|
کدخبر: 269966

اختصاصی گسترش نیوز:

ایجاد بندر خشک در کنار شهر آفتاب

مراسم امضا تفاهم نامه ایجاد بندر خشک، فی مابین نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، شرکت بهره‌برداری مترو و سازمان پایانه ها و پارک سوارها امضا شد.

نمایشگاه ایجاد بندر خشک در کنار شهر آفتاب

تفاهم نامه همکاری سازمان پایانه های شهر تهران، شرکت بهره برداری مترو، شرکت شهر آفتاب و شرکت ساماندهی مشاغل با موضوع احداث مرکز لجستیک شهر تهران (بندر خشک شهری) با هدف ساماندهی حمل و نقل بار پایتخت امضا شد.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم اظهار داشت: موضوع ساماندهی حمل بار به عنوان یکی از تکالیف قانونی مدیریت شهری در این سال ها روی کاغذ باقی مانده است. قانون توسعه حمل و نقل عمومی به صراحت اعلام می کند که مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بر عهده شهرداری است. متاسفانه در سال های گذشته مدیریت شهری در تهران و در بسیاری از شهرها توفیقی در این زمینه نداشتند و اراده ای برای ورود به این حوزه شکل نگرفته است.

وی افزود: یکی از اولویت ها و محورهای اصلی این دوره از مدیریت شهری فعلی ساماندهی حوزه حمل و نقل علی الخصوص ورود به حوزه مدیریت بار بوده است. در همین خصوص در ابتدا کلمه سازمان مدیریت حمل و نقل بار به پایانه های مسافربری اضافه شد و در قرارگاه حمل و نقل عمومی نیز مواردی برای این سازمان تعریف شده است و بر اساس آن مدیریت حمل بار در دستور کار قرار گرفت.

غفلت از موضوع مدیریت حمل بار در حوزه مدیریت شهری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه موضوع مدیریت بار در حوزه مدیریت شهری مورد غفلت واقع شده است، گفت: این موضوع موجب شده فرصت های زیادی برای مدیریت شهری در حوزه مدیریت ترافیک از دست برود. از طرفی هزینه های زیادی نیز برای حمل و نقل و ترافیک تهران ایجاد کرده است. نبود سامانه مشخصی برای مدیریت بار در تهران به هم ریختگی هایی را در برخی از نواحی استقرار فعلی مراکز فعلی توزیع بار ایجاد کرده و شبکه های محلی را در گیر کرده است. همچنین این چالش موجب بروز برخی رفتارها و تبعات ترافیکی در شبکه شده است. این موارد می تواند به کل شهر آسیب بزند.

شفیعی خاطرنشان کرد: اگر بسیاری از رفت و آمدهای پراکنده که در سطح شهر انجام می شود در بستر یک سامانه واحد و متمرکز مدیریت شود موضوع مدیریت بار در شهر کنترل خواهد شد. امروزه بسیاری از ناوگان های حمل و نقل بار از نظر زیست محیطی و ایمنی شرایط خوبی ندارد. حجم ترددهای زائدی که به واسطه غیرسامانه بودن حمل و نقل بار در سطح اتفاق می افتد هزینه هایی است که بر شهر تحمیل می شود.

وی در ادامه گفت: این موضوع از طریق معاونت و سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری در دستور کار قرار گرفت و ما جلساتی را با سایر همکارانمان در مجموعه شهرداری تهران برگزار کردیم و در ادامه نیز جلسات فشرده ای در این باب برگزار شد تا بتوانیم ساماندهی مدیریت بار را در این دوره داشته باشیم. بر همین اساس نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برای مدیریت حمل بار انتخاب شده است.  این مجموعه با ظرفیت ۲۰۰ هکتاری فرصت خوبی برای آغاز کار خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان صحبت های خود اظهار داشت: در این راستا هماهنگی هایی با دولت و اتحادیه ها در دستور کار قرار گرفته و ما در این بخش شاهد استقبال چشمگیر بخش های مختلف از اجرای این طرح هستیم. امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

تفاهمنامه-شهرداری-2

ضرورت استفاده از تکنولوژی های دنیا برای جابجایی بار

مهدی وحدت کار رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه های مسافری نیز در این جلسه با اشاره به مسیر طی شده جهت انعقاد این توافق نامه، اظهار کرد: عموما همکاری های فی مابین چند دستگاه با یکدیگر درگیر چالش های متعددی می شود اما جای بسی خوشحالی است که تا به امروز هیچ مشکلی در مسیر این تفاهم نامه نبوده و شاهد کم کاری بخش های مختلف شهرداری تهران در این بخش بوده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع مدیریت حمل بار در شهر تهران به لحاظ اقتصادی، زیست محیطی شهر و ... اهمیت ویژه ای دارد، گفت: متاسفانه در سال های اخیر به حوزه لجستیک حمل و نقل باری کم توجهی شده است به طوری که نزدیک به دو سال است کمیته لجستیک به ریاست وزیر مربوطه تشکیل جلسه نداده است. به طور قطع این بی توجهی اثراتی منفی به همراه خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه های مسافری ادامه داد: یکی از چالش ها و مشکلاتی که در شهر تهران وجود دارد، استفاده از روش سنتی جهت جابجایی بار در سطح شهر تهران است. همین امر مشکلات عدیده ‌ای را برای شهر به وجود آورده است. در همین زمینه ما می توانیم از تکنولوژی در سطح دنیا برای جابجایی بار استفاده کنیم.

وی همچنین تصریح کرد:  اجرای این تفاهم نامه در حوزه مدیریت حمل بار موجب بهبود کسب و کار و همچنین توسعه و پیشرفت و کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران خواهد شد.

وحدت کار در پایان خاطرنشان کرد: طبق توافق به عمل آمده، ۲۰۰ هکتار از زمین جنوبی شهر آفتاب در موقعیت جغرافیایی ابتدای خلیج فارس جهت اجرای این طرح انتخاب شده است. انتخاب این زمین به جهت دسترس بودن استفاده از مترو شهر تهران بوده و بنا داریم به صورت شبانه بارها را از این بخش به سمت شهر تهران جابجا کنیم.

ظرفیت بالای شهر آفتاب برای ایجاد بندر خشک

عباس تقدسی نژاد مدیرعامل سایت نمایشگاهی شهر آفتاب نیز در این جلسه اظهار داشت: نمایشگاه شهر آفتاب دارای ظرفیتی بالغ بر ۴۰۰ هکتار در حوزه نمایشگاهی است.  در چند ماه اخیر نیز فعالیت های جدی در حوزه نمایشگاهی در دستور کار قرار گرفته و رقم خورده است. قرارداد برگزاری ۴۰  نمایشگاه در سال جاری نیز به امضا رسیده است و امیدواریم در سال های بعدی با افزایش ظرفیت به گونه ای عمل شود که همه نمایشگاه ها به صورت متمرکز در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار شود.

وی در ادامه گفت: سایت نمایشگاهی شهر آفتاب برای استفاده از ظرفیت توسعه روابط خارجی با کشورهای مختلف برنامه هایی را در دستور کار خود دارد. ما باید به سمت متوازن کردن فعالیت های اقتصادی و توسعه متوازن مجموعه های اقتصادی کشور باشیم. همانطور که در بسیاری از کشورهای دنیا با ایجاد پیکربندی ها و ناحیه های تجاری تلاش می شود تا تمرکز بیشتری در حوزه تجارت به وجود بیاید.

تفاهنامه-شهرآفتاب

مثلث اقتصادی توسعه جنوب تهران

مدیرعامل سایت نمایشگاهی شهر آفتاب در ادامه گفت: طی سال های اخیر تلاش شده بود که ایجاد بندر خشک یا موارد مشابه به نتیجه برسد. اما با توجه به ظرفیتی که در مثلث مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی ری وجود دارد می توان تمام زنجیره ارزش کالا را تعریف کرد. مثلث اقتصادی توسعه جنوب تهران یک شوک اقتصادزا را در این نقطه از تهران ایجاد خواهد کرد. در این مثلث، مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب متولی قسمت تحقیق و توسعه، طراحی، بازاریابی و فروش و خدمات پشتیبانی خواهد بود. فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز حوزه توزیع را به طور کامل بر عهده خواهد گرفت و منطقه ویژه اقتصادی ری نیز تولید انبوه را بر عهده خواهد گرفت.

تقدسی نژاد در ادامه گفت: به عقیده من این اقدام که در مجموعه شهرداری تهران آغاز شده و ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان مجموعه های مختلف شهرداری تهران منجر به سرانجام رسیدن اقدام بزرگ توسعه تجاری و اقتصادی جنوب تهران خواهد شد.

ارسال نظر