|
کدخبر: 281189

 در گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مطرح شد

لزوم توجه به بیمارستان سازی در برنامه هفتم توسعه

در حال حاضر بسیاری از شهرستان‌ها از کمبود تخت بیمارستانی و کمبود ارائه امکانات بیمارستانی رنج می‌برند، در همین زمینه یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در برنامه هفتم توسعه باید به آن توجه شود موضوع بیمارستان سازی است. لذا نیاز است که دولت به این امر توجه کند و همه امور این صنعت را به بخش خصوصی واگذار نکند.

نمایشگاه لزوم توجه به بیمارستان سازی در برنامه هفتم توسعه

در دهه‌های اخیر صنعت بیمارستان‌سازی و تکنولوژی‌های مربوط به آن از جمله تکنولوژی‌های علوم بالینی و پزشکی در دنیا تغییرات زیادی کرده و به عبارتی متحول شده است و با توجه به این پیشرفت‌ها به بخش‌های جدید بیمارستانی براساس تکنولوژی‌های نوین از جمله تکنولوژی‌های تهاجمی، غیرتهاجمی و جراحی‌های نوین نیازمند است لذا باید صنعت بیمارستان‌سازی در کشور بر اساس روش های نوین مراقبت از بیماران و خدمات پزشکی و پرستاری و همچنین خدمات بازتوانی متحول شود.

نظام سلامت شامل سازمان‌ها، مؤسسات، گروهها و افرادی است که در بخش دولتی و غیردولتی به سیاستگذاری، تولید منابع، تأمین مالی و ارائه خدمات سلامت فردی و عمومی با هدف بازیابی، ارتقا و حفظ سلامتی مردم می‌پردازند. اهداف اصلی نظام سلامت عبارتند از تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم جامعه؛پاسخگویی به انتظارات مردم و حمایت مالی از آنها در مقابل هزینه‌های سلامت، همچنین، دسترسی، ایمنی،کیفیت،کارایی، عدالت و تابآوری به عنوان اهداف واسطه‌ای نظام سلامت، پیش‌نیاز دستیابی به اهداف اصلی آن و همچنین تامین نیاز تخت برای بیمارستان ها است.

بیمارستان سازی نقش بسزایی در عدالت و کارایی نظام سلامت و دستیابی به اهداف اصلی آن دارد. با این وجود، توزیع عادلانه منابع سلامت نظیر تخت‌های بیمارستانی، پزشکان و پرستاران در جامعه، پیش نیاز دستیابی همه مردم به سطح قابل قبولی از سلامت است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که توزیع عادلانه تخت بیمارستانی چگونه امکان پذیر خواهد بود وقتی که بیمارستان‌سازی در کشور وضعیت خوبی ندارد. در همین راستا برگزاری نمایشگاه‌ صنعت بیمارستان‌سازی فرصت مناسبی جهت بهتر دیده شدن و برطرف کردن مشکلات این صنعت است. در راستای برگزاری نمایشگاه هاسپیتکس ما در گسترش نیوز گفتگویی با یکی از نمایندگان مجلس یازدهم داشتیم:

حد مشخص نسبت تخت‌های فعال بیمارستان به جمعیت

محمد مهدی مفتح، سخنگو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: ما در دنیا یک حد مشخصی نسبت تخت‌های فعال بیمارستان به جمعیت داریم، اگر این نسبت را درایران قبول نداریم نیاز است که در کشور تعریف کنیم، اگر قبول داریم باید تلاش کرد که به آن نسبت نزدیک شویم. در حال حاضر بسیاری از شهرستان‌ها از کمبود تخت بیمارستانی و کمبود ارائه امکانات بیمارستانی رنج می‌برند، در همین زمینه یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در برنامه هفتم توسعه باید به آن توجه شود موضوع بیمارستان سازی است. لذا نیاز است که دولت به این امر توجه کند و همه امور این صنعت را به بخش خصوصی واگذار نکند.

بیشتر بخوانید  مسدود شدن حساب بدحجابان تکذیب شد

موضوع بهداشت و درمان از جمله مواردی است که دولت باید در آن حضور داشته باشد، اگر می خواهد واگذار کند باید به درستی هزینه‌هایش را برای مردم تامین کند، نه فقط حرفش را بزند و بعدها در زمان تامین امکانات نتواند پاسخگو باشد.

البته در سال‌های اخیر صنعت بیمه مقدار قابل توجهی توسعه پیدا کرده و کمک‌های قابل توجهی به بخش درمان و پزشکی و مردم داشته است. لذا نیاز است باید خیال مردم از این بابت که می‌توانند با مقدار درآمدی که دارند ،‌راحت باشد تا از مزایای بیمه در بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی استفاده کنند، این امر مستلزم برنامه جامعی است که دولت باید در این زمینه به طور جدی فکر کند و لذا لازم است که در برنامه هفتم یک برنامه ۵ ساله تنظیم کند تا به موضوع بیمارستان‌سازی بیش از پیش بپردازد.

تاثیر مثبت نمایشگاه‌ هاسپیتکس بر صنعت بیمارستان سازی

می‌توان این قول را داد که مجلس در برنامه پنج‌ساله هفتم در راستای صنعت بیمارستان‌سازی با تمام توان همکاری خواهد کرد و اگر کمبود قانون در این زمینه دارند و اگر قانون اضافه‌ای مخل کارشان می شود این قانون را حذف خواهیم کرد. زیرا برخی اوقات ما قانون اضافه داریم و این قانون اضافه مخل کار شده است این قوانین را به مجلس اعلام کنند تا ما آن را حذف کنیم، همچنین اگر کمبود قانون دارند مجلس حاضر است همکاری کند و قانون مدنظر را تصویب کند و تحویل دولت بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که اهمیت برگزاری نمایشگاه هاسپیتکس در چیست، اظهار کرد: نمایشگاه ها تعریف و تاثیرات خود را دارد، در تمامی رشته‌هایی که نمایشگاه برگزار می‌شود نیازی احساس شده که تحت برگزاری این نمایشگاه‌ها نیازها می‌تواند برطرف شود، به نظر من برگزاری نمایشگاه‌ هاسپیتکس می تواند تاثیرات مثبتی بر صنعت بیمارستان سازی کشور داشته باشد.

شایان ذکر است که هفتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی با عنوان تجاری هاسپیتکس از ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه تهران و با همت شرکت سپنتاس کیش برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها