی است که بسیاری از بیمارستان‌ها فرسوده بوده و احتمال تخریب آن‌ها در زمام وقوع بحران وجود دارد. در طول این سال‎‌ها در پی حوادث‌ گوناگونی که رخ داده است، باعث شده که تجربه سنگین و پرهزینه‌ای برای کشور ایجاد شود که باید از آن تجارب برای جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه استفاده کرد چراکه امروزه بافت بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور فرسوده شده است

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

نماینده مردم اردبیل در مجلس، با تأکید بر اینکه باید برای تمام فضاهای فرسوده برنامه استراتژیک داشته باشیم، ادامه داد: این استراتژیک بودن نیز نباید تنها روی کاغذ محدود شود و باید مسئولان فکری اساسی برای این مشکلات در نظرگیرند چراکه در شهرهای دیگر نیز بافت فرسوده زیادی وجود دارند که زنگ خطری جدی به شمار می‌رود. اولویت در بازنگری بافت فرسوده در وهله اول باید متوجه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشد و برای بهسازی این بافت‌ها باید از ظرفیت بخش خصوصی و تسهیلات بانکی نیز استفاده کرد.

وی تأکید کرد: دولت باید سیاستی در بازه زمانی مشخص برای بهسازی بافت فرسوده در نظر بگیرد و به دنبال مقاوم‌سازی یا تجدید بنای این ساختمان‌ها باشد؛ زمانی که در بیمارستانی فرسوده هشدار برای خروج افراد از بیمارستان‌ها به صدا دربیاید انتقال بیماران به بیرون با سرعت زیاد ممکن نخواهد بود که همه این مسائل سبب می‌شود اولویت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بیش از گذشته موردتوجه واقع شود.البته نباید از این نکته غافل شد که امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها از قدمتی بیش از ۶۰ سال برخوردارند لذا لزوم بازنگری در این‌گونه ساختمان‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

بدری در پایان و در پاسخ به این سؤال که برگزاری نمایشگاهی همچون هاسپیتکس چه تأثیری بر این صنعت دارد، اظهار کرد: این نمایشگاه‌های سبب می‌شود فناوری‌های نوین به معرض دید گذاشته شود؛ و با دستاورد نخبگان این صنعت از نزدیک آشنا شد. همچنین فرصتی است برای ارائه توانمندی‌ها و برندینگ‌سازی و شناخت متولیان صنعت بیمارستان سازی، تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی است.

هاسپیتکس ۲۰۲۲

شایان ذکر است که هفتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی با عنوان تجاری هاسپیتکس از ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه تهران و با همت شرکت سپنتاس کیش برگزار خواهد شد.

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها